نقش پررنگ گل‌گهر در تحقق هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴

مدیر تامین و تدارک شرکت گل گهر و عضو هیات مدیره خانه معدن استان کرمان از جایگاه بسیار خوب گل‌گهر در برنامه تولید ۵۵میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ می‌گوید. در حال حاضر چرخه تولید فولاد در این شرکت در حال تکمیل است.

محسن محمدی مدیر تامین و تدارک شرکت گل گهر و عضو هیات مدیره خانه معدن استان کرمان را در ادامه می‌خوانید: 

آخرین تحولات گلگهر و اقدامات انجام شده به چه صورت است؟
وضعیت گلگهر متناسب با وضعیت جهانی فولاد است. یعنی صنعت فولاد در دنیا دارای وضعیتی است که بخشی از آن ازسوی وضعیت قیمت جهانی مانند وضعیت سنگآهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد به ما دیکته میشود. اما بخش دیگر اثرات مربوط به دلار است. یعنی هرکجا قدرت دلار افزایش پیدا می‌‌کند، قدرت مواد معدنی و کامودیتیها کاهش پیدا میکند. البته عکس این موضوع نیز وجود دارد. وضعیت فعلی و شرایطی که ترامپ آن را حاکم میکند، احتمال کاهش قدرت دلار را افزایش میدهد. این موضوع به طور غیرمستقیم به نفع شرکتهایی همچون گلگهر و یا به صورت مستقیم در فروشهای صادراتی است. وضعیت گلگهر مدتی است بسیار بهتر شده، یعنی به لحاظ بهرهوری اقدامات خوبی صورت گرفته و قیمت تمام شده مدیریت شده است. اما بخش دیگر مربوط به اثرات جهانی است که براساس آن قیمت مواد معدنی بهتر شده است. به طور کلی میتوان گفت وضعیت بهتر شده است.
برنامه تولید ۵۵میلیون تن فولاد تعریف شده است که در این وضعیت ما نیز جایگاه بسیار خوبی داشته و بخش زیادی از مواد مورد نیاز در این هدف را باید تامین کنیم. یکی از اقدامات خوبی که انجام گرفته تکمیل چرخه تولید فولاد در مجمتع است. سعی بر آن است که چرخه فولاد را تا انتها برسانیم. مزیت کامل بودن چرخه فولاد آن است که میتوان هزینههای حمل را بهتر مدیریت کرد، درنتیجه بسیار اثرگذار خواهد بود. یکی از اشکالات موجود در کشور، پراکندگی زنجیره فولاد است. این موضوع عملا هزینهها را مضاعف میکند.

اگر از این جهت به موضوع نگاه داشته باشیم باید گفت از وضعیت خوبی برخوردار هستیم زیرا ما معدن در اختیار داریم در حالی که خیلی از شرکتهای فولادی معدن ندارند. درچشم انداز تولید ۵۵میلیون تن فولاد، ۱۶میلیون تن کسری کنسانتره و حدود ۶میلیون تن کسری گندله وجود دارد، این مسئله جزو برنامههای ما قرار دارد که اگر آنها را تامین کنیم میتوانیم ادعا کنیم در تحقق افق ۱۴۰۴ ما کمک بسیاری کردهایم.

آیا در این رابطه چالشهایی وجود دارد؟
به هر حال چالشهایی وجود دارد که عمدهترین آنها مربوط به مسئله آب است. در این زمینه یک برنامه بسیار خوب در دست انجام است و براساس آن آب از خلیج فارس به منطقه انتقال و تا استان یزد نیز میرود. چالش آب با این موضوع در حال برطرف شدن است. در نتیجه طبق برنامهریزیهای صورت گرفته طی ۲ سال آینده آب را در منطقه خواهیم داشت. اما در دراز مدت موضوعهای مربوط به حملونقل نیز مهم خواهد بود زیرا مصرف کننده محصول نبوده و باید آن را به بازارهای صادراتی رساند. به همین دلیل اقدامات خوبی در زمینه حملونقل انجام و در دست اجرا است. یکی دیگر از چالشها مربوط به سنگ معدن است. در این باره طرح توسعه در دست اجرا است. خیال ما راحت است که بخش زیادی از حدود ۱۷۰میلیون تن نیاز به سنگ در برنامه افق ۱۴۰۴ را عهده دار خواهیم بود. هم در بخش کنسانتره و گندله و هم در آهن اسفنجی و معدن قرار است بخش زیادی از نیازها را ما تامین کنیم که به نسبت شرکتهای دیگر که پراکندگی دارند، ما وضعیت بهتری در اختیار داریم.

وضعیت تکنولوژیهای شما به چه صورت است؟
خیلی از کارخانه های ما جدید هستند.به جز یک خط کنسانتره که قدیمی است خط گندله ما در چند سال اخیر راه اندازی شده است. خط کنسانتره جدید ما تکنولوژی‌های جدید دارند. در نتیجه می‌توان گفت تکنولوژی‌های ما به روز بوده و خوب انتخاب شده‌اند. سرانه تولید فولاد در دنیا ٢نفر ساعت در هر تن است که چین مکانسیمی با محوریت نیروی انسانی دارد این رقم برایش ٣نفر ساعت در تن است. در ایران این متوسط نسبتا بالا و در حدود ٨یا ١٠ نفر ساعت است. البته شرکت‌هایی هستند که این رقم برای آنها ۵ است اما متوسط کشور ما عدد خوبی نیست. با توجه به برنامه‌ریزی شرکت‌گل گهر ى تمرکز آن بر زنجیره فولاد، فکر می کنم ما در آینده سرانه تولید فولاد منطقی تری را نسبت به دیگر واحدها داشته باشیم. یکی از چالش‌هایی که در آینده تمام شرکت های فولادی با آن مواجه می شوند سرانه مصرف فولاد خواهد بود. این سرانه در حال حاضر حدود ٢٠٠کیلوگرم برای هر نفر است که این میزان به طور منطقی باید بالای ٣٠٠ باشد. امیدواریم سیاست های کلی اقتصاد کلان کشور به سمتی برود که این تقاضا در بخش مسکن یا دیگر بخش‌ها ایجاد تا این سرانه را پوشش دهد. همچنین به صادرات نیز باید توجه شود زیرا در انتها باید حداقل حدود ١۶ میلیون تن صادرات انجام شود. اگر نتوانیم مصرف و تقاضا را در کشور فعال کنیم رقم صادرات بیش از میزان یاد شده خواهد بود.

اگر در انتها نظری درباره نمایشگاه ایران کان مین دارید بفرمایید.
هدف از حضور در نمایشگاه ها برای شرکت هایی مثل ما جذب مشتری نیست. ما مشتری های مشخصی داریم. در ارتباط با حضور در نمایشگاه بیشتر علاقه‌مند هستیم وضعیت بهبود و در حال رشد خود را نشان دهیم. این موضوع یک دلگرمی برای سهامداران خواهد بود.

منبع: استیل ایران