رشد ۳۱ درصدی مصرف ظاهری فولاد میانی در کشور/ مصرف ظاهری محصولات فولادی افت ۵ درصدی را شاهد بود

به گزارش آرتین پولاد:  آمار مصرف ظاهری فولاد میانی و محصولات فولادی نیز گویای این موضوع است که مصرف فولاد میانی با ۳۱ درصد رشد از ۱۵ میلیون و ۶۳ هزار تن به ۱۹ میلیون و ۷۹۹ هزار تن رسیده است که ۱۰ میلیون و ۸۸۱ هزار تن بیلت و بلوم و ۸ میلیون و ۹۱۸ هزار تن اسلب در کشور به مصرف رسیده است. رشد مصرف بیلت و بلوم ۴۲ درصد و اسلب ۲۰ درصد گزارش می شود.

این درحالی است که مصرف ظاهری محصولات فولادی در کشور با افت ۵ درصدی همراه شده و از ۲۰ میلیون و ۵۹۲ هزار تن به ۱۹ میلیون و ۶۱۱ هزار تن کاهش یافته است.

بیشترین مصرف ظاهری را درمیان محصولات فولادی، ورق گرم داشته که البته با افت ۶ درصدی ۷ میلیون و ۶۳۵ هزار تن شده است.

درمقابل مصرف ظاهری میلگرد با افزایش ۸ درصدی به ۶ میلیون و ۲۱۳ هزار تن رسیده است. مصرف ظاهری ورق سرد با ۸ درصد کاهش ۲ میلیون و ۷۸۱ هزار تن و ورق پوششدار با ۱۷ درصد افت یک میلیون و ۵۴۲ هزار تن شده است.

مصرف ظاهری تیرآهن هم با ۱۸ درصد کاهش ۸۱۶ هزار تن شده است.

مصرف ظاهری آهن اسفنجی هم با ۱۸ درصد رشد از ۲۱ میلیون و ۸۴۷ هزار تن در سال ۹۶ به ۲۵ میلیون و ۸۲۶ هزار تن رسیده است.

بررسی های چیلان نشان می دهد همانگونه که گفته شد سهم ورق گرم از کل تولید محصولات فولادی ۳۶.۸ درصد، میلگرد ۳۶.۳ درصد، ورق سرد ۱۱.۸ درصد، ورق پوششدار ۶.۸ درصد و تیرآهن ۴.۸ درصد بوده است.

بررسی سهم صادرات نیز نشان می دهد سهم فولاد میانی از صادرات کل فولاد کشور ۵۸.۲ درصد، میلگرد ۱۹.۷ درصد، ورق گرم ۷.۹ درصد، آهن اسفنجی ۶.۳ درصد، تیرآهن ۲.۹ درصد و ورق پوششدار ۲ درصد بوده است.

در بخش واردات نیز سهم ورق سرد ۲۷.۱ درصد، ورق پوششدار ۲۴ درصد، ورق گرم ۳۳.۶ درصد، میلگرد ۴ درصد، فولاد میانی ۲.۷ درصد و تیرآهن ۲.۳ درصد بوده که سهم ورق ها در واردات همچنان بالاست.

منبع: چیلان