رویکرد توسعه فناوری فولاد در جشنواره ملی فولاد / نمونه هایی از فناوری‌های جدید در دومین جشنواره

به گزارش آرتین پولاد: به دنبال استقبال بی‌نظیر جامعه فولاد از نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، دومین جشنواره و نمایشگاه نیز با رویکرد بومی‌سازی و توسعه فناوری از ۲۳ تا ۲۶ دی امسال در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

سال گذشته در این نمایشگاه بیش از ۲۲۰ تفاهمنامه بین فعالان حوزه فولاد منعقد شد که بیش از ۱۲۰ تفاهمنامه به مرحله امضا رسید و برخی از فعالان این حوزه نیز از سال گذشته تاکنون به مرحله تولید و ایجاد فناوری رسیده‌اند.

مهندس احرامیان، نایب رئیس انجمن فولاد ایران درباره دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران اظهارکرد: سال گذشته در نمایشگاه بیش از ۱۲۰ تفاهمنامه بین شرکت‌های صنایع گوناگون در صنعت فولاد برای قطعات و تجهیزات داخلی امضا شد و تعداد بسیاری از این قطعات و تجهیزات نیز به مرحله تولید رسید.

رویکرد اصلی این جشنواره تاکید بر بومی‌سازی و ایجاد فناوری‌های جدید در صنعت فولاد است که این رویکرد در جشنواره و نمایشگاه دوم نیز دنبال می‌شود.

مهندس شهرستانی، عضو هیات‌مدیره فولاد ایران نیز درباره دستاوردهای جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران از سال گذشته تاکنون در گفت‌وگو با صمت اظهارکرد: از جشنواره و نمایشگاه نخست بومی‌سازی فولاد در سال گذشته استقبال بی‌نظیری شد.

بیش از۱۴۰۰ نفر از مدیران ارشد و میانی شرکت‌ها فقط در افتتاحیه جشنواره حضور داشتند. علاوه بر این، افزون بر ۲۲۰ تفاهمنامه در نمایشگاه سال گذشته بین شرکت‌ها منعقد شد که بسیاری از این تفاهمنامه‌ها به قرارداد منجر شد.

در جشنواره دوم، قصد داریم به‌طور ویژه به فناوری‌های جدید بپردازیم. به‌عنوان نمونه، شرکتی موفق شده برای احیای کنسانتره فناوری جدیدی ایجاد کند و مصرف آب را به صفر برساند و مصرف انرژی را نیز کاهش دهد یا یک شرکت دیگر با طراحی و ساخت توربین‌های جدید روی صرفه‌جویی در مصرف انرژی تمرکز کرده است. یک شرکت، روی دستگاه‌های نورد کار کرده که این دستگاه جدید از لحاظ حجم یک‌سوم اما از لحاظ قدرت دو برابر دستگاه و فناوری‌های موجود است. یک شرکت نیز در زمینه ساخت گیربکس پیشرفته که تولید آن با کاهش هزینه همراه شده، کار کرده است. در کل بسیاری از شرکت‌ها نیز در زمینه تجهیزات و قطعات بسیار موفق عمل کرده‌اند.