سهم ۱۰ درصدی واردات خاورمیانه از تجارت جهانی سیم زنگ‌نزن

به گزارش آرتین پولاد: با توجه به اینکه در خاورمیانه ظرفیت تولید سیم زنگ‌نزن فولادی وجود ندارد، واردات تنها منبع تأمین تقاضای سیم زنگ نزن به‌شمار می‌رود. وابستگی به واردات، خاورمیانه را به بازاری مهم برای کشورهای تولیدکننده سیم زنگ‌نزن بدل کرده است. در سال ۲۰۱۶ سهم خاورمیانه از واردات جهانی ۱۰٫۷ درصد بود. امارات بزرگ‌ترین واردکننده سیم زنگ‌نزن در خاورمیانه است که بیش از ۹۵ درصد از واردات این کشور باز صادر (Re-Export) می‌شود.

خاورمیانه از مناطق واردکننده سیم زنگ‌نزن به‌شمار می‌رود و در سال ۲۰۱۶ واردات محصول یاد شده در این منطقه ۲۰٫۹ و صادرات آن بالغ بر ۲٫۴ هزار تن بود. همان‌طور که نمودار ۱ نشان می‌دهد، در سال‌های اخیر روند صادرات سیم زنگ‌نزن خارومیانه نزولی و واردات آن صعودی بوده است؛ به‌طوری که در سال‌های ۱۶ -۲۰۱۰ به‌طور متوسط میزان صادرات آن سالانه حدود ۱۰٫۵ درصد افت داشته در حالی که این میزان برای واردات ۳٫۵ درصد افزایش یافت. بخش قابل توجهی از صادرات سیم زنگ‌نزن صورت گرفته از کشورهای خاورمیانه درون منطقه‌ای است. با نگاهی دقیق‌تر به تجارت خاورمیانه مشخص می‌شود که عربستان بیشترین مقدار صادرات را در میان کشورهای خاورمیانه داشته ولی بخش اعظم صادرات عربستان به مقصد امارات بوده است. در سال ۲۰۱۶ عربستان بیش از ۲۸ هزار تن سیم زنگ‌نزن صادر کرد که این مقدار ۶ درصد از صادرات جهانی سیم زنگ‌نزن بوده و این کشور را از لحاظ آماری در زمره برترین‌ صادرکنندگان قرار داده است.

آسیا به‌عنوان بزرگ‌ترین تاجر سیم زنگ‌نزن بیش از ۵۵ درصد از واردات و صادرات این منطقه، سهم ۴۶٫۶ درصدی از کل صادرات جهان را در اختیار دارد. به گزارش فلزات آنلاین در سال ۲۰۱۶ سهم خاورمیانه از واردات سیم زنگ‌نزن جهان ۱۰٫۷ درصد بود؛ در حالی که این رقم برای صادرات ۷٫۶ درصد برآورد شد که اغلب این سهم تجارت نیز متعلق به تجارت درون منطقه‌ای بود. با این حال این ارقام نیز نشان می‌دهد که منطقه خاورمیانه بازاری با تراز تجاری منفی برای سیم زنگ‌نزن است.

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد سیم زنگ‌نزن محصولی با کاربردهای گسترده است که بعضا خواص این محصول (از قبیل مقاومت به خوردگی، داکتیلیتی و …) آن را به محصولی غیر قابل جایگزین تبدیل کرده است. در بسیاری از کشورها توسعه زیرساخت‌ها به خصوص در حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی به مقدار قابل توجهی بر تجارت این محصول تأثیرگذار بوده است. توسعه زیرساخت از لازمه‌های هر کشوری است که طبعا توسعه آن در آینده بسیاری از کشورها می‌تواند تغییر تجارت سیم زنگ‌نزن را به همراه داشته باشد البته پیشروی نوین زیرساخت (از قبیل مواردی همچون پل‌های بزرگ در اندونزی و بنادر پیشرفته در هلند) افزایش مصرف محصول خاصی مانند سیم زنگ‌نزن را در پی خواهد داشت؛ امری که در خاورمیانه شاید تنها در کشورهایی محدود از قبیل عربستان و امارات شاهد آن باشیم.

 

منبع: اخبار فلزات