سرانه مصرف عربستان؛ ۲ برابر سرانه مصرف دنیا

به گزارش آرتین پولاد: با وجود آنکه میزان تولید و مصرف فولاد خام عربستان چندان قابل توجه نیست، اما مصرف محصولات فولادی آن چشم‌گیر ( حدود دو برابر فولاد خام) بوده است، مصرف ظاهری محصولات فولادی عربستان سعودی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به‌طور میانگین سالانه ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است که با توجه به جمعیت این کشور سرانه مصرف محصولات فولادی آن به‌طور میانگین حدود ۴۲۲ کیلوگرم به ازای هر نفر برآورد می‌شود. این در حالی است که میانگین سرانه مصرف دنیا در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۰۷ کیلوگرم، سرانه مصرف اتحادیه اروپا ۳۱۳ و در آمریکای شمالی ۲۴۴ کیلوگرم به ازای هر نفر گزارش شده است. به عبارت دیگر سرانه مصرف محصولات فولادی در عربستان سعودی بیش از ۲ برابر میانگین سرانه مصرف دنیاست و عربستان بعد از کشورهای امارات و قطر در رده سوم خاورمیانه از این منظر قرار می‌گیرد.

نمودار ۱ مصرف ظاهری فولاد خام عربستان را طی سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ روند مصرف فولاد خام عربستان، صعودی بوده اما در سال‌های بعدی روند ثابتی نداشته و دچار نوسان شده است. به گزارش فلزات آنلاین حداکثر مصرف فولاد خام در سال ۲۰۱۲ حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود و این عدد در سال ۲۰۱۶ به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید. میانگین مصرف فولاد خام عربستان طی این سال‌ها حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گزارش شد.

در نمودار ۲ مصرف ظاهری و سرانه مصرف محصولات فولادی این کشور نشان داده شده است. همان‌گونه که دیده می‌شود مصرف ظاهری محصولات فولادی این کشور در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به‌دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت و مشکلات اقتصادی داخلی حدود ۲ میلیون تن در سال کاهش داشت. عربستان به‌طور میانگین سالانه ۱۵ درصد از مصرف ظاهری محصولات فولادی منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. مصرف ظاهری محصولات فولادی این کشور با سرعت رشد مرکب سالانه ۲٫۵۷ درصد از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ رشد کرد و از ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ۱۲ میلیون رسید. البته این مقدار در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ بیش از ۱۴ میلیون تن بود. به گزارش فلزات آنلاین اگر این روند رشد تا سال ۲۰۲۰ ادامه‌دار باشد مصرف ظاهری تا سال ۲۰۲۰ به ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن خواهد رسید و به تبع آن سرانه مصرف این کشور نیز به سال‌های اوج ۲۰۱۴ دوباره نزدیک خواهد شد.

مقایسه مصرف ظاهری فولاد خام و محصولات فولادی برای عربستان بیان‌گر این است که این کشور برای تأمین نیاز داخلی خود به محصولات فولادی تا حد زیادی نیازمند واردات است و تولید داخلی این کشور جوابگوی نیاز داخلی محصولات فولادی نیست. به‌نظر می‌رسد با توجه به پیش‌بینی بانک جهانی که سرعت رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) عربستان سعودی را حدود ۲٫۵ درصد تا سال ۲۰۲۰ تخمین زده و پیش‌بینی افزایش قیمت نفت خام و عزم جدی حاکمان این کشور برای پیشرفت و توسعه صنعت فولاد در این کشور، سرعت پیشرفت پروژه‌های توسعه‌ای فولاد عربستان نیز در سال‌های آتی افزایش یابد و تولید آتی عربستان روند صعودی به خود بگیرد. به گفته کارشناسان در حال حاضر، چالش جدی تولید فولاد خام در عربستان تأمین سنگ آهن مورد نیاز است، زیرا ذخایر سنگ آهن این کشور محدود و کم عیار (زیر ۴۰ درصد) هستند. در حال حاضر این کشور سالیانه نزدیک به ۱۴ میلیون تن سنگ آهن (عمدتا از کشورهای برزیل و سوئد) وارد می‌کند. با این وجود، عربستان برای حل چالش یاد شده، برنامه سرمایه‌گذاری در تولید سنگ آهن در معادن کشورهای شمال آفریقا را دنبال می‌کند.

 

منبع: اخبار فلزات