مبارکه، عرضه‌کننده برتر بود
مبارکه، عرضه‌کننده برتر بود

آرتین پولاد: معاملات فولاد در بورس کالای ایران حاکی از نوسانات شدید در میزان معاملات طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته است. در حالی که به‌دلیل ماه محرم انتظار می‌رفت که این بازار با شور و هیجان بیشتری همراه باشد و تولیدکنندگان بیشتری در آن حضور داشته باشند، اما این اتفاق رخ نداد و بورس کالای ایران در یک هفته تنها شاهد معامله ۱۲۶ هزار تنی محصولات فولادی بود.

به گزارش آرتین پولاد، نوسانات معاملات فولاد طی فصول مختلف متفاوت است. به‌طور مثال اواخر بهار و اوایل تابستان زمان اوج معاملات فولاد است و در حداکثر میزان خود قرار می‌گیرد. اما در نقطه مقابل، در اواخر تابستان و اوایل پاییز به‌دلیل فرا رسیدن فصل سرد و کاهش نسبی ساخت‌وساز، معاملات فولاد نیز با کاهش مواجه می‌شود و این موضوع را می‌توان از معاملات هفتگی فولاد متوجه شد. به موارد یاد شده باید ایام محرم را نیز اضافه کرد که در این دوره نیز معاملات فولاد با رکود و کاهش نسبی مواجه می‌شود و در نتیجه معامله‌گران کمتری در بازار حضور می‌یابند.

نمودار ۱ نشان می‌دهد که طی هفته‌ای که گذشت، یعنی از ۱۵ تا ۲۰ مهر ماه سال ۱۳۹۶، حدود ۱۲۰ هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شد (بخشی به‌صورت مچینگ) که در مقابل آن ۱۸۷ هزار تن تقاضا وجود داشت؛ اما در نهایت ۱۲۶ هزار تن از کل فولاد عرضه شده مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. بیشترین میزان معاملات مربوط به محصولات تخت بود؛ جایی که ورق گرم مبارکه با عرضه ۷۲ هزار و ۶۰۰ تنی، حدود ۱۱۵ هزار تن تقاضا به خود دید و در نهایت نیز ۷۸ هزار تن (بخشی به‌صورت مچینگ) ورق گرم مورد معامله قرار گرفت. تختال از سوی فولاد خوزستان نیز به میزان ۴۰ هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود ۶۳ هزار تن داشت و در نهایت نیز به همین میزان معامله صورت گرفت. ورق گالوانیزه مبارکه نیز در حدود ۳ هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تن داشت که در نهایت همان ۳ هزار تن به فروش رفت.

میلگرد نیز به‌عنوان یک محصول طویل از سوی ۲ شرکت فولاد کرمان و تولیدی فولاد سپید فراب کویر به میزان ۲ هزار ۵۳۰ تن عرضه شد که تقاضایی در حدود ۲ هزار ۷۵۰ تن داشت و در نهایت به همان میزان عرضه، معامله صورت گرفت و این محصول به فروش رفت. ورق سرد مبارکه نیز در حدود یک هزار و ۴۰۰ تن عرضه شد و تقاضایی در حدود یک هزار و ۷۰۰ تن به خود دید که سرانجام تمامی عرضه این محصول نیز معامله شد و در نهایت ورق قلع‌اندود از سوی فولاد مبارکه به میزان ۷۵۰ تن عرضه شد که تقاضای آن در حدود ۸۵۰ تن بود و این محصول نیز تماما مورد معامله قرار گرفت.

نمودار ۲ حاکی از آن است که شرکت فولاد مبارکه اصفهان با عرضه ۷۸ هزار تنی محصولات تخت خود، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده بازار بود و توانست ۸۳ هزار تن محصول را مورد معامله قرار دهد. فولاد خوزستان نیز ۴۰ هزار تن تختال را عرضه کرد و توانست تمامی آن را به فروش برساند. تولیدی فولاد سپید فراب کویر نیز ۲ هزار و ۴۰۰ تن میلگرد عرضه کرد که توانست تمامی آن را معامله کند. فولاد کرمان نیز ۱۱۰ تن میلگرد در بورس کالا عرضه کرد که این شرکت نیز همه محصولات خود را فروخت.