فولاد اروپا ۴۰ درصد ارزان می‌شود

به گزارش آرتین پولاد: تحلیل‌گران بر این باورند که با اجرایی شدن تعرفه‌های واردات فولاد در امریکا و اقدامات تلافی‌جویانه اروپا و مکزیک، اقتصاد این کشور به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود، قیمت فولاد و آلومینیوم اروپا تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

وزیر بازرگانی ایالات متحده امریکا، ویلبر راس پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که از اول ماه ژوئن، اجرای تعرفه‌های ۲۵ درصدی واردات فولاد و ۱۰ درصدی واردات آلومنیوم از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا آغاز می‌شود. در حالی که میانگین نرخ تعرفه کالاهای تجارتی میان امریکا و اتحادیه اروپا کمتر از سه درصد است، وضع چنین تعرفه‌هایی در سال‌های اخیر در روابط تجاری میان این دو بی‌سابقه است.
به نقل از سی‌ان‌ان مانی، اقدامات تلافی‌جویانه اروپا و مکزیک می‌تواند به شدت اقتصاد امریکا را تحت تاثیر قرار دهد.
تحلیل‌گران بر این باورند که حتی کسب‌وکارهایی که ارتباط چندانی با واردات آلومینیوم و فولاد ندارند با تصمیم اخیر دولت ترامپ آسیب خواهند دید؛ چرا که تقریبا قیمت تمامی کالاها افزایش خواهد یافت.
هر دو فلز آلومینیوم و فولاد از مواد اولیه حیاتی برای خودروها، هواپیماها و لوازم خانگی در امریکا هستند.
صنایع مربوط به ساختمان‌سازی، تاسیسات، نفت و حتی صنایع غذایی نیز برای خطوط لوله، سیم‌ و کنسروهای مربوط به غذا و نوشیدنی به فولاد و آلومینیوم نیاز دارند.
هنوز مشخص نیست که تصمیم ترامپ برای اجرایی کردن این تعرفه‌ها تا چه حد بر کاهش واردات تاثیر خواهد گذاشت. به عقیده تحلیل‌گران، بعید به نظر می‌رسد که صنایع فولاد امریکا بتوانند تمامی فولاد و الومنیوم مورد نیاز این کشور را تامین کنند. راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های تعطیل‌شده تقریبا غیرممکن است و در صورت راه‌اندازی نیز، ادامه فعالیت آنها سال‌ها طول خواهد کشید.
بنابراین کارخانه‌ها و صنایع امریکایی ناچار خواهند بود واردات این فلزات را ادامه دهند و بهای بیشتری بابت آنها بپردازند. در این صورت یا این صنایع به سودآوری کمتری می‌رسند یا با بالا بردن قیمت‌ها نمی‌توانند به رقابت ادامه دهند.
پیش‌بینی می‌شود، تولیدکنندگان داخلی امریکا نیز از آنجا که دیگر نگران رقابت با فولاد و آلومنیوم وارداتی نیستند به راحتی قیمت‌ها را افزایش دهند؛ در این صورت صنایع امریکایی باز هم ناچارند بهای سنگینی برای سیاست جدید ترامپ بپردازند.
فولاد صنعتی بزرگ در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که به طور مستقیم برای حدود ۳۲۰ هزار فرد شغل ایجاد می‌کند.
نکته مهم‌تر اما این است که اختلافات تجاری با اصلی‌ترین شرکای امریکا تنها به این دو فلز محدود نخواهد شد.
از آنجا که مکزیک و اتحادیه اروپا پس از طرح شکایت به سازمان تجارت جهانی، حالا تصمیماتی در جهت مقابله با سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ دارند، وقوع جنگ تجاری بیش از هر زمان دیگری نزدیک است.
موتورسیکلت‌های هارلی-دیویدسن، نوشیدنی، شلوارهای جین لیوایز و برخی محصولات کشاورزی از جمله کالاهایی است که اروپا و مکزیک برای واردات آنها تعرفه وضع خواهند کرد.
پس از اعلام تصمیم ترامپ در مورد اجرایی کردن تعرفه‌ها برای اروپا، مکزیک و کانادا، شاخص داوجونز بیش از ۲۰۰ واحد سقوط کرد.
علاوه بر اقتصاد امریکا، بر اساس گزارش یورونیوز انتظار می‌رود تصمیم اخیر دولت امریکا هشداری برای صنعت فولاد اروپا باشد.
پیش‌بینی‌ می‌شود، با اجرایی شدن تعرفه‌ها قیمت فولاد و آلومینیوم در کشورهای اروپایی تا ۴۰ درصد کاهش یابد.
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، تعرفه‌های اعلام‌شده از سوی ایالات متحده را حمایت‌گرایانه و مانع کسب‌وکار و تجارت میان دو منطقه خواند.
اقداماتی از این دست به معنای عدم قطعیت در کسب‌وکار و تجارت در میان کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس است.
اکسل اگرت، دبیر کل انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا نیز اعلام کرده که اروپا در مواجهه با جنگ تجاری که از سوی امریکا آغاز شده، سکوت نخواهد کرد و دست به کار می‌شود.
به عقیده او، مذاکرات با امریکا نه در سطح اقتصادی بلکه باید در سطح سیاسی انجام شود؛ چرا که هدف کمیسیون اروپا تنها حمایت‌گرایی و حفاظت از منافع اروپا نیست بلکه به دنبال اقداماتی برای ایجاد توازن و متعادل‌سازی تجارت میان اروپا و امریکاست.
فولاد صنعتی بزرگ در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که به طور مستقیم برای حدود ۳۲۰ هزار فرد شغل ایجاد می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، سالانه ۱۷۰ میلیون تن فولاد در اروپا تولید می‌شود.
پس از ترکیه، ایالات متحده امریکا دومین واردکننده بزرگ فولاد اروپاست. در سال ۲۰۱۷، امریکا ۴٫۹ میلیون تن فولاد از اروپا خریداری کرد.
مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که نه تنها علیه امریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کنند، بلکه برای کالاهای وارداتی امریکا تعرفه ۲۵ درصدی وضع می‌کنند.
این در حالی است که اتحادیه اروپا معتقد است، تعرفه‌های واردات فولاد باید برای چین -کشوری که با افزایش بیش از حد در تولید فولاد- این صنعت را در امریکا تهدید کرده، اعمال شود.
به گفته مقامات آلمانی نیز دولت واشنگتن باید این مساله را در نظر داشته باشد که در حال حاضر، مشکل اصلی در صنعت فولاد، کشور چین است. اگر مشکلات امریکا و تراز تجاری در خرید و فروش فولاد با چین پایان یابد، در این صورت، ایالات متحده متوجه خواهد شد که به اروپا به عنوان یکی از متحدانش نیاز دارد و آغاز یک نزاع با اروپا، آن هم در شرایطی که مشکلات بزرگ‌تری در جهان وجود دارد، یک اشتباه بزرگ تاریخی است.
در سال ۲۰۱۷، بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد به امریکا، کشورهای کانادا، برزیل، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، ترکیه، ژاپن و تایوان بوده‌اند.
گزارش‌ها نشان می‌دهد، فولاد وارداتی به امریکا، چهار برابر میزان فولاد صادرشده از سوی ایالات متحده به سایر کشورها است.
ایالات متحده چهار برابر فولادی که به سایر کشورها صادر می‌کند، این فلز را می‌خرد. در سال‌های اخیر واردات فولاد امریکا به شکل چشمگیری افزایش یافته است.
بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، ایالات متحده از بیش از ۱۰۰ کشور فولاد خریداری می‌کند اما سه‌چهارم این میزان تنها از هشت کشور تامین می‌شود.
در سال ۲۰۱۷، بزرگ‌ترین فروشنده فولاد به امریکا، کانادا بود. دیگر کشورهای صادرکننده فولاد نیز برزیل، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، ترکیه، ژاپن و تایوان گزارش هستند.
به این ترتیب ترامپ به فهرست روسای‌جمهور امریکا که برای واردات فولاد تعرفه در نظر گرفتند، پیوست.
پس از جنگ جهانی دوم، کارخانه‌های فولادسازی در آمریکا با سرعت هرچه‌ تمام‌تر در حال رشد بودند و بیش از نیمی از فولاد جهان در اواخر دهه ۱۹۴۰ و حدود ۴۰ درصد از فولاد مورد نیاز دنیا در دهه ۱۹۵۰ توسط ایالات متحده آمریکا تولید می‌شد. طی ۶۰ سال گذشته اما صنعت فولاد آمریکا به صنعتی بی‌اهمیت تبدیل شده است.