فشار کاهش تقاضا در بازار لیتیوم کبالت

به گزارش آرتین پولاد: تولیدکنندگان عمده لیتیوم کربنات تمایل به افزایش قیمت دارند و این باعث عدم کاهش قیمت گرید صنعتی لیتیوم کربنات شد. اما فشار موجودی دیگر تولیدکنندگان در غیاب افزایش تقاضا باعث فشار بر قیمت‌ها خواهد شد. در صورت عدم وجود تقاضای قابل توجه ، قیمت کربنات لیتیوم افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی می‌شود با واردات مواد اولیه کبالت و کاهش تقاضا برای سولفات کبالت، قیمت محصولات کبالت اصلاح شود.
دربازار لیتیوم هم ارسال منظم محموله ها باعث شده، لیتیم کربنات صنعتی در هفته گذشته افزایش قیمت تجربه نکند اما هنوز شبهاتی در خصوص موجودی انبارها و بازگشت تقاضا به بازار وجود دارد.
در جبهه پایین دست، نرخ بهره‌برداری از کارخانه‌های باتری سازی در ماه جولای نسبت به یک ماه پیش به طور متوسط ۱۵ درصد افزایش یافته است. یک تولید کننده باتری در ماه جولای میزان تولید برنامه ریزی شده خود را ۴۰ درصد فزایش داد زیرا هم تقاضای خارج از کشور برای باتری‌هایی با نیکل بالا و هم تقاضای داخلی برای باتری های لیتیم فسفات (LFP) افزایش یافته است.
بازار باتری دیجیتالی وارد فصلی سخت شده است و انتظار می‌رود ظرفیت تولید آن کاهش یابد. این ظرفیت بین پایان اوت و اوایل سپتامبر از سر گرفته خواهد شد. قیمت کبالت تصفیه شده در هفته منتهی به ۳ جولای ۷۵۰۰ یوان در هر تن کاهش یافته و به ۲۳۰۰۰۰ تا ۲۴۵۰۰۰ یوآن در هر تن رسید، در حالی که قیمت هیدروکسید کبالت درهمان هفته بین ۹.۸ تا ۱۰.۳ دلار برپاوند ثابت مانده است.
قیمت‌های پایین کبالت تصفیه شده درخارج از کشور باعث شد تا تولید کنندگان داخلی نیز کبالت تصفیه شده با قیمت‌های پایین‌تری عرضه کنند. قیمت‌های معامله شده به ۲۲۰۰۰۰ تا ۲۳۰۰۰۰ یوان در هر تن کاهش یافتند.
هفته گذشته قیمت محصولات میانی کبالت در بازار آزاد، در معاملات کم حجم با ثبات برگزار شد. انتظار می‌رود قیمت‌های هفته‌های آینده تضعیف شود زیرا واردات بیشتری از مواد اولیه کبالت مورد انتظار بازار است.
قیمت لیتیوم کربنات مورد استفاده در باتری، ۵۰۰ یوان در هر تن از هفته گذشته پایین تر بود و از تاریخ ۳ جولای بین ۳۹۰۰۰-۴۱۰۰۰ یوآن در هر تن ایستاد. همچنین قیمت مواد گریدصنعتی بقیمت ۳۱۵۰۰ تا ۳۷۰۰۰ یوان در هر تن بدون تغییر ماند.
تولیدکنندگان عمده لیتیوم کربنات تمایل به افزایش قیمت دارند و این باعث عدم کاهش قیمت گرید صنعتی لیتیوم کربنات شد. اما فشار موجودی دیگر تولیدکنندگان در غیاب افزایش تقاضا باعث فشار بر قیمت‌ها خواهد شد. در صورت عدم وجود تقاضای قابل توجه ، قیمت کربنات لیتیوم افزایش خواهد یافت.
تقاضا برای باتری لیتیوم کربنات محدود خواهد بود زیرا تولیدکنندگان باتریِ ترنری برنامه قابل توجهی جهت افزایش تولید ندارند. این امر موجب می‌شود که افزایش عرضه کربنات لیتیوم ادامه یافته و قیمت‌های آن علیرغم افزایش تقاضا از شرکت‌های پالایش ،حفظ گردد.