مدیریت ارزش‌آفرین در فولاد سنگان

به گزارش آرتین پولاد: در هر بنگاه اقتصادی مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها باید به نحوی انجام شود که منجر به افزایش کارایی و بازدهی گردد و سازمان بتواند ضمن کنترل ریسک، حافظ منافع سهامداران باشد.

شناسایی پتانسیل‌ها و استفاده از فرصت‌های مناسب، از ملزومات اساسی برنامه‌‎ریزی و هدف‌گذاری برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آیند. با توجه به این مسئله شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان به عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان مواد اولیه زنجیره فولاد کشور، راهبردهای اساسی و همه‌جانبه‎ای را برای توسعه کسب‌وکار خود، حفظ منافع سهامداران و کسب سود بیشتر در دستور کار قرار داده است. برنامه‌های سرمایه‌گذاری این شرکت در حوزه‌های اساسی طرح‌های توسعه و احداث واحدهای صنعتی جدید، ایجاد زیرساخت‌های انرژی، حمل‎‌ونقل و …، مسائل زیست‌محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی تدوین شده‌اند.

برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید

منطقه سنگان واقع در استان خراسان، بخشی از ذخایر سنگ‌آهن ایران را در خود جای داده است که این ذخایر از دو نوع مگنتیتی (عیار بالا) و هماتیتی (عیار متوسط) هستند. اغلب واحدهای تولید کنسانتره، خصوصا در منطقه سنگان، سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از ذخایر مگنتیتی که عیار بالاتری نسبت نوع هماتیتی دارد، تامین می‌کنند، اما باید در نظر داشت که اغلب ذخایر باقی‎مانده در نزدیکی سطح زمین از نوع هماتیتی و عیار متوسط یا پایین هستند.

علاوه بر این باطله کنسانتره سنگ‌آهن مگنتی نیز حاوی مقداری سنگ آهن با عیار پایین‌ است که استحصال و فرآوری ماده معدنی از آن به تکنولوژی جدیدتری نیاز دارد. بنابراین احداث کارخانه‌های فرآوری با قابلیت تولید کنسانتره از سنگ‎آهن‌ عیار پایین و متوسط برای تامین مواد اولیه واحدهای گندله‌سازی یک امر ضروری به شمار می‌آید.

در همین راستا شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای خود، احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌‎آهن از ذخایر هماتیتی با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن را در دستور کار دارد. این طرح توسعه که اقدام ارزشمندی در راستای تامین خوراک واحدهای صنعتی و افزایش بهره‌مندی از باطله و ذخایر کم‌عیار سنگ‌آهن محسوب می‌شود، پس از ماه‎ها بررسی و کارشناسی دقیق در دست اقدام قرار گرفته است و سرمایه مورد نیاز برای احداث کارخانه تولید کنسانتره هماتیتی، ۱۰۰ میلیون یورو و به ارزش ریالی ۴۵ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

با توجه به افزایش ظرفیت تولید کنسانتره در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، این شرکت احداث واحد گندله‎سازی با ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله در سال را نیز در برنامه‌های توسعه خود قرار داده است و به این ترتیب ظرفیت تولید گندله در مجموعه فولاد سنگان خراسان به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ارتقا می‎یابد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود با نگاهی همه‌جانبه روند توسعه را دنبال می‌کند و در این خصوص از سرمایه‌گذاری برای ساخت تجهیزات استراتژیک مورد نیاز در واحدهای تولید غافل نمانده است.

از آنجایی که گلوله‌های فلزی آسیاب‌های گلوله‌ای از کالاهای مصرفی مهم و استراتژیک در فرایند خردایش سنگ‌آهن در کارخانه‌های تولید کنسانتره به شمار می‌آیند و تامین به موقع گلوله فلزی آسیاب نقش به‌سزایی در افزایش سرعت تولید و کیفیت محصول نهایی دارد، این شرکت با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان مطالعات خود را در خصوص احداث کارخانه تولید گلوله‌های فلزی آسیاب آغاز کرد. پس از بررسی‌ و مطالعه، سرانجام برنامه احداث کارخانه گلوله فلزی آتیه فولاد سنگان با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی در دستور کار قرار گرفت.

این کارخانه که اکنون آماده بهره‌برداری است، ظرفیت تولید سالانه ۱۵ هزار تن گلوله فلزی را دارد که در مراحل بعدی نیز قابلیت افزایش ظرفیت را نیز داراست. باید یادآور شد که شرکت آتیه فولاد سنگان نه‌تنها گلوله‌های فلزی مورد نیاز شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان را تامین می‌کند، بلکه فعالیت این شرکت گام بلند شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان برای حضور در بازارهای صادراتی نیز به شمار می‌آید.