راهبرد وزارت صمت؛ تفویض به شرط پاسخگویی / نهضت ساخت داخل چگونه نهادینه می شود؟

به گزارش آرتین پولاد: دکتر محمدرضا انواری، مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از معدود سال‌هایی است که شعار سال که رونق تولید است حتی در ماه‌های پایانی سال هم در برنامه ها پیگیری می‌شود، گفت: وزارت صمت از جمله وزارتخانه هایی است که با این موضوع به صورت شعاری برخورد نکرده است بلکه به صورت عملیاتی آن را اجرایی کرده است. در همین راستا، وزارت در سال جاری ۷ برنامه محوری و ۳۴ زیربرنامه را ابلاغ کرده است.

وی با تأکید بر اینکه نهضت ساخت داخل در وزارت صمت به عنوان یکی از راهبردهای اصلی پیگیری می شود، افزود: تلاش ما بر این است ضروریاتی که امکان ساخت داخل آنها وجود دارد و در سال های گذشته به دلیل نبود تحریم ها به آن توجه نشده است، در شرایط کنونی بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. این نهضت بومی سازی باید در صنعت فولاد هم به خوبی پیگیری شود. در بومی سازی زنجیره، قطعه و تجهیز شرکت‌ها می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند. بعضاً دیده می شود این هم افزایی وجود ندارد اما اگرمی‌خواهیم که نهضت ساخت داخل به خوبی نهادینه شود باید شرکت ها بتوانند تعامل خوبی با یکدیگر در زمینه بومی سازی داشته باشند.

انواری ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری هم این برنامه‌ها را پیگیری می‌کند و یکی از تأکیدهای وزیر استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن ها در زمینه بومی سازی و ساخت داخل است. وزارت صمت تلاش می‌کند که بسیاری از نقش های بخش دولتی را که بخش خصوصی می‌تواند آنها را انجام دهد به شرط اینکه پاسخگویی خوبی داشته باشند، به آنها واگذار کند. در یک عبارت می‌توان گفت که راهبرد وزارت تفویض اختیار به شرط پاسخگویی است.

انواری در پایان تأکید کرد: وزارت صنعت آماده است که از نمایشگاه های مختلف با توجه به بضاعت خودش در حوزه‌های مختلف از آنها حمایت کند. در جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد نیز با انجمن فولاد به عنوان برگزارکننده آن تعامل خوبی داشتیم. در این موارد هم بخش خصوصی ظرفیت‌های خوبی دارد و هم بخش دولتی. اما معمولاً این دو حوزه از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده نمی کنند و چیزی که در این زمینه اهمیت دارد این است که این دو حوزه بتوانند از ظرفیت‌های هم استفاده کنند.