فولادسازان چه راهکارهایی برای رویارویی با بحران انرژی دارند؟

به گزارش آرتین پولاد: نشست هم اندیشی رسته ذوب قوس الکتریکی و کوره‌ بلند انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ابتدای این هفته با حضور مدیران عامل و ارشد بیش از ۲۰ شرکت فولادی برگزار شد.

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان و نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که مدیریت این نشست را بر عهده داشت در خصوص جزئیات آن به چیلان گفت: محدودیت‌های برقی فولادسازان در ماه‌های گرم پیش رو، هماهنگی تامین برق از بورس انرژی و بررسی تازه‌ترین مقررات ارزی محورهای اصلی این نشست را تشکیل می‌داد.

سه راهکار برای جبران کمبود انرژی
به گفته نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، نشست هم‌اندیشی فولادسازان بزرگ کشور در دو بخش برگزار شد. در بخش نخست به موضوعات برق و بورس انرژی پرداخته شد. بحران انرژی در صنعت فولاد را می‌توان از سه ناحیه مدیریت کرد؛ اول تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، دوم صرفه‌جویی خانوار و سوم افزایش تولید نیروگاه‌ها توسط دولت.
ابراهیمی در این باره گفت: انرژی حاصل از هر سه منبع یادشده قرار است در بورس انرژی عرضه و بر سر آنها رقابت شود و هیچ یک از این سه مورد مگر در شرایط فوق العاده دچار محدودیت نخواهد شد. با این حال ابهامی که در این بین وجود دارد این است که اگر برق حاصل از این سه منبع در اختیار دولت قرار دارد، چرا دولت تصمیم به قیمت‌گذاری رقابتی گرفته است؟ در حالی که ایجاد رقابت بر سر آن در شرایطی که کمبود شدید وجود دارد، منطقی نیست.
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام وزارت نیرو، واحدهایی که از نیروگاه برق برخوردار هستند، امسال با محدودیت مواجه نخواهند بود. همچنین در آینده این امکان وجود خواهد داشت که حلقه‌های گوناگون زنجیره صنعت برق خود را به یکدیگر نیز واگذار کنند.
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین درباره افزایش هزینه‌های انرژی برای شرکت‌های فولادی گفت: ارقام جدیدی که برای هزینه‌های انرژی شنیده می شود، حتی شرکت فولاد مبارکه که کل زنجیره را در اختیار دارد و سودآوری بیشتری هم نسبت به بقیه واحدها دارد را دچار چالش جدی می کند چرا که دریافت انرژی با چنین هزینه هایی برای آن صرفه اقتصادی ندارد. در چنین شرایطی اوضاع دیگر واحدهای فولادی بسیار حساس تر و چالش برانگیزتر خواهد بود.
وی افزود: ظاهرا محاسباتی با این مضمون صورت گرفته که اگر نیروگاه‌ها گاز را به صورت آزاد بخرند، در حالی که اکنون تقریبا رایگان تمام می‌شود و همچنین برق را هم با قیمت آزاد بفروشند، بهره‌وری در مصرف انرژی ایجاد می‌شود که کمبود در انرژی را از بین خواهد برد و در ادامه قیمت انرژی هم برای مصرف‌کننده کاهش پیدا می‌کند و نیاز به رقابت های منفی در بخش صنعت نیست.

موافق سهمیه‌بندی برق فولادی‌ها نیستیم
ابراهیمی در بخشی دیگر از سخنانش به برنامه‌ای که توانیر درباره قطعی برق در ماه‌های پیش رو منتشر کرده پرداخت و تصریح کرد: ما به عنوان تشکل تخصصی صنعت فولاد در کنار وزارت صمت موافق این سهمیه‌بندی انرژی برای صنایع انرژی بر در ماه‌های گرم پیش‌رو نیستیم و در این تقسیم‌بندی هیچ دخل و تصرفی هم نداشتیم.
وی افزود: بی‌برنامگی در محدودیت انرژی در سال جاری از آنجاکه ما تجربه های زیادی را در این خصوص پشت سر گذاشته ایم، دیگر شایسته نیست؛ کما اینکه مدیران صمت هم در جلسه با صراحت اعلام کردند که با آن‌ها از طرف وزارت نیرو هماهنگی نشده و موافق این مقدار خاموشی به صنعت نیستند.
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در ادامه به بخش سوم نشست هم‌اندیشی فولادسازان با موضوع لایحه تقویت اختیارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مدیریت بازار ارز پرداخت و در این باره گفت: این لایحه چون هنوز در مجلس نهایی نشده نمی‌توان در مورد آن صحبت رسانه ای کرد اما انتظار داریم مجلس محترم نظرات تشکل ها و فعالان اقتصادی را دریافت و به آنها توجه کند.
شایان ذکر است، علی نقوی مدیر عامل بورس انرژی، سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، کتایون نعمت‌پور مدیرکل دفتر محیط کار و محیط زیست وزارت صمت و جمشیدی مدیر مقررات صادرات بانک مرکزی نیز در این نشست به عنوان میهمان ویژه حضور داشتند.