فولاد، صنعت مظلومی است / نقد رئیس سازمان بورس کالا به توئیت‌های ناصواب در خصوص صنعت

به گزارش آرتین پولاد:  مدیرعامل بورس کالای ایران در همایش تاب آوری صنعت فولاد گفت: گاه ثبات قوانین با تغییر دستورالعمل ها اشتباه گرفته می شود از آنجایی که بازار یک موجود زنده و دایم در حال تغییر است بنابراین نیاز به تغییرات مستمر قوانین دارد.

­مدیرعامل بورس کالای ایران در نخستین همایش تاب آوری در صنعت فولاد گفت: از سال ۸۲ که بورس فلزات راه اندازی شد تا به امروز، بورس فلزات و سپس بورس کالا با صنعت فولاد عجین شده و تاب آوری این صنعت در مورد بورس کالا در برخی موارد هم صدق می‌کند.

جهرمی افزود: در سال ۹۴ تعداد عرضه کنندگان فولادی ۱۵ شرکت بود، ولی سال گذشته ۲۰۰ شرکت فولادی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند و سهم فولاد از لحاظ حجمی ۳۴ درصد از معاملات بورس کالا را به خود اختصاص داد و رشد‌های خوبی در سال‌های گذشته انجام شد. بخشی از این رشد‌ها به دلیل تنوع محصولات و برخی به دلیل تنوع عرضه کنندگان بود.

وی با بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر در کنار خود صنایع گام به گام یاد گرفتیم که برای مدیریت بازار چه کار‌هایی باید انجام دهیم، تصریح کرد: سال ۹۷، خاطرات تلخی را در شیوه تنظیم بازار‌ها تجربه کردیم و از آن به بعد این تجربه بدست آمد که برای حکمرانی مناسب باید قانون مناسب داشته باشیم، به قانون پایبند باشیم و استقلال بورس کالا در عمل به قانون را هم بپذیریم.

جهرمی افزود: سال گذشته با وجود التهابات زیاد سعی کردیم این خط استقلال را حفظ کنیم و بر اساس تجربه و تصمیمات کارشناسی عمل کنیم.

وی تصریح کرد : دومین تجربه این بود که از دو سال گذشته تاکنون نرخ ارز در هیچ کدام از محصولات شمش فولاد و میلگرد تاثیری ندارد و برآیند عرضه و تقاضا را می‌توانیم روی تابلوی معاملات مشاهده کنیم و از این مسیر سیگنال صحیح به سرمایه گذار و سیاست گذار بدهیم.

­مدیرعامل بورس کالای ایران اضافه کرد :برخی محصولات زنجیره فولاد از قدیم در بورس کالا معامله می‌شوند و به بلوغ خوبی رسیده اند و برخی دیگر مانند آهن اسفنجی به تازگی وارد بورس شده اند که برای این کالا‌ها باید متناسب با فعالیت محصولات، رگولاتوری و دستورالعمل‌هایی وضع کنیم تا کل زنجیره محصولات در بورس کالا در حالت تعادلی قرار بگیرد.

جهرمی گفت: در حوزه تاب آوری بحث تامین مواد اولیه مطرح است که برای تامین مواد اولیه نیازمند قرارداد‌های بلند مدت هستیم که یکی از مواردی که باید در اولویت قرار داده و توسعه دهیم، قرارداد کشف پریمیوم است که این قرارداد کاملا قابلیت سرمایه گذاری دارد و برای تامین مواد اولیه شرکت‌ها کمک کننده است.

­مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: نکته بعدی تامین مالی شرکتهاست که در این خصوص اقداماتی در حوزه سلف ارزی در حال انجام است، زیرا این حوزه مغفول مانده در این راستا اقداماتی با صندوق توسعه ملی صورت می‌گیرد تا برای تامین مالی شرکت‌ها موثر باشیم.

وی گفت: از سوی دیگر قرار داد آتی حوزه فولاد در بورس کالا وجود ندارد در حالیکه در بورس‌های بزرگ دنیا قرارداد‌های اتی میلگرد در صدر قرارداد‌های مهم بوده و محصولات فولادی از رتبه اول برخوردارند، ولی ما در این خصوص بسیار عقب هستیم لذا باید در کالا‌هایی که به بلوغ رسیدند این بخش را توسعه دهیم و در میلگرد و سایر محصولات بتوانیم این قرارداد را راه اندازی کنیم.