عمان تأمین‌کننده بیلت فولادی قطر

به گزارش آرتین پولاد: قطر در سال ۲۰۱۶ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد. همچنین در این سال حدود ۱۳۳ هزار تن شمش فولاد خام وارد کرد. مصرف سرانه فولاد خام در این کشور ۶۳۰ کیلوگرم به‌ازای هر نفر برآورد می‌شود که نسبت به سرانه مصرف منطقه خاورمیانه بسیار بالاست، رشد تقاضای فولاد در این کشور سبب شد تنها تولیدکننده فولاد خام این کشور (قطراستیل) با حداکثر ظرفیت خود در حال تولید باشد. با این حال، تجارت فولاد خام این کشور به شدت تحت تأثیر تنش‌های دیپلماتیک سال ۲۰۱۷ این کشور با عربستان و متحدانش قرار گرفت.

در پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ (خرداد ۱۳۹۶) عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، با اتهام حمایت قطر از تروریسم، روابط دیپلماتیک و راه‌های ارتباطی زمینی و هوایی خود را با این کشور محدود کردند و با محاصره اقتصادی باعث شدند در اقتصاد این کشور اختلال به وجود آید و میلیاردها دلار سرمایه از بانک‌های این کشور بیرون کشیده شود. این تحریم به تولید ناخالص داخلی قطر در سال ۲۰۱۷ آسیب جدی زد. به گزارش صندوق بین‌المللی پول باعث شد تا تولید ناخالص داخلی این کشور از ۹٫۲ درصد در سال ۲۰۱۶ به حدود ۶ درصد در سال ۲۰۱۷ کاهش یابد. صنعت فولاد قطر نیز از این بحران اقتصادی بی‌نصیب نبود؛ به‌طوری که صادرات و وادرات قطر در این سال با کاهش جدی مواجه شد.

نمودار شماره ۱ حجم واردات فولاد خام قطر در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد، حجم واردات قطر در مقایسه با صادرات آن چندان قابل توجه نیست، بیشترین میزان واردات این کشور در سال ۲۰۱۶، حدود ۱۳۳ هزار تن بود؛ در سال ۲۰۱۷ نیز حجم واردات این کشور به حدود ۵۳ هزار تن کاهش یافت. از آنجایی که کارخانجات فولاد قطر به صورت یکپارچه اداره می‌شوند، بنابراین بخش زیادی از تولید فولاد خام این کشور در همین کارخانه‌های یکپارچه به مصرف می‌رسد. قابل توجه اینکه تنها در ۳ سال گذشته این کشور واردات قابل توجه فولاد خام داشته که بیش از ۹۵ درصد نیز از مبدأ عمان انجام شده است. در سایر سال‌ها این حجم بسیار اندک بوده و به صورت کلی این کشور واردکننده فولاد خام به شمار نمی‌رود.

تیره شدن روابط سیاسی قطر با سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بر روی حجم صادرات فولاد خام این کشور نیز تأثیرگذار بود. در گزارش بعدی فلزات آنلاین صادرات کشور قطر و مقاصد تجاری آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

منبع: اخبار فلزات