سرانه مصرف فولاد خام عمان بالاتر از میانگین خاورمیانه و دنیا

به گزارش آرتین پولاد: تولید فولاد خام عمان، طی دهه اخیر شروع شده و با برنامه‌ریزی‌های جامع و جذب سرمایه‌های کلان خارجی در مسیر پرشتاب توسعه و افزایش تولید قرار گرفته است. هم‌اکنون در زمینه تولید فولاد خام شرکت‌های بزرگ چندملیتی همانند جیندال و واله در عمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. خط تولید شرکت جیندال عمان تنها تولیدکننده ناحیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است که بیلت فولادی خود را برای تولید قطعات خودرو به اروپا صادر می‌کند. از نظر سرانه مصرف فولاد خام در مقام پنجم کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد. عمده صادرات عمان به صورت بیلت و بلوم بوده و اسلب سهم بسیار ناچیزی در صادرات دارد.

برنامه اصلی تولید فولاد خام عمان، تولید بیلت و بلوم برای تأمین کارخانجات محصولات طویل ساختمانی (میلگرد) است، در حال حاضر بخشی از بیلت کارخانه «جیندال شدید» به دلیل نرسیدن به حداکثر ظرفیت اسمی کارخانه تولید میلگرد این شرکت و کیفیت بالای ناشی از تکنولوژی‌های به روز تولید، برای مصرف در خط تولید لوله بدون درز به عربستان صادر می‌شود در مقابل برای تأمین ماده‌ اولیه سایر کارخانجات تولید میلگرد و مفتول، بیلت و بلوم وارد می‌شود.

در نمودار شماره ۱ مصرف ظاهری و روند افزایش مصرف ظاهری فولاد خام شیخ‌نشین عمان نشان داده شده است. همزمان با رونق صنعت تولید و صادرات فولاد خام، مصرف ظاهری این کشور نیز روند افزایشی داشته است و از ۲۸۱ هزار تن در سال ۲۰۱۱ به حدود یک میلیون و ۶۶۰ هزار تن در سال ۲۰۱۶ رسید. البته نقطه اوج مصرف ظاهری فولاد خام عمان در سال ۲۰۱۵ با حجم مصرف حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن بود. به نظر می‌رسد دلیل کاهش مصرف عمان در سال ۲۰۱۶ توقف خط تولید میلگرد کارخانه جیندال برای بهسازی و توسعه بود که باعث کاهش مصرف ظاهری و افزایش حجم صادرات این کشور در این سال نیز شد. بیشترین افزایش مصرف ظاهری فولاد خام عمان در فاصله سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ بود که مصرف ظاهری این کشور حدود یک میلیون تن افزایش داشت. دلیل این افزایش، جهش تولید فولاد خام این کشور با راه‌اندازی کارخانه فولاد خام «جیندال شدید» بود که خود تولیدکننده محصولات فولادی چون میلگرد هم هست.

در نمودار شماره ۲ مصرف سرانه فولاد خام کشورهای منطقه و چند منطقه دیگر نشان داده شده است. این نمودار بر اساس میانگین سرانه مصرف فولاد خام در بازه سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ رسم شده است. همان‌طور که در نمودار ملاحظه می‌شود، میانگین سرانه مصرف عمان در بازه مورد بررسی با روندی نسبتا ثابت حدود ۳۵۷ کیلوگرم بر نفر بوده است. این رقم بالاتر از میانگین سرانه مصرف ایران با ۲۸۴ کیلوگرم بر نفر و میانگین دنیا با ۲۲۳ کیلوگرم بر نفر است. جمعیت پایین این کشور در کنار سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی در سال‌های اخیر، از دلایل افزایش سرانه مصرف فولاد خام عمان است.

 

منبع: اخبار فلزات