غذا، دارو و پتروشیمی بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان ورق زنگ‌نزن در عربستان هستند

به گزارش آرتین پولاد: عربستان دومین مصرف‌کننده ورق زنگ‌نزن فولادی در میان کشورهای عرب‌ زبان حاشیه خلیج فارس است. صنعت مواد شیمیایی به خصوص پتروشیمی بزرگ‌ترین متقاضی ورق زنگ‌نزن در این کشور محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های عربستان در توسعه ظرفیت این صنعت توأم با تغییر قیمت نفت، ۲ پارامتری هستند که بیشترین تأثیر را بر بازار ورق زنگ‌نزن عربستان داشته و دارند. برنامه‌های توسعه آتی صنعت پتروشیمی در این کشور و تحولات اخیر بازار نفت رشد بازار ورق زنگ‌نزن عربستان را بار دیگر مثبت کرده است.

عربستان پس از ترکیه بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه خاورمیانه است. این کشور یا سهم ۲۱٫۹ درصدی از کل ذخیره نفت جهان، دومین ذخیره نفت جهان پس از ونزوئلا را دارد و صادرات نفت بزرگ‌ترین درآمد خارجی این کشور است. مشابه دیگر کشورها با اقتصاد نفت بنیاد، عربستان نیز طی سال‌های اخیر از سقوط بهای نفت (میانگین جهانی بهای نفت در سال ۲۰۱۶ به کمتر از نصف سال ۲۰۱۳ رسید) بسیار متضرر شد؛ تا جایی که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۵ رشد منفی ۱۳٫۸ درصدی را تجربه کرد. تبعات رشد منفی اقتصاد در این کشور بیش از هر چیز بر تقاضای مواد اولیه صنایع مشهود بود. ورق زنگ‌نزن نیز از جمله محصولات فولادی است که در بسیاری از صنایع این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنایع شیمیایی عربستان رشد شگرفی در سال‌های اخیر داشته‌اند. به گزارش فلزات آنلاین، نرخ رشد میانگین سالانه ظرفیت تولید انواع مواد و محصولات شیمیایی عربستان در سال‌های ۱۶ -۲۰۱۰ حدود ۶٫۵ درصد بود. این رشد ظرفیت را باید بیشتر مرهون توسعه صنعت پتروشیمی در این کشور دانست. ظرفیت محصولات پتروشیمی عربستان در حال حاضر بیش از ۹۹ میلیون تن است که این رقم ۶۶ درصد از کل ظرفیت پتروشیمی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) را تشکیل می‌دهد. این صنعت همچنین با سهم ۳۵ درصدی از کل تقاضای ورق زنگ‌نزن در عربستان، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده ورق زنگ‌نزن نیز هست. همچنین صنایع تولیدکننده سایر محصولات شیمیایی نیز ۱۰ درصد از کل مصرف ورق زنگ‌نزن در عربستان را به‌خود اختصاص می‌دهند.

مقاومت در برابر مواد خورنده ویژگی بارز ورق زنگ‌نزن است که بر همین اساس نیز از این محصول در ساخت انواع تجهیزات مورد استفاده در صنعت پتروشیمی و به‌طور کل صنعت شیمیایی استفاده می‌شود. برهمین اساس، تأثیرگذارترین صنعت بر بازار ورق زنگ‌نزن عربستان، صنعت شیمیایی است. همان‌طور که شکل ۱ نیز نشان می‌دهد، صنایع غذا و دارو، زیرساخت و ساختمان نیز دیگر مصرف‌کنندگان ورق زنگ‌نزن در عربستان هستند که به ترتیب سهم ۲۵، ۱۵ و ۷ درصدی از کل مصرف این ماده در این کشور داشته‌اند. با توجه به سهم صنایع مذکور از مصرف ورق زنگ‌نزن عربستان، تغییرات این صنایع روند آتی بازار ورق زنگ‌نزن در این کشور را نعیین خواهد کرد.

 

منبع: اخبار فلزات