نرخ جدید کنسانتره سنگ آهنی‌ها

به گزارش آرتین پولاد: در نشست خبری امروز معارفه سهام سنگ آهن گهر زمین از افزایش دو درصدی نرخ فروش کنسانتره دو شرکت گل گهر و چادرملو به نسبت نرخ فروش شمش فولاد خوزستان خبر داده شد.

علی اکبر پوریانی مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین در نشست خبری معارفه سهام این ناشر تصریح کرد: این شرکت در عملکرد شش ماهه اول سال مالی ۹۷ سودی معادل با ۳۳۷ ریال به ازای هر سهم محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشدی ۱۷۹ درصدی روبرو بوده است.
به گفته وی در سال مالی گذشته نیز این شرکت موفق به تحقق سود ۴۴۶ ریالی به ازای هر سهم شد که در این زمینه رقمی به عنوان تقسیم سود نقدی پیش بینی نشده است.
پوریانی با کاهش قیمت تمام شده پروژه‌های این شرکت با بومی سازی ماشین الات عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به کاهش هزینه سرمایه گذاری از ۸۵ میلیون یورو به ۶۰ میلیون یورو در طرح‌های توسعه ای ،تولید کنسانتره بطور کامل بومی سازی شده و تولید گندله نیز تا ۷۰ درصد از توان داخلی بهره گرفته می‌شود.
این مقام مسئول با اشاره به سهم ۱۰ درصدی (کگهر) از پروژه تصفیه و انتقال آب خلیج فارس به سیرجان عنوان کرد:با توجه به حجم سرمایه گذاری‌ها ،نرخ آبرسانی از خلیج فارس از هزینه تصفیه آب در منطقه سیرجان پایین تر تمام می‌شود.
وی با اشاره به جایگاه برتر این شرکت در تولید سنگ آهن در کشور افزود:با وجود توقف فنی ۲۵ روزه کارخانه اما تولید شرکت هم اکنون ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت پیش بینی شده بوده است.
پوریانی شرکت سنگ آهن گل گهر آر بزرگ‌ترین خریدار سنگ آهن این شرکت عنوان کرد و افزود:نرخ صادراتی سنگ آهن (کگهر) بر اساس فوب بندر عباس و عیار ۶۷ درصد حدود ۷۳ دلار برای هر تن تمام می‌شود.
مدیر عامل سنگ آهن گهر زمین پیرامون نرخ کنسانتره در صورت‌های مالی این شرکت عنوان کرد: در گذشته مطابق با بخشنامه وزارت صنعت نرخ فروش کنسانتره سنگ آهن گل گهر و چادرملو به شرکت‌های فولادی معادل ۱۳ درصد شمش فولاد خوزستان تعیین شده بود اما به تازگی عنوان شده این نرخ معادل ۱۵ درصد شمش فولاد خوزستان تعیین شود.
به گفته وی در حال حاضر نرخ فروش کنسانتره (کگهر) با عیار ۶۷ درصد بیش از ۱۷ درصد نرخ فروش شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود.
پوریانی در ادامه افزود: این شرکت در سال ۸۳ تأسیس شد و با دستور دولت، بهره‌برداری از معدن شماره ۳ در منطقه گل‌گهر با برآورد ذخیره ۶۴۳ میلیون تن به مدت ۲۵ سال در اختیار شرکت گهرزمین قرار گرفت.هم اکنون ۲ خط تولیدی از ۵ خط تولید کنستانتره در این شرکت مشغول به کار بوده و این در حالی است که سال گذشته نیز عملیات برداشت ۱۸ میلیون تن سنگ آهن را کلید زد.
وی با اشاره به ترکیب سهامداران عمده شرکت سنگ آهن گهر زمین گفت: هم اکنون شرکت‌های گل گهر با ۳۰ درصد، سرمایه گذاری امید با ۲۷.۵ درصد،سرمایه گذاری غدیر با ۲۲.۵ درصد و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با ۲۰ درصد حضور دارند.
بر اساس این گزارش، معارفه سهام شرکت سنگ آهن گوهر زمین در حالی کمتر از ۱۲ ساعت پس از اطلاع رسانی پیامکی فرابورس صورت می‌گیرد که هیچ مستندی از امید نامه و گزارش ارزشگذاری سهام این شرکت در دسترس عموم قرار داده نشده است.
براساس اطلاعیه فرابورس ایران، شرکت سنگ‌آهن‌ گهر زمین از تاریخ ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۷ در بازار دوم فرابورس پذیرش و در تاریخ مزبور نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده است.
با این اوصاف مطابق یادداشت حسابرس، مفاد ماده ۷ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران درخصوص ارائه گزارش تفسیری مدیریت برای دوره مالی مورد گزارش، رعایت نشده است.