عمده مصرف کنندگان آلومینیوم نیاز خود را از طریق رانت تامین می‌کنند

به گزارش آرتین پولاد: نائب رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با بیان اینکه ۷۰ درصد از تولیدات شمش باید در کشور مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: با توجه به ساخت‌ و سازها و بستری که سیل اخیر به وجود آورده؛ شرکت‌های پایین دستی مانند تولیدکنندگان درب و پنجره، قطعه سازان و …دچار مشکل شده و مجبورند نیاز خود را از منابع دیگر مانند رانت و بازار آزاد تامین کنند.

حسن آوازی، نیاز سالانه کشور به شمش آلومینیوم را ۳۶۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: متاسفانه شرکت آلومینیوم المهدی، به اندازه کافی شمش در بازار توزیع نمی‌کند و این امر باعث کسری شدید شمش در کشور شده است.
وی افزود: در حال حاضر شرکت ایرالکو سالانه حدود ۱۲۵تا ۱۳۰هزار تن شمش و شرکت المهدی ماهیانه ۴ هزار تن یعنی سالانه حدود ۵۰ هزار تن تولید دارد.
نایب رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، با اشاره به ابهام در منابع تامین کننده آلومینیم در بازار آزاد گفت: برخی از شرکت‌ها که پروانه بهره‌برداری تولیدات آلومینیوم داشته و فعالیت نمی‌کنند، از طریق بورس اقدام به خرید شمش کرده و آن را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.
آوازی با بیان اینکه مواد اولیه شمش وارداتی است، افزود: آلومینیوم از جمله فلزات مورد تحریم است، زیرا جزو اقلام استراتژیک محسوب می‌شود که مصارف نظامی هم دارد. این امر باعث شده تا برای تامین مواد اولیه دچار مشکل شوند و تولیدکنندگان برای خرید آن باید تحریم ها را دور بزنند که این امر باعث افزایش قیمت خواهد شد اما به هر حال تحریم‌ها را دور می‌زنیم.
وی با اشاره به افزایش صادرات شمش آلومینیوم گفت: با توجه به اینکه دولت اعلام کرده تولیدکنندگان می‌توانند با تبادل کالا نیاز خود را از کشورهای دیگر تامین کنند؛ بنابراین شرکت‌های مانند ایرالکو بخش از تولید خود را از این طریق صادر می‌کند تا نیازهای خود را تامین کنند.
نایب رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، از بورس کالا خواست تا با صنایع پایین دستی همکاری بیشتر داشته و توان نقدینگی خریداران را در نظر بگیرد تا این شرکت‌ها بتوانند خرید جزء خود را از بورس تامین کنند
آوازی همچنین از دولت خواست علاوه بر تخصیص ارز به صنایع بالادستی جهت واردات مواد اولیه بر خریدان بازار آلومینیوم نیز نظارت بیشتری داشته باشد.