صنعت فولاد چین در مسیر همکاری و توسعه سبز بین‌المللی قرار دارد
صنعت فولاد چین در مسیر همکاری و توسعه سبز بین‌المللی قرار دارد

این کنفرانس در هتل پارسیان آزادی در روز شنبه مورخ ۲۹ مهر ۹۶ به میزبانی شرکت ساینو استیل برگزار شد.

در ابتدای این نشست، هوانگ دائو رئیس انجمن آهن و فولاد چین از طرح خلاقانه این کشور برای احداث جاده ابریشم گفت. بدون شک این پروژه زمینه همکاری مشترک میان چین و بسیاری از کشورها همچون ایران را فراهم می‌سازد. هوانگ دائو به سهم ۴۶ درصدی این کشور از تولید فولاد کل جهان اشاره کرد و ادامه دارد، چین، سیاست‌های توسعه‌ای صنعت فولاد خود را ادامه می‌دهد‌؛ بر همین اساس نیز، طرح خلاقانه یاد شده جاده ابریشم (جاده و کمربند) را طرح ریزی کرده است. اجرای این پروژه، موجبات ایجاد اعتماد سیاسی، ادغام اقتصادی، منافع مشترک، انتقال تجهیزات و تاسیسات را در میان کشورهای واقع در مسیر این جاده فراهم می‌آورد. چین و کشورهای واقع در طرح کمربند و جاده، درصدد همکاری‌های مشترک در خصوص تجارت فولاد و تولید مصنوعات فولادی هستند. در این طرح تلاش می‌شود تا توسعه سبز صنعت فولاد مورد توجه قرار گیرد و کاهش آلاینده‌های محیط زیستی، ضروری به نظر می‌رسد. در اجرای این طرح، نیاز به جذب سرمایه بسیار بالایی وجود دارد؛ چرا که کشورهایی که در این مسیر قرار گرفته اند، باید در حوزه حمل‌ونقل تجهیز شوند. بدون شک در تکمیل این پروژه، انتقال تکنولوژی و آموزش به نیروی انسانی نیز انجام می‌گیرد. رئیس انجمن آهن و فولاد چین در پایان تاکید کرد که ما در بسیاری از زمینه‌ها به کمک دولت جمهوری اسلامی ایران و همکاری این کشور نیاز داریم تا نتایج قابل قبولی حاصل شود.

در ادامه این نشست، رئیس دپارتمان مواد معدنی شرکت ساینو استیل به تشریح تکنولوژی جدیدی برای گندله‌سازی تحت عنوان رول پلت سیار اشاره کرد که توسط این شرکت اجرا می‌شود. استفاده از این تکنولوژی، مزیت‌هایی دارد که در ۳ دسته قابل طرح است:

۱. آتش دهی در لایه متریال استاتیک:

 ?سازگاری قوی با مواد اولیه خام ایجاد می شود و برای کار با مواد اولیه پیچیده مناسب است.

? بدون اصطحکاک و تصادم پلت ها انجام می شود.

? به ملزومات کمی برای پلت سازی و مقاومت پیش حرارت دهی نیاز دارد.

 

۲. جانمایی کل گریت ها:

?مراحل انتقال حرارت کاهش می یابد و پسماند مغناطیسی سیستم، پایین است.

? اجرای آسان کنترل تعادل دما و فشار سیستم.

? کاهش اتلاف حرارتی.

 

۳. تغییر در تنظیم فرآیند حرارت دهی متعارف:

? حرارت دهی با شعله کوچک (چند مشعل) انجام می شود و کنترل آن به راحتی به انجام می رسد.

? دمای اوج مشعل به راحتی قابل کنترل خواهد بود.

 

در ادامه کنفرانس تبادل تولید پلیت و سرمایه گذاری آهن و فولاد ایران و چین، علی‌اصغر پورمند مدیرعامل هلدینگ میدکو سخنرانی کرد و از اجرای ۳ پروژه گندله زرند، گندله سیرجان و فولاد زرند با همکاری ساینو استیل و هلدینگ میدکو اشاره کرد. پورمند افزود، حدود ۸۵ درصد از هزینه ۳ پروژه از محل فاینانس چین تامین شد. وی در ادامه به تشریح ۳ پروژه آهن و فولاد با همکاری ساینو استیل پرداخت.

گندله زرند: این پروژه با همکاری ساینو استیل، شرکت گندله زرند، مانا استیل و ساینا استیل اجرایی شد که این طرح به لحاظ کیفیت و زمان اجرا بسیار عالی بود.

گندله سیرجان: این طرح با همکاری ساینو استیل، شرکت گندله سیرجان و فولاد تکنیک اجرایی شد در این پروژه از تکنولوژی جدیدی بهره گرفته شد و طرح با ۶ ماه تاخیر آغاز شد.

فولاد زرند: این پروژه بزرگترین همکاری میدکو و ساینو استیل است؛ حجم سرمایه این پروژه بیش از ۵۰۰ میلیون یورو برآورد می‌شود. شرکت قائم رضا نیز در اجرای این پروژه به عنوان طرف ایرانی همکاری داشت.

مدیرعامل هلدینگ میدکو لوح سپاسی را با هدف قدردانی به به مدیرعامل شرکت ساینو استیل چین تقدیم کرد. مدیرعامل شرکت ساینو استیل، اظهار کرد که پروژه فولادی با چنین حجم کاری در کشور بی‌نظیر به‌شمار می‌رود. امید است بتوانیم اعتماد میدکو را به خودمان حفظ کنیم و در مسیر توسعه قدم برداریم.

 

منبع: اخبار فلزات