قم، رتبه دوم تولید فولاد کشور

به گزارش آرتین پولاد: کارشناس صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن وتجارت قم گفت: بیش از ۱۵۰۰ نفر در کارخانه‌های فولادی در پهنه نیزار قم مشغول به فعالیت هستند.

غلامرضا زینلی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پهنه صنعتی نیزار در قم عنوان کرد: در این منطقه، ۸۱۰ هکتار زمین صنعتی و ۱۲۰۰ هکتار زمین آماده واگذاری وجود دارد که از قابلیت خوبی در طرح توسعه برخوردار است.
کارشناس صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن وتجارت قم افزود: نیزار منطقه ای مهم دارای ظرفیت های زیادی در اشتغال و تولید و یکی از قطب های صنعتی مهم در قم به شمار می رود.
وی اظهار کرد:۴ واحد فولادی و ۱ واحد بازیافت باطری خودرو در پهنه صنعتی نیزار فعال است که برای بیش از ۱۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۵ هزار نفر غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.
وی گفت: در شهرک های صنعتی سلفچگان و شکوهیه نیز کارخانه تولید شمش فولاد فعال است که در ۴ واحد فولادی در این مناطق نیز ۵۰۰ هزار تن ظرفیت تولید وجود دارد.
کارشناس صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن وتجارت قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان با مشکلات صادراتی و تامین مواد اولیه و بیمه و مالیات مواجه هستند.
وی در مورد وضعیت صادرات بیان کرد: دغدغه های صادرات،در سطح کلان و کشوری است، متاسفانه برخی از قوانین در ۶ ماه اخیر محدودیت هایی را برای صادرات ایجاد کرده است.
زینلی عنوان کرد:باید برای صادرات،کارخانه ها، محصولات را در بورس عرضه کنند که با این روند تا ۳۰ درصد می توانند صادرات انجام دهند ضمن اینکه شرایط تحریم بر روی همین میزان از صادرات تاثیر گذاشته است.
وی گفت:قم رتبه دو تولید فولاد کشور است که در این راستا کارخانه غرب آسیا در حدود ۱۵ درصد از تولید کشور را در پهنه صنعتی نیزار بر عهده دارد.
مدیر عامل فولاد غرب آسیا در نیزار قم با اشاره به احداث این مجموعه در سال ۸۴ اظهار کرد:به طور مستقیم ۴۵۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند،البته به طور غیر مستقیم تا ۲ هزار نفر اشغال وجود دارد.
وی بیان کرد:ظرفیت اسمی شرکت،۵۰۰ هزار تن در سال است اما چشم انداز تولید ۸۰۰ هزار تن فولاد پیش بینی می شود؛ در حال حاضر نیز ۴۰ هزار تن تولید فولاد در طول ماه با ۳۰۰ میلیارد تومان نقدینگی انجام می شود.
ابوذر ندیمی گفت: با وجود افزایش ۴ برابری تولید فولاد، در صادرات افت داشته‌ایم، تا سال قبل به ۱۵ کشور منطقه صادرات فولاد انجام می گرفت و هم اکنون به ۵ کشور همسایه صادرات داریم.
وی بیان کرد:سال قبل ۴۱۹ هزار تن،تولید داشته ایم و در طرح توسعه بر آنیم با حفظ و افزایش اشتغال و ارتقای نیروی انسانی،ظرفیت های تولید را دو چندان کنیم،قرار است به زودی نیز وارد فاز گالوانیزه شویم.
مدیر عامل فولاد غرب آسیا عنوان کرد: در حفظ محیط زیست نیز گام هایی برداشته شد که جهت دادن به پساب در پرورش ماهی و کاشت درختان مثمر متناسب با اقلیم قم از این جمله است.
در ادامه نیز محمد مهدی یارجانی مدیر عامل شرکت صنعت ورق پاژ خاطرنشان کرد:این مجموعه از سال ۸۹ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر ۵۰ نفر در بخش‌های تولید کلاف‌ها و ورق‌های فولادی مشغول به کارند.
وی اظهار کرد:این شرکت در سال ۹۴ یک بار تا مرز ورشکستگی پیش رفت اما تلاش کردیم با حفظ نیروها فعالیت‌های تولیدی را ادامه دهیم.