راه‌اندازی کارخانه آلومینیوم جنوب در لامرد فارس و کمک به توسعه کشور

به گزارش آرتین پولاد: راه‌اندازی کارخانه آلومینیوم جنوب در شهرستان لامرد استان فارس علاوه بر تاثیرگذاری در توسعه ظرفیت‌های کشور در زمینه تولید این فلز، رونق اقتصاد را نیز به دنبال داشته است.

فاز اول مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در شهرستان لامرد با تولید ۱۲۰تن شمش آلومینیوم در چهارم اردیبهشت ماه ۹۹ به صورت ویدیو کنفرانس با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
چشم انداز تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن شمس آلومینیوم در سال برای این مجتمع در وسعتی به مساحت ۲۰۰ هکتار طرح‌ریزی شده است.
محصولات این مجتمع در صنایع هوا فضا، صنایع دفاعی، صنایع خودرویی، صنعت ساختمانی، صنایع کابل و مفتول سازی و صنایع بسته بندی کاربرد دارد.
این مجتمع در زمان بهره‌برداری کامل به صورت مستقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر و به صورت غیرمستقیم پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.
برای اجرای این طرح ۱۸۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و یا معادل ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته است.
این طرح با سرمایه گذاری ۴۹ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ۵۱ درصدی شرکت سرمایه گذاری غدیر احداث شده و در حال تکمیل است.
سرمایه در گردش مورد نیاز این مجتمع ۱۰ هزار میلیارد ریال با عاملیت بانک صادرات به عنوان بانک پیشرو و بانک های صنعت و معدن ، ملت و ملی پیش‌بینی شده است.
اجرایی شدن این طرح از مصوبات سفر سال ۱۳۹۴ کاروان دولت تدبیر و امید رییس‌جمهوری به استان فارس است که به گفته رییس‌جمهوری، اجرای این طرح پیرو گشایش‌های صورت گرفته بعد از برجام است.
تولید ثروت و اشتغال رهاورد بهره برداری از مجتمع آلومینیوم جنوب
عنایت الله رحیمی استاندار فارس با اشاره به افتتاح فاز نخست مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب گفت:‌ تولید ثروت، اشتغال و تحول در دانش و تکنولوژی رهاورد بهره‌برداری از این مجتمع است.
وی بیان کرد: تدابیر اندیشیده شده در سال رونق تولید (۱۳۹۸)، زمینه لازم را برای جهش تولید در سال جاری فراهم کرده است.
اهمیت راه اندازی مجتمع آلومینیوم جنوب
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز اجرای طرح آلومینیوم جنوب را اقدامی مناسب برای تامین مواد اولیه (شمش) صنایع پایین‌دستی دانست و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت اهتمام جدی را در اجرای طرح داشته است که بازخورد این اقدامات باعث اشتغال یک هزار و ۶۰۰ نفری و راه‌اندازی فاز اول طرح شده است.
حمیدرضا ایزدی در مورد اهمیت راه‌اندازی طرح بزرگ آلومینیوم جنوب در شهرستان لامرد و فرصت‌های این واحد برای اشتغال‌زایی و توسعه صنایع پایین‌دستی، بیان کرد: طرح آلومینیوم جنوب یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های تولیدی بخش آلومینیوم در کشور است که با هدف رفع نیازهای داخلی و توسعه صادرات و به ویژه محرومیت‌زدایی راه‌اندازی شده است.
بهره برداری از مجتمع آلومنیوم جنوب، نخستین پیام جهش تولید
فرماندار شهرستان لامرد نیز در این زمینه، گفت: شهرستان لامرد اولین شهرستانی در کشور بود که به شعار جهش تولید جنبه عملیاتی داد.
حسین شیبانی نژاد افزود: افتتاح کارخانه بزرگ آلومینیوم جنوب در اردیبهشت‌ماه امسال، نخستین پیام برای عملیاتی کردن جهش تولید در کشور بود، این کارخانه در حال حاضر با ۶۰ هزار تن تولید در حال فعالیت است و تا پایان تیرماه ۹۹ تولید این کارخانه به ۷۵ هزار تن رسید.
دستیابی مجتمع آلومینیوم جنوب به ظرفیت نهایی تا پایان سال ۹۹
مدیرعامل مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) همچنین با اشاره‌ به افتتاح فاز نخست این واحد صنعتی توسط رییس جمهوری در چهارم اردیبهشت ۹۹ گفت: با افتتاح این قطب عظیم صنعتی، تحولی بنیادین در رشد و توسعه صنعت آلومینیوم کشور شکل گرفته است.
علی عبدالله نژاد بیان کرد: در همه دنیا و حتی کارخانه‌های مشابه داخلی، رسیدن به نقطه ظرفیت نهایی تولید در صنعت آلومینیوم، به صورت تدریجی و براساس زمان‌بندی و مرحله به مرحله، امری کاملا طبیعی است اما ما امیدواریم که در سایه همدلی ملی، منطقه‌ای و با استفاده صحیح از ظرفیت متخصصان داخلی در سریع‌ترین زمان ممکن طبق برنامه‌ریزی قبلی تا پایان سال ۹۹ این کارخانه به ظرفیت کامل و نهایی خود که تولید ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم در سال است، برسد و شاهد رشد ۷۰ درصدی تولید آلومینیوم در کشور باشیم.
ایجاد صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در لامرد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز در نشست بررسی توسعه صنایع و معادن استان فارس گفت: ایجاد صنایع پایین دستی در مجتمع آلومینیوم جنوب لامرد واقع در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان با اعتبار ۷۰۰ میلیون یورو تعریف شده است.
خداداد غریب پور افزود: پروژه آلومینیوم جنوب لامرد (سالکو) یکی از بزرگترین طرح‌های پایین دستی آلومینیوم خاورمیانه خواهد بود.
وی بیان داشت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پذیرفته است که ۳۰ درصد اعتبار صنایع پایین دستی سالکو را تامین کند و برای سایر منابع مورد نیاز به دنبال بهره گیری از سهامدار بخش خصوصی هستیم.
غریب پور ادامه داد: همچنین امسال ۱۷۰ میلیارد ریال برای زیر ساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد و چهار هزار میلیارد ریال برای احداث اتوبان لامرد به پارسیان پیش‌بینی کردیم.
رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) اظهار داشت: از چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت اتوبان لامرد به پارسیان، نیمی از آن توسط این سازمان و مابقی از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود.
به گفته وی، احداث اتوبان لامرد به پارسیان، مسافت یک و نیم ساعته کنونی را به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کاهش می‌دهد.
شهرستان لامرد در فاصله ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.