سرقینی: ما در قیمت گذارى هیچ نقشى نداشتیم

به گزارش آرتین پولاد: علیرضا بختیارى مدیر مسئول گروه رسانه دنیا اقتصاد با بیان اینکه تحریم هاى ضد انسانى از دستیابی به هدف اصلى خود باز مانده اند، گفت: مهمترین مسئله پیش روی اقتصاد ایران آن است که چطور می توان ثبات اقتصادى ایران را پایدار کرد.

وی تصریح کرد: افزایش تقاضا در فلزات اساسى به ویژه فولاد محرک مهمی براى رشد اقتصادى محسوب می شود

وی تأکید کرد: سوال اصلى دهمین همایش فولاد آن است که ابزارهاى در دست براى خنثى سازى تحریم ها چیستند؟

بختیاری با بیان اینکه تحریم ها تجارت خارجى کشور را هدف گرفته است، گفت: طنز تلخ اتفاقات دو سال اخیر حتى تا ممنوعیت صادرات یعنى همان هدف تحریم پیش رفته است و بازارهای صادراتى را واگذار کرده است.

در فولاد به ٧٠ درصد از اهداف دست یافته ایم

محمد ابکا رئیس هیأت مدیره شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک در دهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار گفت: با توجه به ظرفیت های فعال و در دست اجرا، ۵۵ میلیون تن فولاد را در افق خواهیم داشت.

وی افزود: نکته زنجیره فولاد این است که واحدهای القایی به سمت استفاده از آهن اسفنجی رفته اند و کسری بخش های مختلف بیشتر خواهد شد.

ابکا خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۹ میلیون تن صادرات داشتیم که ۵.۵ میلیون تن آن فولاد خام بوده امسال ۶.۵ میلیون تن فولاد خام صادر خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: مصرف در سال های گذشته کاهشی بوده اساست. در سند چشم انداز ۲۰ ساله قرار است سهم ۲.۵ درصدی در تولید، ۴ درصدی در صادرات معادل ۲۰ میلیون تن فولاد داشته باشیم.

ابکا ادامه داد: فقط در فولاد به ۷۰ درصد سند چشم انداز رسیده ایم در حمل و زیرساخت ها عقب هستیم. از ظرفیت بنادر تجاری خود به صورت کافی استفاده نمی کنیم.

مدیرعامل فولاد تکنیک تصریح کرد: در ۱۴۰۴ زیرساخت های مورد نیاز صنعت فولاد را نخواهیم داشت. بجز معدن در همه زمینه ها ارزش افزوده هایمان پایین آمده است.

وی گفت: در برنامه ششم ۸ درصد رشد اقتصادی پیش بینی شده و بررسی ها نشان می دهد حتی استهلاک های خود را نتوانسته ایم پوشش دهیم.

وی رتبه ایران در فضای کسب و کار جهان را ۱۲۷ اعلام کرد: در سال ۹۳ طرح جامع فولاد برنامه ریزی شد اما به دلیل تغییر شاخص ها تحلیل ها پایین آمده است و شرایط اقتصادی در تولید تاثیرگذار بوده است.

مدیرعامل فولاد تکنیک یادآور شد: پتانسیل صادرات ۱۵ میلیون تن است اما همواره کمتر از این میزان صادر کرده ایم. شکاف میان عرضه و تقاضا باید در کشور مدیریت شود. همه واحدهای فولادی جدید باید به سمت کرانه های خلیج منتقل شوند و با همین هدف ۲۰ میلیون تن در کنار دریا برنامه ریزی شده است.

ابکا تاکید کرد: در سال ۹۷ حدود ۶۲ درصد فولاد خام صادر شده است. پیشنهاد این است که هدف گذاری ۱۴۰۴ مورد بازنگری زمانی و تمهیدات مدیریتی قرار گیرد.

نگرانی خاصی برای تامین سنگ آهن مورد نیاز واحدهای فولادی وجود ندارد

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: با اکتشافات در دست انجام، نگرانی خاصی برای تامین سنگ آهن مورد نیاز واحدهای فولادی وجود ندارد.

بهرام شکوری با بیان اینکه اگر مدیریت زنجیره فولاد درست به کار خود ادامه دهد، ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ محقق خواهد شد، گفت: برای دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد، سه درخواست از مسئولان دولتی وجود دارد؛ به نحوی که نخست اینکه صدور بخشنامه‌ها در جهت رفع موانع بخش معدن باشد، دوم اینکه دولت در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد دخالت نکند.

وی افزود: درخواست سوم فعالان اقتصادی آن است که ساز و کار مدیریتی شرکت هایی که در قالب سهام عدالت واگذار شده‌اند، اصلاح شود.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: معادن نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ما ایفا می‌کند در این بین ۹۸.۳ درصد معادن کشور را معادن کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید معدنی را به خود اختصاص داده اند؛ در حالیکه هم اکنون ۵۰ درصد از معادن کوچک و متوسط غیرفعال هستند.

شکوری افزود: این واحدها با معضلات مختلفی مانند نقدینگی، مشکل ذخیره، میزان عیار و برخی مشکلات زیرساختی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اگرچه بنا بر محاسبات انجام شده، تا افق ۱۴۰۴ به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد، ۸۰ هزار تن مس و ۳۰۰ هزار تن روی خواهیم رسید.

وی معتقد است که رسیدن به این ظرفیت، می‌تواند ۶۰ درصد از درآمدهای نفتی را پوشش دهد و به تدریج ما را از درآمد نفتی بی نیاز کند.

به شدت نگران کمبود سنگ آهن هستیم

حمیدرضا عظیمیان مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: تقاضای ۱۵ درصدی فعلی در فولادهای خاص به ۳۵ درصد در سال های آینده می رسد و ما باید برای حرکت در این جهت، از تکنولوژی نسل چهارم بهره برداری کنیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۶ میلیون تن مصرف فولاد در سال ۱۴۰۴ نخواهیم داشت. پس صادرات یک الزام است.

وی در مورد بومی سازی در صنعت فولاد گفت: بومی سازی هم یک الزام برای صنعت فولاد کشور در جهت بقا است. این اولویت باید دائما پیگیری و دنبال شود. حفاظت از محیط‌زیست هم یک الزام دیگر صنعت فولاد در زمانه فعلی است.

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان اولویت های فولاد مبارکه را چنین بیان کرد: احداث نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه، تکمیل فولادسازی یک میلیون تنی فولاد سفیددشت، تکمیل کنسانتره سازی ۵ میلیون تنی فولاد سنگان، افزایش ظرفیت فولاد هرمزگان از ۱.۵ میلیون تن به ۲ میلیون تن و تکمیل طرح الکترود گرافیتی اردکان از اولویت های مهم گروه فولاد مبارکه است.

وی تأکید کرد: ۴ هزار قطعه به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان در فولاد مبارکه بومی سازی شده است. اما رویکرد جدید فولاد مبارکه حرکت به سمت بومی سازی فرآیند ها و تکنولوژی است.

عظیمیان با بیان اینکه به شدت نگران کمبود سنگ آهن هستیم، گفت: لذا مجبور به اصلاح ساختار مدیریتی فولاد مبارکه و ایجاد یک معاونت به نام معاونت معدنی شدیم.

دو درخواست مدیر عامل فولاد مبارکه از مجموعه مدیریت کشور به شرح زیر هستند:

  1. فکری به حال عدم توازن زنجیره فولاد به ویژه در خصوص سنگ آهن و ورود معادن به فولادسازی و یا معدن دار شدن فولادسازان بکند.
  2. از فولاد مبارکه و صنعت فولاد کشور در برابر تحریم های ظالمانه و چندین باره آمریکا حمایت بیشتری کنند.

وی در پایان گفت: تعدد همایش ها و نمایشگاه های فولادی زیبنده مملکت نیست. لازم است متولیان امر دور هم بنشینند و این رویدادها را پالایش کنند.

فولادی ها برای تامین سنگ آهن، دور وزارتخانه را خط قرمز بکشند

محمود نوریان مدیر عامل چادرملو به چالش فولادساز شدن معادن پاسخ داد و گفت: دلیل اتهام نادرست در خصوص فولادساز شدن معدنی‌ها این است که فولادی‌ها خصوصی شدن معادن را قبول ندارند. شرکت‌های معدنی خصوصی شده‌اند و ضوابط خود را دارند. بنابراین نمی توانند خلاف منافع سهامدانشان عمل کنند.

وی ادامه داد: اگر قیمت‌ها رقابتی شود، هیچ کمبود سنگ آهنی وجود ندارد و ذوب‌آهن و فولاد مبارکه هم می توانند به راحتی سنگ آهن خود را تامین کنند.

مدیر عامل چادرملو تصریح کرد: چرا اجازه ورود چادرملو و گل گهر را به کنسرسیوم سنگان ندادند؟ چرا باید کنسانتره با کیفیت خود را با قیمت پایین به شرکت‌های داخلی بدهیم؟

نوریان در پایان تأکید کرد: به فولاد مبارکه پیشنهاد می کنم برای تامین سنگ آهن خود به جای توسل به وزارت صنعت، معدن و تجارت با خود معادن توافق کند. پیشنهاد می کنم در این مسئله دور وزارتخانه را خط قرمز بکشید.

امسال تنها در ٩ ماه ٨ میلیون تن فولاد صادر شده است

در بخش دیگری از این مراسم جعفر سرقینى معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: ما در قیمت گذارى هیچ نقشى نداشتیم، دوستان خودشان حضور داشتند و بنده به عنوان ناظر امضا کردم. ما براى بخش خصوصى هیچ قیمتى مشخص نکرده ایم.

وی تصریح کرد: تعطیلی معادن براى ما بسیار مهم است. تعطیلى ٢٠۶ معدن سنگ آهن به بنده گزارش نشده است.

وی ادامه داد: اگر دولت به صادرات لطمه زده است چرا اقاى ابکا با امار نشان دادن صادرات افزایش یافته است. امسال تنها در ٩ ماه ٨ میلیون تن فولاد صادر شده است.

سرقینی تأکید کرد: براى گرفتن بازار سنگ آهن هنرى نداریم در نتیجه نباید براى بازار از دست رفته افسوس خورد زیرا با برداشتن عوارض خیلى راحت صادرات سنگ آهن مجدد به ٢٠ میلیون تن می رسد.

معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه واحدهاى معدنى باید متناسب با دیگر واحدها به سمت فولادسازى بروند، گفت: از سال ٩١ تا به امروز حتى یک پروانه فولادى براى معادن صادر نشده است. تنها ٢ مورد تمدید مجوز داشته ایم. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که بازاریابی براى بیلت بسیار سخت تر از سنگ آهن است.