سقوط آزاد لیر ترکیه و تاثیر منفی بر تجارت فولاد

به گزارش آرتین پولاد: خرید و فروش فولاد در ترکیه با دلار به جای لیر…

با افزایش تنش بین آنکارا و واشنگتن سقوط لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا ادامه دارد. تنش ایجاد شده عمیق‌تر از آن است که به زودی حل و فصل شود و از اینرو بخشهای مختلفی از اقتصاد تحت تاثیر قرار گرفته است.
امروز ۱۰ آگوست، لیر ترکیه به رکورد جدیدی رسید و هر دلار به ۶.۲ لیر معامله شد و از دوشنبه تا به امروز ۱۷ درصد از ارزش خود را از دست داده است. پس از رسیدن به این سطح پایین، نرخ برابری دلار در مقابل لیر به ۵.۹۷ تا ۵.۹۹ رسید اما شرایط همچنان بحرانی است.
سرمایه‌گذاران تردید دارند دولت بتواند تورم دو رقمی ایجاد شده را کنترل کند و اقتصاد در شرایط نامساعدی قرار گرفته و باعث سقوط لیر ارزش شده است.
صنعت فولاد ترکیه نیز از این شرایط در امان نبوده و بانک مرکزی ترکیه به فعالان بازار توصیه کرده درخصوص پرداخت‌هایی که به صورت لیر در خرید محصولات انجام می‌شود (به طور خاص پرداخت های مدت دار) جانب احتیاط را رعایت نمایند.
یکی از فولادسازهای ترکیه گفت: در این شرایط بیشتر معاملات را به دلار انجام می‌دهند و اگر بخواهید فروش خود را به صورت مدت‌دار و در قالب اعتبارهای ۶۰ یا ۹۰ روزه انجام دهند فروش با نرخ لیر ترکیه در معاملات جایگاهی نخواهد داشت.
برخی از فروشندگان نیز حتی در فروش‌های نقدی در روز انعقاد قرارداد خرید نرخ تسعیر لیر را در قراردادها ذکر می‌کنند.
در عین حال کاهش ارزش لیر امکان ارایه تخفیف‌های فروش صادراتی را برای فولادسازها فراهم کرده است. تعداد فروشندگان بیشتری حاضر به فروش میلگرد صادراتی به قیمت ۵۳۰ دلار FOB در برابر ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار در اوایل هفته شدند.
با تضعیف لیر فعالان بازار معتقدند به زودی شاخص میلگرد صادراتی ترکیه تا ۵۲۰ دلار FOB کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است بیلت صادراتی ترکیه نیز در آخرین معاملات به قیمت ۵۰۵ دلار FOB در برابر ۵۱۰ تا ۵۱۵ دلار یک هفته پیش انجام شد.