نیاز سرمایه‌گذاری ۱۴.۲ میلیارد دلاری برای تحقق هدف چشم‌انداز فولاد

به گزارش آرتین پولاد: براساس طرح جامع فولاد و برابر با هدف پیش‌بینی شده در افق ۱۴۰۴، دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد، زنجیره نیازمند ۱۴.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) حاکی است، زیربناها بیشترین نیاز به سرمایه گذاری را دارند و حمل ونقل در این ارتباط به ویژه بخش ریلی ضرورتی جدی است.
برپایه این گزارش، در بخش کنسانتره سنگ آهن، با اضافه شد ۲۴ میلیون تن زنجیره کامل شده و تحقق این هدف، نیاز به ۵۵۵ میلیون یورو سرمایه گذاری است.
همچنین در گندله سازی، ظرفیت ۱۹ میلیون تن برای تکمیل زنجیره نیاز به حجم سرمایه گذاری ۸۷۵ میلیون یورو دارد. در حوزه آهن اسفنجی افزایش ۱۱ میلیون تنی در قالب واحدهای جدید یا توسعه مورد نیاز است که مستلزم یک میلیارد و ۴۳۳ میلیون یورو سرمایه گذاری است.
همچنین در فولادسازی هدف، تولید ۱۷ میلیون تن است که نیاز به تکمیل سرمایه گذاری دو میلیارد و ۱۳۰ میلیون یورو است. در بخش فولادسازی تاکنون حدود دو میلیون تن و در بخش گندله حدود هفت میلیون در ۶ ماه نخست امسال در مدار تولید قرار گرفته است.
از سوی دیگر، در بخش زیرساخت ها، ۹ میلیارد و ۲۸۰ میلیون یورو سرمایه گذاری مورد نیاز است که شامل بخش حمل و نقل پنج میلیارد و ۲۵۱ میلیون یورو (ریلی سه میلیارد و ۸۵۶ میلیون یورو، جاده ۴۵۰ میلیون یورو)، آب ۴۵۰ میلیون یورو، برق دو میلیارد و ۸۰۴ میلیون یورو، گاز ۵۵ میلیون یورو و تجهیزات معدنی ۷۲۰ میلیون یورو است.
ایران اکنون با دستیابی به ظرفیت بیش ۴۰ میلیون تن فولاد و تولید پارسال که به رقم نزدیک ۲۸ میلیون تن بود، در بین فولاد سازان جایگاه دهم را دارد و انتظار می رود در افق چشم انداز ۱۴۰۴ به جایگاه هفتم جهانی برسد.