قطر استیل؛ هلدینگ قدر فولاد در بین کشورهای عربی

به گزارش آرتین پولاد: قطر در سال ۲۰۱۶ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد. این کشور همچنین در این سال حدود ۱۳۳ هزار تن شمش فولاد خام وارد کرد. رشد تقاضای فولاد در این کشور سبب شد، تنها تولیدکننده فولاد خام این کشور (قطراستیل) با حداکثر ظرفیت خود در حال تولید باشند.

قطر کشوری کوچک در جنوب‌ غرب آسیا و جنوب خلیج‌ فارس است که مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی و مرز آبی با کشورهای ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد. این کشور پس از استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۷۱ به سبب درآمدهای سرشار نفتی و گاز طبیعی تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه شد. قطر از نظر «سرانه تولید ناخالص داخلی» رتبه ششم جهان را به خود اختصاص داد. این کشور بزرگ‌ترین صادر‌کننده گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در جهان است. درآمد بالای گاز و جمعیت کم در این کشور یک ساختار رفاهی بی کم ‌و کاست برای شهروندان قطری ایجاد کرده‌ است. شرکت قطر استیل در کنار فولادسازانی مانند فولاد مبارکه ایران، شرکت الحدید عربستان سعودی و امارات استیل، از بزرگ‌ترین واحد‌های فولادساز منطقه حاشیه خلیج فارس به‌شمار می‌آید.

شرکت قطر استیل تنها تولیدکننده فولاد خام این کشور است که از سال ۱۹۷۴ میلادی (۱۳۵۳ ش.) به‌عنوان اولین کارخانه فولاد یکپارچه در خلیج فارس شکل گرفت، تولید تجاری این شرکت در سال ۱۹۷۸ آغاز شد. تولیدات گروه کارخانجات قطر استیل، گستره وسیعی را از سنگ آهن و فولاد خام تا محصولات فولادی ساختمانی، در بر می‌گیرد. قطر استیل در قلب شهرک صنعتی مسیعید (Mesaieed) در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر دوحه واقع است. در سال‌های اخیر این شرکت به‌منظور تأمین تقاضای رو به رشد فولاد در قطر و همچنین منطقه، اقدام به راه‌اندازی یک سری کاخانجات با هدف افزایش ظرفیت تولید خود کرد. این پروژه‌ها در سایه حمایت بی‌قید و شرط دولت قطر و سرمایه‌های کلان، از لحاظ تکنولوژی، بسیار پیشرفته طراحی شدند. این هلدینگ ۵ کوره EAF برای تولید فولاد خام دارد که خوراک آن آهن اسفنجی تولید خود کارخانه است. تولید کارخانه آهن اسفنجی شرکت در سال ۲۰۱۶ حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و تولید میلگرد آن حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گزارش شده است.

شرکت قطر استیل علاوه بر کارخانجاتی که در خاک کشور خود دارد سهام چند کارخانه محصولات فولادی در کشور بحرین، عربستان و امارات متحده عربی را نیز در اختیار دارد؛ به‌طور مثال حدود ۲۵ درصد از سهام کارخانه Foulath Holding B.S.C کشور بحرین و حدود ۳۰ درصد از کارخانه SOLB Steel Company عربستان سعودی در اختیار شرکت قطر استیل قرار دارد.

در نمودارهای ۱ و ۲ به‌ترتیب سهم قطر در تولید فولاد خام منطقه و میزان تولید این کشور از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نشان داده شده است. قطر با میانگین تولید حدود ۲ میلیون تن فولاد خام در سال در این بازه زمانی، به‌طور میانگین ۴ درصد از تولیدات منطقه را به‌خود اختصاص داده است. تولید فولاد خام قطر استیل در سال ۲۰۱۶ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود و بیش از ۹۰ درصد آن به صورت مستقیم در کارخانه میلگرد‌سازی قطر استیل، تبدیل به میلگرد ساختمانی شد. همان‌طور که در نمودار شماره ۲ دیده می‌شود، صنعت فولاد در قطر نیز همانند سایر کشورهای خلیج فارس وابستگی بالایی با قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی دارد. کاهش بودجه عمرانی پروژه‌های ساختمانی و زیر ساخت جدید، طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیش از ۱۲ درصد گزارش شده که این ارقام بر تقاضا و تولید فولاد در این کشورها تأثیر به‌سزایی داشت.

 

منبع: اخبار فلزات