خاورمیانه، واردکننده ۶ درصد طناب فولادی دنیا

به گزارش آرتین پولاد: طناب فولادی یا سیم بکسل (Wire Rope) از الیاف فولادی و با تابیدن آن‌ها به دور هم یا یک مغزی ساخته می‌شوند. الیاف فولادی به صورت مارپیچ به‌هم تابیده شده و یک طناب را تشکیل می‌دهند؛ نام طناب هم در مورد طناب‌های قطور مانند طناب‌های آسانسورها و جرثقیل‌ها و هم در مورد طناب‌های ظریف‌تر که در ترمز دوچرخه‌ها استفاده می‌شود، کاربرد دارد و نشان‌دهنده گستره وسیع قطر و کاربرد طناب‌های فولادی است. به گزارش فلزات آنلاین سالانه حدود ۶ درصد از تجارت جهانی این محصول وارد خاورمیانه می‌شود. میزان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۷ حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و واردات خاورمیانه ۲۱۵ هزار تن گزارش شده است.

میانگین تجارت کابل و طناب فولادی در دنیا طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷، به‌طور سالانه حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود و تقریبا روند رو به رشدی را ثبت کرد. میانگین رشد سالانه تجارت جهانی در این بازه زمانی ۳ درصد برآورد شد و ۳۴ درصد از تجارت جهانی این محصول در سال ۲۰۱۷ در اختیار کشور چین بود.

واردات طناب فولادی کشورهای خاورمیانه (شامل ترکیه) به‌طور میانگین در بازه سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ سهم حدود ۶ درصدی از تجارت جهانی را در اختیار داشت. کشورهای عضو این منطقه در بازه ذکر شده، سالانه به‌طور میانگین ۱۹۳ هزار تن از این محصول را وارد منطقه کردند؛ روند واردات منطقه روندی رو به افزایش بود و از حدود ۱۷۲ هزار تن در سال ۲۰۱۰ به ۲۱۵ هزار تن در سال ۲۰۱۷ رسید.

در نمودار شماره ۱ سهم واردات منطقه از تجارت جهانی طناب‌های فولادی نشان داده شده است. همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ روند واردات به منطقه با شیب مثبت حرکت کرده است و سهم منطقه از واردات جهانی از ۵٫۴۸ به حدود ۷٫۲۶ درصد افزایش پیدا کرد؛ اما در سال ۲۰۱۷ سهم منطقه با شیب نزولی به ۶٫۴۷ درصد کاهش یافت. در سال ۲۰۱۷ افت قیمت نفت و تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای برای بسیاری از کشورهای منطقه، توأم با مشکلات اقتصادی و کسری بودجه بود. به‌عنوان نمونه تنش‌های سیاسی میان عربستان و قطر و محاصره اقتصادی قطر توسط عربستان، به تولید ناخالص ملی قطر در این سال آسیب جدی زد.

به گزارش صندوق بین‌المللی پول این امر باعث شد تا رشد تولید ناخالص ملی این کشور از ۹٫۲ درصد در سال ۲۰۱۶ به حدود ۶ درصد در سال ۲۰۱۷ برسد؛ هم‌چنین افت قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای نفت‌خیز منطقه بسیار تاثیر گذاشت. کاهش بودجه عمرانی پروژه‌های ساختمانی و زیرساخت جدید، طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیش از ۱۲ درصد گزارش شد. واردات طناب فولادی با توجه به کاربرد در پروژه‌های مختلف نیز از این امر مستثنا نبود و در سال ۲۰۱۷ دچار کاهش شد.

در نمودار ۲ ترکیب کشورهای واردکننده منطقه و سهم آن‌ها در بازه زمانی مورد مطالعه نشان داده شده است. تا قبل از سال ۲۰۱۷ کشور امارات متحده عربی بزرگ‌ترین واردکننده طناب فولادی در خاورمیانه بود؛ ترکیه نیز بعد از امارات در جایگاه دوم واردات منطقه قرار داشت. میانگین سالانه واردات امارات متحده عربی در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ حدود ۶۰ هزار تن، ترکیه ۳۶ هزار تن، ایران ۲۰ هزار تن و عربستان ۱۷ هزار تن در سال گزارش شده‌اند.

 

منبع: اخبار فلزات