جزئیات طرح‌های توسعه در فولاد شادگان / برنامه فولاد شادگان برای احداث یک واحد نیروگاهی ۳۶۰ مگاواتی

به گزارش آرتین پولاد: حسین کهزاد مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با چیلان با اظهار داشت: فولاد شادگان در نیمه نخست سال ۱۴۰۱، علی‌رغم محدودیت‌های مصرف برق و همین‌طور محدودیت‌های چند روزه مصرف گاز، موفق به تولید بالغ بر ۳۸۰ هزار تن آهن اسفنجی شد. این شرکت یک واحد فولادسازی به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن را نیز در دست احداث دارد که پیشرفت فیزیکی آن تا پایان نیمه نخست سال جاری ۷۳ درصد بوده و در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

تأثیر محدودیت‌های مصرف انرژی

کهزاد با تشریح جزئیات بیشتر در مورد عملکرد این شرکت گفت: برنامه تولید فولاد شادگان در نیمه نخست امسال، تولید بالغ بر ۴۰۰ هزار تن آهن اسفنجی بود که به دلیل محدودیت‌های برق و قطعی شش‌روزه گازِ کارخانه نتوانستیم به آن دست یابیم. در نیمه دوم سال تمام تلاش خود را خواهیم کرد که این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

برنامه تولید سال ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان خاطرنشان ساخت: برنامه تولید ما در سال جاری، تولید آهن اسفنجی بالغ بر ۸۰۰ هزار تن در سال است. سال گذشته برای نخستین بار با تولید ۸۰۷ هزار تن آهن اسفنجی، تولید فولاد شادگان از ظرفیت اسمی فراتر رفت و ما در سال جاری برنامه داریم که با شکستن رکورد سال گذشته، برای دومین سال پیاپی بالاتر از ظرفیت اسمی تولید کنیم.

وضعیت طرح‌های توسعه فولاد شادگان

کهزاد در خصوص طرح‌های توسعه این شرکت بیان داشت: واحد فولادسازی فولاد شادگان ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این واحد با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال تا سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: فولاد شادگان احداث یک واحد ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تنی اسلب عریض را نیز در برنامه دارد که کار مهندسی آن در حال انجام است و قرارداد تأمین تجهیزات آن بسته شده و امیدواریم در سال جاری، اجرای این پروژه را آغاز کنیم. این واحد طی یک برنامه ۳ ساله به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان افزود: احداث یک پلنت هات‌لینک آهن اسفنجی نیز در برنامه‌های توسعه‌ای فولاد شادگان قرار دارد که از سال آینده کار مهندسی آن آغاز می‌شود. همچنین برنامه داریم که ظرفیت واحد فعلی احیاء مستقیم شرکت را از ۸۰۰ هزار تن به ۱ میلیون تن برسانیم و توسعه ظرفیت بریکت‌سازی را نیز در برنامه داریم.

کهزاد عنوان کرد: شرکت صنعت فولاد شادگان احداث کارخانه آهک به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال را نیز در برنامه دارد که مطالعه امکان‌سنجی آن انجام شده است. همچنین برای تأمین پایدار برق، احداث یک واحد نیروگاهی به ظرفیت ۳۶۰ مگاوات را در برنامه داریم که اسناد مناقصه آن در حال آماده‌سازی است و تا یک ماه آینده منتشر می‌شود. قصد داریم این پروژه نیروگاهی را به صورت BOT اجرا کنیم.

مهم‌ترین چالش تولید در صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان تأکید کرد: در حال حاضر مهم‌ترین چالش تولید در صنعت فولاد، بحث تأمین انرژی است. گاز مزیت تولید در این بخش بوده است اما متأسفانه در حال حاضر در حال از دست دادن این مزیت هستیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های فولادی برای تأمین برق خود در حال احداث نیروگاه هستند و مشکل برق ظرف سالیان آتی با سرمایه‌گذاری قابل توجه صنایع آهن و فولاد رفع خواهد شد. اما در حوزه گاز، این شرکت‌ها نمی‌توانند اقدامی انجام دهند و این دولت است که با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها باید تولید گاز کشور را بالا ببرد تا نیازهای صنایع به گاز را تأمین نماید. توسعه تولید آهن اسفنجی در کشور مبتنی بر گاز طبیعی بوده است. بنابراین کمبود گاز و اعمال محدودیت برای مصرف گاز طبیعی توسط واحدهای احیاء مستقیم، باعث کاهش تولید فولاد در کشور می‌شود و خطر کمبود گاز، باید کاملاً جدی گرفته شود و در این حوزه دولت باید سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد.