روند نزولی صادرات مقاطع طویل فولادی ایران برای سومین ماه متوالی

به گزارش آرتین پولاد:  و بر اساس بررسی آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات مقاطع طویل فولادی کشور شامل میلگردهای شاخه و کلاف، تیرآهن، نبشی و ناودانی و سپری و …، برای سومین ماه متوالی روند کاهشی را به ثبت رسانده است.

رکورد صادرات مقاطع طویل فولادی کشور در سال جاری متعلق به خردادماه با بیش از ۲۶۰ هزار تن بوده که پس از طی یک روند نزولی با شیب کاهشی قابل توجه به حدود ۱۶۰ هزار تن رسیده است.

به عبارت دیگر ارزش صادرات ماهیانه مقاطع طویل فولادی کشور از حدود ۱۵۰ هزار دلار در خردادماه سال جاری به نزدیک ۸۰ هزار دلار در شهریور ماه کاهش یافته است.

خلاصه تحلیل :
به نظر می رسد تعرفه های واردات میلگرد اعمال شده از سوی کشور عراق، مقررات و محدودیت های بازگشت ارز صادراتی، محدودیت های برقی تابستان و اوضاع نامناسب قیمت ها در بازارهای جهانی در کنار محدودیت های اعمال شده بر صادرات فولاد از سوی دولت همچون حذف معافیت های مالیاتی صادرات، از دلایل کاهش صادرات مقاطع طویل فولادی کشور باشد که در صورت تداوم این مسائل، کاهش ارزآوری حدود نیم میلیارد دلاری این محصولات تا پایان سال جاری دور از انتظار نخواهد بود.