ده سال دیگر امریکا صادر کننده خالص نفت می شود

پایگاه خبری آرتین پولاد – انقلاب نفتی شل در امریکای شمالی بدین معناست که امریکا در خلال ۱۰ سال آینده به یک صادر کننده خالص نفتی تبدیل می شود  که از دهه ۱۹۵۰ تاکنون بی سابقه بوده است. آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد تولید نفت امریکا بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵ رشد بی سابقه ای داشته باشد که در هیچ کشوری تاکنون مشاهده نشده است. آخرین باری که صادرات نفت امریکا از واردات آن بیشتر شد سال ۱۹۵۳ بود و ممنوعیت صادرات نفت امریکا هم سال ۲۰۱۵ برداشته شد.
توسعه تکنولوژی در استخراج و پالایش نفت از اوایل قرن جاری  موجب شد شرکت شل ذخایر عظیمی از نفت و گاز خود را استخراج نماید.
 آرتین پولاد، حال امریکایی ها برای خرید بنزین هزینه کمتری می دهند و نفت استخراج شده از ایالت هایی چون تگزاس و نورث داکوتا موجب شده اوپک دیگر توانایی کنترل قیمت های جهانی نفت را در دست خود نداشته باشد.
بدون تردید امریکا در حال تبدیل شدن به قدرت برتر بازار های نفت و گاز جهان است.  برآوردهای مربوط به افزایش تولید نفت امریکا از میزان رشد تولید عربستان بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ بیشتر است. همچنین برآورد رشد تولید گاز امریکا نیز از رشد تولید گاز شوروی زمانی که ذخایر سیبری را استخراج کرد نیز بیشتر می شود. در واقع کاهش وابستگی امریکا به نفت نظم بیشتری به بازار جهانی نفت و گاز می دهد.
امروزه تولید جهانی نفت به ترتیب در دستان روسیه، امریکا و کشورهای عضو اوپک به ویژه عربستان است. در تولید گاز نیز امریکا، روسیه، ایران و قطر رتبه های نخست را دارند. قطر بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع ( LNG) دنیاست که امریکا قصد دارد تا اواسط دهه ۲۰۲۰ این رتبه را نیز از آن خود کند. خوش بینانه ترین پیش بینی های تحلیل گران می گوید که امریکا تا سال ۲۰۲۷ تبدیل به صادر کننده خالص نفت خواهد شد. البته دولت امریکا قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ به این مهم دست یابد.
همچنین تا سال ۲۰۳۰ چین بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا خواهد شد و از امریکا پیشی می گیرد. آسیا هم تقاضای گاز بیشتری خواهد داشت تا جایی که تا سال ۲۰۴۰ حدود ۷۰ درصد از گاز طبیعی مایع تولیدی جهان به بنادر آسیایی می رود. در سطح جهان تقاضای انرژی به روند صعودی ادامه می دهد ولی آرام تر از قبل. تا سال ۲۰۴۰ انتظار می رود تقاضای انرژی ۳۰ درصد بالا برود که معادل اضافه کردن یک چین و یک هند دیگر به تقاضای فعلی است.
برخلاف نظر برخی از کارشناسان یا شرکت های نفتی همچون شل که معتقدند تقاضای سوخت و انرژی در دهه آتی به اوج می رسد، گروهی دیگر معتقدند تا سال ۲۰۴۰ نیز به اوج خود نخواهد رسید. در این بین افزایش استفاده از برق نیز مطرح است به طوری که تعداد خودروهای برقی از ۲ میلیون خودرو فعلی به ۳۰۰ میلیون در سال ۲۰۴۰ خواهد رسید. به نظر تحلیل گران هنوز زود است که بگوییم نفت بازار ندارد و کنار گذاشته می شود. تقاضای نفت هنوز رو به افزایش است چرا که کامیونها، کشتی ها و حمل و نقل هوایی  و صنعت پتروشیمی هنوز در جریان هستند.
گاز نیز نقش مهمی در تامین نیاز انرژی دنیا ایفا می کند ولی منایع انرژی تجدیدپذیر دو سوم سرمایه گذاری های جهانی در نیروگاه های برق جدید را از آن خود می کنند و برای بسیاری از کشورها تبدیل به ارزان ترین راه تامین انرژی می شوند.
تا سال ۲۰۴۰ انرژی های تجدید پذیر ۴۰ درصد از سهم تولید جهانی برق را از آن خود می کنند در حالی که در حال حاضر این رقم ۲۴ درصد است. این رشد به لطف مزارع عظیم خورشیدی چین و هند خواهد بود.
علی رغم رونق انرژی های سبز ، انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۴۰ به ۳۵.۷ گیگاتن می رسد که خیلی بالاست و خطری جدی برای گرم شدن زمین است. در این بین تنها سیاست های درست و قوی تر دولت ها و توسعه تکنولوژی است که می تواند این روند را تغییر دهد.
منبع: The gaurdian
ترجمه: م. تابان شمال

منبع: فولاد ایران