رشد ۲۸ برابری قیمت سهام شرکت HEG طی کمتر از دو سال!

به گزارش آرتین پولاد: به‌تازگی اخباری مبنی برای واردات دوباره الکترود گرافیتی تولید شد که از سوی شرکت HEG به چین منتشر شده است. این موضوع از ۲ جهت اهمیت دارد؛ هر ۲ کشور هند و چین در حال افزایش تولید محصولات فولاد خود مخصوصا با روش کوره قوس هستند و این امر فشار برای ممانعت از صادرات الکترود از هند را تقویت می‌کند و در عین حال، تولیدکنندگان در هند می‌بایست علاوه بر تأمین نیاز داخلی بازارهای صادراتی خود را حفظ کنند. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده مواد اولیه در صنایع آهنی و غیر آهنی، بازار بزرگی دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. در این گزارش نگاهی به عملکرد شرکت HEG می‌اندازیم.

شرکت تولیدکننده الکترود گرافیتی HEG (واقع در هند) انتظار دارد تا حاشیه سود قبل از کسر مالیات (Pretax Profit Margin) آن بیش از ۷۵ درصد افزایش یابد. این رشد قابل توجه ناشی از افزایش تقاضای جهانی برای الکترود گرافیتی (مخصوصا برای چین) و نیز اقدامات زیست‌محیطی کشورها برای الزام استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی خواهد بود.

شرکت HEG اعلام داشته که آینده بسیار مناسبی را متصور است و درآمد آن می‌تواند تا ۶۸ میلیارد روپیه (معادل ۹۷۵ میلیون دلار) افزایش یابد؛ روند رو به رشد درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) این شرکت طی ماه‌های اخیر تقویت‌کننده این فرضیه بوده است. طبق اطلاعات منتشر شده، شرکت HEG در ابتدای سال جاری و در دوره سال مالی منتهی به ماه مارس رکورد رشد ۶۴٫۶ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

نکته قابل توجه در این زمینه آن است که سهام شرکت HEG با توجه به افزایش تقاضا برای الکترودهای گرافیتی از آغاز سال ۲۰۱۷ حدود ۲۸ برابر افزایش‌ یافت! میانگین قیمت این الکترودها در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار دلار برای هر تن تخمین زده می‌شود که بیش از ۳ برابر میانگین قیمت آن طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ است. طی این مدت میانگین قیمت هر تن الکترود گرافیتی مورد استفاده در فولادسازی، ۴۵۰۰ دلار برآورد شد.

انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۹، پس از تلاش‌های چین برای کاهش ظرفیت‌های آلاینده و توسعه ظرفیت‌های دوستدار محیط زیست، روند قیمتی الکترودها همچنان سیر صعودی را طی کند. طرح کمپین حفاظت از آسمان آبی (Blue-Sky Protection) همچنان در سراسر جهان در حال گسترش بوده و فعالیت‌های ضد آلودگی با شتاب در حال پیگیری است. این طرح حتی واحدهای تولیدکننده الکترود گرافیتی و نیز استفاده از کوره‌های بلند تولید فولاد را تحت فشار قرار داده است.

شرکت HEG قصد دارد تا ظرفیت تولید سالانه خود را به بیش از ۱۰۰ هزار تن افزایش دهد. این شرکت پیش‌بینی کرده که تقاضای الکترود گرافیتی در جهان تا ۳ سال آینده افزایش چشم‌گیری خواهد یافت. گفته می‌شود طرح توسعه‌ای شرکت HEG برای افزایش ظرفیت به سرمایه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد روپیه نیازمند است و این شرکت این سرمایه را از طریق منابع داخلی خود تأمین خواهد کرد. البته باید توجه داشت که هر گونه افزایش در ظرفیت و تولید الکترود گرافیتی با محدودیتی به نام میزان در دسترس بودن کک سوزنی به عنوان ماده اولیه روبه‌رو خواهد بود. شایان ذکر است که تولید کک سوزنی در جهان در انحصار ۲ کشور ژاپن و آمریکا است.

نمودار ۱ تغییرات قیمت سهام شرکت HEG را در سال‌ جاری نشان می‌دهد چنان که پیداست، قیمت سهام شرکت در ابتدای سال در محدوده ۱۶۹۰ روپیه قرار داشت اما با وجود نوسانات در روز ۴ دسامبر سال ۲۰۱۸ به بیش از ۴۱۹۰ رویپه رسیده است. شایان ذکر است که قیمت سهام در شرکت در ابتدای سال ۲۰۱۷ در محدوده ۱۵۰ تا ۱۶۰ روپیه قرار داشته که رشد ۲۸ برابری قیمت سهام این شرکت طی کمتر از ۲ سال را نشان می‌دهد.