معاون اقتصادی وزارت کار بر تسریع فرایند اجرای پروژه سنگ آهن فولاد خراسان تاکید کرد

به گزارش آرتین پولاد: معاون امور اقتصادی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با حضور در محل احداث کارخانه کنسانتره سنگ آهن «مجتمع فولاد خراسان» درسنگان و نشست با ذی نفعان و طرف‌های قرارداد این پروژه، ضمن بررسی وضعیت موجود بر تسریع فرایند کار، تاکید کرد.

به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، حجت اله میرزایی با تاکید بر اهمیت این پروژه برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز سهامداران عمده فولاد خراسان، خواستار انجام تعهدات پیمانکار براساس قرارداد و تسریع در اجرا و اتمام پروژه شد.
وی با بیان این که پیشرفت فیزیکی پروژه با انتظارات و مفاد قرارداد، فاصله زیادی دارد، گفت: پروژه سنگ آهن فولاد خراسان برای صنعت فولاد «اهمیت ملی» دارد و باید هر چه سریع تر در مورد اجرای قرارداد و از سرگیری عملیات احداث کارخانه تصمیم گیری شود.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت های موجود و بررسی مبالغ ارزی و ریالی به این نتیجه رسیده ایم که نیازی به تعدیل بهای پیمان نیست.
علی شیرکانی افزود: اگر قرار بر اجرایی شدن پروژه باشد، شرکت «ایریتک» با توجه به توانایی‌هایی که دارد و نیز بهره بردن از تدابیر لازم، باید به گونه ای برنامه ریزی کند که با جدیت پای کار باشد و در زمان مورد توافق، این کارخانه را به بهره برداری برساند.
وی با اعلام حمایت سهامداران عمده «فولاد خراسان» از جمله «صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر» برای تامین مالی پروژه سنگ آهن سنگان فولاد خراسان بر اساس قرارداد موجود افزود: ما خواستار ادامه کار پیمانکار هستیم تا وقفه ای به وجود نیاید و هر چه سریعتر این پروژه به ثمر بنشیند و مردم و سهامداران از آن منتفع شوند.
مدیر عامل شرکت «فولاد خراسان» نیز هدف از این نشست را که با حضور سهامداران عمده فولاد خراسان برگزار شد، درخواست پیمانکار درباره مشکلات ناشی از افزایش قیمت‌ها و بازنگری در شرایط قرارداد دانست.
کسری غفوری با تاکید بر اهمیت این کارخانه برای مجتمع فولاد خراسان افزود: تاثیر استحصال کنسانتره سنگ آهن به عنوان ماده اولیه برای تولید پایدار فولاد در شرق کشور بدیهی است و پیمانکار توانمند پروژه باید برنامه ای شفاف برای اتمام پروژه ارایه کند و سهامداران فولاد خراسان نیز آمادگی دارند که با تمام توان به تعهدات خود در قبال طرف قرارداد عمل کنند و این اطمینان خاطر را می‌دهیم که پایبندی تام به ایفای به موقع تعهدات خودمان را داریم و در مقابل، انتظار ارائه برنامه روشن از سوی شرکت ایریتک برای پیشبرد کار را داریم.
وی در این نشست کارخانه کنسانتره سنگان را اولین حلقه زنجیره تولید و کلید تولید پایدار فولاد در استان خراسان رضوی خواند.
یونس الستی، مدیرعامل شرکت «سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات» نیز در ادامه از پیمانکار این پروژه خواست تا نگاهی ملی و اعتقادی به این پروژه داشته باشد و با وجود برخی دشواری‌های ناشی از شرایط اقتصادی و تحریم‌ها در قالب قرارداد موجود روند کار را تسریع کند.
در این نشست که با حضور معاون اقتصادی وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، مدیرعامل فولاد خراسان و مدیرعامل شرکت «تهیه و تولید مواد معدنی شرق» به عنوان مجری پیمان برگزار شد، نمایندگان سهامداران عمده شرکت مجتمع فولاد خراسان ضمن تاکید بر پایبندی کامل خود به قرارداد فی مابین، خواستار پیشبرد کار بر اساس قرارداد موجود و جبران تاخیرهای پروژه شدند.
در این نشست جمعی از کارشناسان طرح‌های معدنی وزارتخانه نیز حضور داشتند و درباره تاثیر تغییر قیمت‌ها و افزایش بهای تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز پروژه و ظرفیت‌های قرارداد موجود به بحث و تبادل نظر پرداختند.