واردات فولاد به ایالات متحده، برخلاف وعده‌ها کاهش نیافت
واردات فولاد به ایالات متحده، برخلاف وعده‌ها کاهش نیافت

آرتین پولاد: ایالات متحده بزرگترین واردکننده محصولات فولادی در جهان به‌شمار می‌رود. در طول سالیان اخیر با توجه به موج اقدامات حمایتی و ضد دامپینگ، انتظار می‌رفت که حجم واردات به این کشور کاهش یابد. این گمانه با روی کار آمدن ترامپ و شعار وی درخصوص حمایت از صنعت فولاد، تقویت شد. اما درمجموع می‌توان گفت که حجم واردات در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۶ بیشتر شده و حتی پیش‌بینی می‌شود که همین روند ادامه یابد.

میزان واردات محصولات فولادی به ایالات متحده در سال جاری بیشتر از سال ۲۰۱۶ بود به طوری که از ماه مارس تا ژوئن افزایشی بود، اما پس از آن در مسیر نزولی قرار گرفت. در حال حاضر انتظار می‌رود نوسان قابل توجهی در میزان واردات محصولات تخت فولادی به ایالات متحده در ماه اکتبر، در پی رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی، اتفاق بیفتد. بنا به پیش‌بینی‌ها، محتمل است که قیمت محصولات وارداتی، قابلیت رقابت با تولیدات داخلی این کشور را از منظر قیمت تمام شده نداشته باشند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، دستورات دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده و ویبلبر راس در وزارت بازرگانی این کشور در ماه ژوئن، باعث افت حجم واردات(حتی در ماه جولای ) شد. البته ناگفته نماند که هر تصمیمی باید توسط کنگره ایالات متحده تصویب شود و تا قبل از آن قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

داده‌های منتشر شده از واردات فولاد به این کشور طی ۲ سال گذشته، بیانگر تغییرات قابل توجهی هستند. نمودار ۱ واردات ماهانه آمریکا را طی ۲ سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ مقایسه می‌کند. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، کمترین میزان واردات فولاد برای ماه فوریه سال ۲۰۱۶ بود. در این ماه، حجم واردات بیش از ۲ میلیون و ۲۷۶ هزار تن گزارش شد. گفتنی است که در طول ۳ ماه اول و دوم این سال، اقدامات ضد دامپینگی علیه برخی از فولادسازان خارجی، از جمله چین، نیز در حال اجرا بودند، اما پس از ماه جولای مجددا میزان واردات در مسیر رشد قرار گرفت به‌طوری که در اوایل این ماه به ۳.۲ میلیون تن افزایش یافت.

با انتصاب ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور در ماه نوامبر، انتظار می‌رفت که حمایت بیشتری از صنعت فولاد داخلی این کشور انجام گیرد. ترامپ نیز به وزارت بازرگانی دستور داده بود تا بررسی‌هایی را در خصوص لزوم تشدید اقدامات ضد دامپینگ انجام دهد. با این اقدامات، از واردات فولاد به این کشور تا حدودی کاسته شد اما تنها پس از مدت زمان کوتاهی، واردات به سرعت مجددا افزایش یافت و به بیش از ۳ میلیون تن رسید. از ماه مارس تاکنون نیز، حجم محصولات فولادی وارداتی به این کشور همچنان بیش از ۳ میلیون تن باقی مانده است. با توجه به نمودار، اوج واردات به ماه ژوئن تعلق دارد که حدود ۳.۹ میلیون تن گزارش شد. کمترین واردات در سال جاری نیز در ماه فوریه به میزان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود. حال برای ماه اکتبر انتظار می‌رود که با توجه به مجوزهای صادر شده برای واردات، حجم آن در ماه جاری نیز بیش از ۳ میلیون تن باشد.

منبع: اخبار فلزات