مالزی یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان شمش زنگ‌نزن در سال ا۲۰۱۶ بود

به گزارش آرتین پولاد: با وجود اینکه تجارت جهانی شمش زنگ‌نزن در سال‌های اخیر اندکی کاهش داشته است؛ کشورهای بسیاری به واردکنندگان پیوستند که از این جمله می‌توان به مالزی و تایوان اشاره کرد. سهم از تجارت جهانی شمش زنگ‌نزن برای کشورهای جدید واردکننده در حالی است که آمریکا به‌عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان شمش زنگ‌نزن کاهش واردات را در سال‌های اخیر تجربه کرده است.

اروپا بزرگ‌ترین واردکننده شمش زنگ‌نزن است که در سال ۲۰۱۶ سهم آن از کل واردات شمش زنگ‌نزن جهان بیش از ۶۰ درصد بود. سهم منطقه اروپا در سال‌های گذشته روند صعودی داشته است؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۰ حدود ۵۵ درصد از واردات جهانی شمش زنگ‌نزن متعلق به این منطقه بود. پس از اروپا، آسیا بیشترین مقدار واردات شمش زنگ‌نزن را به‌خود اختصاص داد و در سال ۲۰۱۶ سهم این منطقه از واردات جهانی این محصول، ۲۲ درصد بود. در مقوله صادرات نیز مشابه واردات، اروپا با سهم ۷۷ درصدی ار کل صادرات سال ۲۰۱۶ بزرگ‌ترین سهم را در اختیار داشت و پس از آن آسیا بزرگ‌ترین صادرکننده شمش زنگ‌نزن در جهان شناخته شد.

به گزارش فلزات آنلاین، سوئد بزرگ‌ترین واردکننده شمش زنگ‌نزن در جهان است. در سال ۲۰۱۶ سهم این کشور از کل واردات شمش زنگ‌نزن جهان ۲۲ درصد بود. سوئد بیست و یکمین اقتصاد (به لحاظ تولید ناخالص داخلی) و بیست و نهمین صادرکننده برتر جهان در سال ۲۰۱۶ بود. صنایع اصلی در این کشور تولید ماشین‌آلات، تجهیزات دقیق، موتور ماشین و… است. حضور پرقدرت این صنایع در سوئد، این کشور را به بزرگ‌ترین واردکننده شمش زنگ‌نزن بدل کرده است. انگلستان بزرگ‌ترین صادرکننده شمش زنگ‌نزن به سوئد است که در سال ۲۰۱۶ حدود ۸۵ درصد از واردات سوئد را در اختیار داشت؛ جالب توجه آنکه سهم انگلستان از واردات شمش زنگ‌نزن سوئد در سال‌های گذشته افزایش یافته است. همان‌طور که نمودار ۲ نیز نشان می‌دهد، آمریکا نیز در سال ۲۰۱۶ با سهم ۱۳ درصدی از واردات شمش زنگ‌نزن دومین کشور واردکننده در جهان بود. غالب صنایع مصرف‌کننده شمش زنگ‌نزن در کشورهای اروپایی و آمریکا قرار دارند، بنابراین نام کشورهای این مناطق در میان برترین‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.

نمودار ۳ روند واردات ۳ کشور برتر در سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد. واردات شمش زنگ‌نزن کشور سوئد در سال‌های ۱۶-۲۰۱۰ با نرخ سالانه ۱٫۳ درصد افزایش یافت؛ رشد مثبت واردات شمش زنگ‌نزن سوئد در حالی بود که واردات آمریکا با نرخ سالانه ۵٫۶ درصد کاهش یافت که در نهایت منجر به سبقت سوئد از مالزی شد. کشور مالزی نیز در سال ۲۰۱۶ بیش از ۳۳ هزار تن شمش زنگ‌نزن وارد کرد؛ در حالی که واردات این کشور در سال ۲۰۱۰ تقریبا صفر بوده است. با وجود این که در سال‌های اخیر تجارت شمش زنگ‌نزن روند نزولی را طی کرد؛ بسیاری از کشورها نظیر مالزی و تایوان به جمع بزرگ‌ترین واردکنندگان اضافه شدند که نشان می‌دهد در آینده نیز حضور سایر کشورها نیز امیدی برای بازار شمش زنگ‌نزن است.

 

منبع: اخبار فلزات