دلایل دوگانه التهاب در بازار آهن/ سیاست‌های اشتباه وزارت صمت چگونه فنر قیمت فولاد را فشرده کرد؟

به گزارش آرتین پولاد: رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد گفت: یکی از دلایل اصلی التهاب در بازار فولاد، افزایش نرخ ارز است. بی‌ثباتی در بازار ارز، بازار فولاد را ملتهب کرده و نامشخص بودن نرخ ارز و نوسانات شدید آن، وضعیت بدی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. تنها در عرض یک هفته، نرخ ارز جهش ۱۵ درصدی داشته است. در زنجیره فولاد، بسیاری از هزینه‌ها از نرخ مواد اولیه گرفته تا قطعات یدکی، دلاری است و تولیدکنندگان به دلیل نامشخص بودن نرخ ارز، ترس این را دارند که نتوانند مواد اولیه خود را تامین کنند. در واقع، بی‌ثباتی نرخ ارز، بازار فولاد را ملتهب و تصمیم‌گیری‌های تولیدی یا تجاری را دشوار کرده است.

سیاست‌های اشتباه وزارت صمت و فنر قیمت فولاد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با ذکر یکی دیگر از دلایل التهاب بازار آهن، خاطرنشان کرد: دلیل دوم التهاب در بازار فولاد، سیاست‌های اشتباه وزارت صمت، خصوصاً معاونت امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه است که در ماه‌های گذشته با پایین نگه داشتن قیمت فولاد به‌صورت کاذب، این بلبشو را ایجاد. با سیاست‌های غلط، قیمت فولاد به‌صورت کاذب و تصنعی در نرخ‌هایی بسیار کمتر از نرخ‌های جهانی، پایین نگه داشته شد و این امر باعث فشرده شدن فنر نرخ فولاد شد به‌نحوی که در نهایت این فنر در رفت و التهابات فعلی شکل گرفت.

در بازار فولاد، رانت ایجاد شد

رضا شهرستانی در مورد تبعات قیمت‌گذاری دستوری وزارت صمت در بازار فولاد عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری و پایین نگه داشتن نرخ فولاد در معاملات بورس کالا، باعث ایجاد شکاف قیمتی در بورس کالا و بازار آزاد شد و قیمت فولاد در کف بازار حتی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از قیمت آن در بورس کالا شد. در واقع، با این شکاف قیمتی، یک رانت در بازار فولاد شکل گرفت که عده کمی از این رانت سود بردند.

راه ایجاد تعادل در بازار فولاد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: راهکار ایجاد ثبات در بازار فولاد این است که هیچ دخالتی در این بازار صورت نگیرد؛ بدان معنا که نه برای معاملات فولاد در بورس کالا، سقف تعیین شود و نه معامله‌ای ابطال شود. اگر در بازار فولاد دخالت صورت نگیرد و اجازه داده شود تا عرضه و تقاضا خود را در بازار بیابند و طبق سازوکار عرضه و تقاضا، کشف قیمت صورت گیرد، بازار به تعادل می‌رسد. البته لازمه این امر آن است که نرخ ارز ثبات داشته باشد. عدم ثبات نرخ ارز باعث شده تا تمایل به تبدیل ریال به کالا در عده‌ای ایجاد شود و این امر بازارهای مختلف را ملتهب کرده است. بنابراین برای ایجاد ثبات در بازار فولاد باید مکانیزم عرضه و تقاضا در معاملات فولاد مبنا قرار گیرد و نرخ ارز نیز به تعادل برسد.