رشد سهام فولادی بازار سرمایه آغاز شده است؟/ بازده فولادی ها چند درصد بوده است؟

به گزارش آرتین پولاد:  در زمستان امسال شاهد تحول مثبت در عملکرد فروش شرکت‌های فولادی و نرخ‌های فروش نسبت به فصل پاییز بوده‌ایم و این امر روزهای خوشی را برای فولادسازان بازار سرمایه نوید می‌دهد. در بهمن امسال، رشد ارزش فروش بسیاری از شرکت‌های فولادی نسبت به ماه مشابه سال گذشته، و حتی نسبت به دی‌ماه ۹۸، قابل‌توجه و حتی خیره‌کننده بوده است.

رشد فروش چهار شرکت فولادی بازار سرمایه، شرکت‌های فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد کاوه جنوب کیش، آهن و فولاد ارفع و فولاد سپید فراب کویر، در بهمن ۹۸ نسبت به بهمن ۹۷، بالاتر از ۱۰۰ درصد بوده است. جدول زیر، رشد فروش شرکت‌های فولادی بازار سرمایه را در بهمن امسال نسبت به بهمن سال گذشته و همچنین نسبت به دی‌ماه امسال نشان می‌دهد. رشد فروش تجمعی شرکت‌های فولادی در ۱۱ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز در این جدول نمایش یافته است.

در کنار افزایش مقداری فروش، که نمادهایی مثل فولاد، فولاژ، ارفع، کویر و فجر آن را در بهمن‌ماه امسال تجربه کرده‌اند، افزایش نرخ فروش، مهم‌ترین عاملی بوده است که رشد ارزش فروش شرکت‌های فولادی در بهمن را درپی داشته و این عامل به‌عنوان یک عامل نسبتاً باثبات احتمالاً باعث خواهد شد تا در ماه‌های آینده هم شاهد عملکرد خوب فولادی‌ها باشیم.

نرخ فروش شمش داخلی ارفع در بهمن امسال نسبت به میانگین نرخ آن در ۱۰ ماه نخست امسال، رشد ۲۴ درصدی داشته است. نرخ شمش بیلت داخلی کاوه در بهمن نسبت به میانگین ۱۰ ماه نخست سال، رشد حدوداً ۱۵ درصدی داشته و به همین ترتیب، رشد نرخ بلوم و بیلت داخلی فولاد خوزستان، بیش از ۱۷ درصد بوده است. نرخ فروش میلگرد ذوب آهن اصفهان نیز در بهمن نسبت به میانگین نرخ فروش ۱۰ ماه نخست سال، رشد ۱۵.۳ درصدی داشته است.

۲ عامل نوید بخش

برای سهامداران شرکت‌های فولادی، وجود دو عامل نوید این را می‌دهد که در ماه‌های آینده نیز شاهد نرخ‌های فروش قابل قبول محصولات فولادی باشند. عامل نخست، نرخ دلار در سامانه نیما است که بر نرخ فروش محصولات فولادی در بورس کالا، تأثیر مستقیم می‌گذارد. نرخ دلار در سامانه نیما که در اواخر تابستان و بخش عظیمی از پاییز امسال، بین ۱۰۵۰۰ تا ۱۱۰۰۰ تومان بود، در هفته‌های اخیر به ۱۳۰۰۰ تا ۱۳۵۰۰ تومان رسیده است.

عامل دوم که به اندازه نرخ دلار نیمایی تأثیرگذار است، مصوبه جدید کارگروه تنظیم بازار در مورد اصلاح قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا است. مطابق این مصوبه، قیمت پایه شمش فولادی برابر با ۸۳ درصد قیمت صادراتی ایران در فوب خلیج فارس خواهد بود و سقف رقابت نیز باز خواهد بود. پیش از این، با اصرار ستاد تنظیم بازار قیمت پایه شمش فولادی در حدود ۳۱۰۰ تومان ثابت نگه داشته شده بود و با این سرکوب قیمتی، تقاضای سوداگرانه قابل توجهی در بورس کالا برای محصولات فولادی شکل گرفته بود. با نرخ‌های فعلی شمش صادراتی ایران که حدود ۳۸۵ دلار به ازای هر تن است و همچنین نرخ‌های فعلی دلار نیمایی، نرخ پایه شمش فولادی در بورس کالا، طبق مصوبه جدید، بیش از ۴۲۰۰ تومان خواهد بود. این مصوبه در مجموع، گامی روبه جلو است و افزایش نسبی نرخ محصولات فولادی در بورس کالا را تضمین می‌کند؛ با این حال، ممکن است این مصوبه هم باعث حذف تقاضاهای سوداگرانه از بازار نشود و در ادامه حتی قیمت پایه شمش فولاد، به نفع تولیدکنندگان فولاد افزایش یابد.

رشد قیمت سهام فولادی آغاز شده است

چیلان پیش از این در گزارشی در ۱۲ بهمن، پیش‌بینی کرده بود که شرکت‌های فولادی در زمستان عملکرد بسیار بهتری نسبت به پاییز ۹۸ داشته باشند. همان‌طور که در آن گزارش گفته بودیم: «بررسی دقیق بازار به ما نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های فولادی احتمالاً در ماه‌های پیش‌رو، رشد قیمت سهامِ قابل قبولی را تجربه کنند». علی‌رغم ریسک شیوع ویروس کرونا، این پیش‌بینی تا میزان زیادی محقق شده و احتمالاً در ماه‌های پیش‌رو نیز رشد قابل قبولی در انتظار سهام فولادی باشد.

در همین دوره یک‌ماهه گذشته، بازده سهام در نمادهای فخاس، فخوز، ذوب، فجر، فولاژ و کویر، بیش از ۲۰ درصد بوده است. در میان این نمادها، فخاس با ۶۵ درصد، بالاترین بازدهی یک‌ماهه را داشته است. نمودار زیر بازده یک‌ماهه، سه‌ماهه و یک‌ساله شرکت‌های فولادی بازار سرمایه را نشان می‌دهد.

نقدینگی عظیمی به سمت بازار سرمایه ایران سرازیر شده و این نقدینگی، برخلاف بسیاری از بازارهای بورس دنیا، تاکنون مانع از این شده که تهدید کرونا، ریزش بورس در ایران را در پی داشته باشد. ارزش روزانه معاملات بورس و فرابورس، چند برابر سال گذشته است و برای مثال، ارزش کل معاملات بورس و فرابورس در روز چهارشنبه هفتم اسفند بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

رشد قیمت سهام فولادی در دوره یک ماهه گذشته، قابل توجه بوده و این رشد در سایه عوامل بنیادی، نظیر افزایش نرخ‌های فروش و افزایش قیمت دلار در سامانه نیما رقم خورده است. از آن‌جا که این مؤلفه‌ها ادامه‌دار خواهند بود، اگر به مدد نقدینگی عظیمی که جذب بورس شده، تهدید غیرمنتظره‌ای متوجه کلیت بازار سرمایه نباشد، پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آتی نیز رشد قیمت سهام فولادی ادامه داشته باشد.

 

منبع: چیلان