فولاد مبارکه، الگوی مناسب حفاظت از محیط زیست

به گزارش آرتین پولاد:محسن ستاری، رئیس محیط زیست شرکت فولاد مبارکه در خصوص اقدامات شرکت فولاد مبارکه برای حفاظت از محیط زیست گفت: نقطه تمرکز شرکت فولاد مبارکه در حوزه محیط زیست روی سه محور قرار دارد که صرفه‌جویی در مصرف انرژی، صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از پساب‌های شهری در صنعت و کاهش تولید ضایعات و حرکت به سمت پسماند صفر است.

ستاری به اقدامات در حوزه انرژی اشاره و بیان کرد: مطالعاتی در خصوص امکان بازیابی حرارتی از گازهای خروجی دودکش‌ها و مشخصا واحد نیروگاه انجام شده و یک پروژه در قالب مکانیزم توسعه پاک تعریف شده است. این پروژه کاهش انتشار گاز CO2 را نیز مد نظر قرار دارد.

وی افزود: در حوزه کاهش مصرف آب، شاخص در مصارف هر ناحیه تعریف شده است. علاوه بر این، با تکمیل و توسعه سیستم‌های تصفیه پساب، مشخصا سیستم‌های مدرن تصفیه پساب مانند واحدهای RO شرکت فولاد مبارکه به دنبال این است که سهم بازچرخانی پساب‌های تصفیه شده را در خطوط تولیدی افزایش دهد. در حال حاضر تمامی پساب‌هایی که تصفیه می‌شوند، به‌منظور کشاورزی و آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت در یک مرحله با توسعه تصفیه‌خانه‌های خود توانست ۲۰ درصد از پساب تصفیه شده را به ابتدای خط بازگرداند و با تکمیل و راه‌اندازی سیستم‌های RO فولاد مبارکه قادر خواهد بود که این سهم را به ۵۰ تا ۶۰ درصد برساند.

رئیس محیط زیست شرکت فولاد مبارکه همچنین بیان کرد: کار مهم دیگری که شرکت فولاد مبارکه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود و همچنین استفاده مجدد از پساب‌ها انجام داد، این است که این شرکت شبکه انتقال پساب را برای شهرهای اطراف خود تامین مالی و حمایت کرده است. ارتقای سیستم‌های تصفیه پساب شهری را برای شهرهای اطراف تامین مالی کرده است. در نهایت نیز فولاد مبارکه در تلاش است پساب‌هایی که تصفیه می‌شوند را با آب رودخانه در فرآیندهای تولیدی خود جایگزین کند. این اقدام به یک الگو برای سایر صنایع تبدیل شده است و صنایع به‌سمت جایگزینی منابع آب خام خود از آب تازه به پساب‌های شهری حرکت می‌کنند.

ستاری خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح‌ها شرکت فولاد مبارکه قادر خواهد بود طرح‌های توسعه‌ای خود را در راستای سند ۱۴۰۴ تداوم بخشد و بتواند با بحران کم‌آبی مقابله کند.

وی در پایان با بیان اینکه در مورد کاهش ضایعات نیز تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است تصریح کرد: این شرکت فرآیندهای فرآوری و فروش ضایعات را دنبال می‌کند تا بتواند از سرباره به‌عنوان یک محصول جانبی توسط فرآوری آن ارزش افزوده ایجاد کند. در حال حاضر چندین شرکت در راستای فرآوری و تبدیل ضایعات به یک ماده باارزش با فولاد مبارکه همکاری می‌کنند. این موضوع کمک می‌کند که نرخ ضایعات تولیدی در فولاد مبارکه کاهش یابد و هم با استفاده از این ماده به‌جای ماده خام طبیعی، در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کند.