رشد تولید فولاد کیفی در کشور از مسیر بومی‌سازی/ ثبت اطلاعات ۲۳ هزار قطعه و تجهیز زنجیره فولاد در سایت بومی‌سازی

به گزارش آرتین پولاد: حسن یونسیان در جلسه ویدیوکنفرانسی با مدیران فنی شرکت های زنجیره آهن و فولاد ضمن بیان این مطلب گفت: فراخوان اعلام نیاز به ۱۶ هزار تامین کننده در این حوزه داده شد و از ۱.۵ ماه گذشته، اطلاعات مربوط به توانمندی های فنی شرکت های تامین کننده و مصرف کننده قطعات و تجهیزات در حال ثبت است.
وی افزود: تلاش ما، ثبت قطعات و تجهیزات فولادی با کیفیت در سامانه بومی سازی زنجیره آهن و فولاد است تا مصرف کنندگان ضرر نکنند و تولید متوقف نشود. برای این منظور، کمیته فنی متشکل از کارشناسان فنی شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی طی هفته آینده تشکیل می شود.
مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در امور بومی سازی و ساخت داخل اظهار داشت: فرصت ایجاد شده در سامانه مذکور، از دوباره کاری ها در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات جلوگیری می کند و دانش فنی شکل گرفته برای هر قطعه یا تجهیز، در همه کارخانه ها استفاده خواهد شد.
وی ادامه داد: با ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز واحدهای زنجیره فولاد در داخل کشور، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، این صنعت دیگر با مشکلات ناشی از دسترسی به قطعات و تجهیزات، مواجه نشده و روند تولید کارخانه ها دچار خدشه نخواهد شد.

نقش برجسته ایمیدرو در بومی سازی
سیدرسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه راه اندازی سامانه بومی سازی زنجیره آهن و فولاد، کار عظیمی در این صنعت به شمار می رود، گفت: این اقدام، کار دشواری بود که طی ۲ سال انجام شد و نقش ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای در شکل گیری و ایجاد تفاهم میان شرکت ها، بسیار برجسته است.
وی ادامه داد: بدون شک این اقدام، الگو و مدلی برای سایر صنایع خواهد بود و انشاءالله با همکاری و همفکری موجود، به نقطه مطلوب خواهیم رسید.
خلیفه سلطانی با بیان اینکه با بومی سازی زنجیره آهن و فولاد، رشد کیفی فولاد نیز اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: میزان تولید فولاد کیفی در کشور ما به عنوان دهمین تولیدکننده فولاد، حدود ۳ درصد و کشورهای قبل از ما، حدود ۱۵ درصد است.
وی افزود: طی یک دهه آینده این میزان باید به ۷ تا ۱۰ درصد برسد که خیز بزرگی برای توسعه فولاد کیفی در کشور به شمار می رود. این هدف، با مساعی مشترک و با گام های جدید، دست یافتنی است.
در این جلسه ویدیوکنفرانسی، نمایندگان شرکت های ایریسا (مجری تدوین و راه اندازی سامانه بومی سازی آهن و فولاد)، فولاد مبارکه، ذوب آهن، چادرملو، فولاد هرمزگان، فولاد اکسین، گل گهر، میدکو، مجتمع سنگان، فولاد سنگان و نیز شرکت ملی فولاد، مشکلات پیش روی این سامانه را مطرح کردند.