سهم واردات ورق زنگ‌نزن عربستان طی سال‌های اخیر

به گزارش آرتین پولاد: واردات ورق زنگ‌نزن عربستان تا سال ۲۰۱۳ روند صعودی داشت اما پس از آن رشد منفی را تجربه کرد. این کاهش واردات ناشی از کاهش تقاضای داخلی به‌دلیل افت شاخص‌های اقتصادی در این کشور بود و این تأثیرگذاری در واردات به‌عنوان تنها منبع تأمین تقاضای ورق زنگ‌نزن این کشور بسیار نمایان است.

عربستان تولیدکننده ورق زنگ‌نزن نیست، لذا تقاضای ورق زنگ‌نزن نیز در عربستان تنها از طریق واردات تأمین می‌شود. از این رو روند تغییرات واردات کاملا منطبق بر تقاضای داخلی است. از طرفی از آن‌جایی که تولید ورق زنگ‌نزن و به‌طور کلی فولاد زنگ‌نزن در این کشور صفر است؛ آمار ثبت شده برای صادرات ورق زنگ‌نزن عربستان نیز حکایت از تجارت مجدد این محصول دارد. به گزارش فلزات آنلاین، در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ رشد تقاضای داخلی عربستان افزایش واردات و کاهش صادرات را در پی داشته است. درحالی که همان‌طور که نمودار ۱ نشان می‌دهد، در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ شرایط بازار ورق زنگ‌نزن عربستان، روند تجارت این کشور را خلاف جهت سال‌های گذشته قرار داد. در سال ۲۰۱۳ واردات ورق زنگ‌نزن عربستان به بیشترین مقدار خود طی سال‌های گذشته رسید. در این سال عربستان بیش از ۵۶ هزار تن ورق زنگ‌نزن وارد کرد در حالی که پس از این سال با آغاز روند کاهشی، واردات ورق زنگ‌نزن این کشور در سال ۲۰۱۶ به ۴۲٫۷ هزار تن رسید.

آسیا همواره بزرگ‌ترین صادرکننده ورق زنگ‌نزن به عربستان بوده است؛ به‌طوری که ۸۰ درصد از واردات عربستان در سال ۲۰۱۶ از آسیا و تنها ۱۲ درصد آن از مبدأ اروپا بوده است. در میان کشورهای آسیایی تایوان و چین بزرگ‌ترین صادرکنندگان ورق زنگ‌نزن به عربستان بودند. در سال ۲۰۱۰ سهم این کشورها از واردات ورق زنگ‌نزن عربستان ۷۰ درصد بود که این نشان می‌دهد علاوه بر این که آسیا همواره بیشترین سهم از بازار ورق زنگ‌نزن عربستان را داشته است؛ سهم آن از بازار ورق زنگ‌نزن عربستان در سال‌های گذشته افزایش نیز یافته است.

از طرفی کاهش واردات ورق زنگ‌نزن عربستان و خروج برخی کشورها از بازار این کشور دلیل دیگری برای رشد سهم کشورهای آسیایی بوده است. علاوه بر این با افول رشد اقتصادی عربستان، این کشور به واردات ورق زنگ‌نزن از کشورهایی با قیمت ارزان‌تر روی آورد. اغلب تأمین‌کنندگان ورق زنگ‌نزن عربستان مانند تایوان، چین و کره جنوبی، از بزرگ‌ترین صادرکنندگان ورق زنگ‌نزن در جهان هستند و سهم عربستان از صادرات این کشورها چندان قابل توجه نیست؛ به عنوان مثال سهم عربستان از صادرات بزرگ‌ترین تأمین‌کننده خود یعنی تایوان در سال ۲۰۱۶ تنها ۱٫۶ درصد بود.

 

منبع: اخبار فلزات