وزیر صمت: روسیه کاهش قیمت شدیدی در بازار فولاد ایجاد کرده است/ قیمت فولاد از نرخ ارز پیروی نمی‌کند

به گزارش آرتین پولاد:  فاطمی امین به شرایط بازار فولاد هم اشاره کرد و گفت: قیمت فولاد در سال جدید نوساناتی داشت. گرچه برخی این شرایط را به بازار ارز ارتباط می‌دهند، اما باید گفت که قیمت فولاد از نرخ ارز پیروی نمی‌کند.

وزیر صمت تصریح کرد: عدم توازن در حوزه سرمایه‌گذاری و زنجیره تامین در صنایعی همچون فولاد و خودرو و موارد دیگری همچون برق و گاز از جمله مشکلاتی است که ما با آن روبرو هستیم. درست است هنگام گلوگاه‌هایی همچون قطعی برق و گرانی اجناس با پیگیری‌های مقطعی مشکلات آن تا حدودی برطرف می‌شود اما این مرتفع شدن تنها مانند مسکنی است که نمی‌تواند بیماری اصلی را درمان کند.

قیمت‌های داخلی نباید به نرخ ارز وابسته باشد

وی با اشاره به تأثیرات قیمت ارز بر نرخ‌های داخلی بیان داشت: ما با دست خودمان قیمت‌های داخلی را به نرخ ارز وصل کرده‌ایم، ارز به سه روش بر روی قیمت‌های ما تأثیر می‌گذارد به عنوان مثال وقتی نرخ ارز بالا می‌رود کالاهای وارداتی مانند روغن یا پنبه گران می‌شود. اثر دوم که ارز دارد اثر انتظار تورمی است وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد مردم فکر می‌کنند برای حفظ ارزش پول دارایی خود را باید به ارز یا کالای دیگری تبدیل کنند و این موضوع نیز بر نرخ ارز اثرگذار است و اثر سوم این است که بعضی از کالاها مانند پتروشیمی طبق قوانین خودمان به نرخ ارز متصل است و لذا مسائل خارجی بر آن تأثیرگذار است.

فاطمی‌امین بیان داشت:‌ بنابراین وقتی در مورد اصلاح ساختار صحبت می‌کنیم منظورمان این است که این رویه‌ها را تغییر دهیم به عنوان مثال اثر سومی که قیمت ارز بر روی کالاها دارد را باید قطع کرد الان بازار فولاد از نرخ ارز پیروی نمی‌کند و باید در سایر مسائل دیگر نیز به همین روش پیش برویم.

وی بیان داشت: در حال حاضر اصلاح ساختار به چند دلیل سخت است ما در شرایط ناپایداری قرار داریم و می‌خواهیم اصلاح ساختاری انجام دهیم.

اصلاح ساختار دشوار است

وزیر صمت در ابتدای این نشست خبری گفت: وقتی قرار است بخش صنعت و معدن مدیریت شود، باید ساز و کارها تغییر کند. مهم‌ترین مأموریت ما در دوره جدید رفتن به سمت ساز و کار نوینی است که ظرفیت‌ها و منابع موجود بهینه شوند. اما باید توجه داشت که اصلاح ساختاری سخت است و در شرایط ناپایدار کنونی سخت‌تر. پنج سال است که تورم بالای ۳۰ درصد قرار دارد. زمانی که قرار است ساز و کار جدید استقرار یابد عدم آشنایی بخشی از ماجراست؛ متأسفانه منافع عده‌ای در ساز و کار جدید به خطر می‌افتد و در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند.

عملکرد خوب در حوزه اکتشافات معدنی
او همچنین با انتقاد نسبت به عملکرد نظام بانکی تصریح کرد: باید روش‌های نوین تامین مالی اجرا شود. پیش از این ۴۰۰۰ میلیارد تومان در بخش تأمین مالی زنجیره‌ای هزینه شد و ۲۰ درصد تأمین مالی امسال از این طریق انجام می‌شود.

وزیر صمت به اکتشافات معدنی نیز اشاره و عنوان کرد: سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن از معادن برداشت داشتیم؛ ۴٫۵ میلیون تن این ماده خام صادر شد که دستاورد خوبی است. در حوزه اکتشاف یک پروژه شناسایی ذخایر شروع شد که در گام نخست خراسان جنوبی منابع بسیار خوبی کشف شد. تا یک ماه آتی جزئیات دقیق‌تر اعلام می‌شود.

وضعیت بازار خودرو و لوازم خانگی از نگاه وزیر صمت

فاطمی‌امین در رابطه با شرایط بازار خودرو گفت: وضعیت کنونی بازار خودرو قابل قبول نیست. اما روند آن رو به رشد و قابل قبول است.

وی افزود: سال گذشته ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازها وجود داشت؛ اما حالا این رقم به ۴۳ هزار دستگاه رسیده است.

او درباره ساخت خودرو مشترک ایران و روسیه توضیح داد: مذاکراتی با روسیه صورت گرفت تا برای ساخت تندر ۹۰ تبادل قطعات صورت گیرد. همچنین واردات خودروهای دست دوم کاملا متوقف شد. با این حال واردات خودروهایی که استاندارد ما را داشته باشند، هم‌اکنون آزاد است.

این عضو کابینه اضافه کرد: خودروسازی ایران سه بن‌سازه مفید دارد که بر اساس آن شاهین، تارا و تندر ۹۰ تولید می‌شود. اما بن‌سازه پراید و سمند دیگر قابل توسعه نیست.

فاطمی‌امین اشاره کرد: دولت سیزدهم تا سال ۱۴۰۲ در صنعت خودرو چند کار مهم را انجام می‌دهد. اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی، تثبیت تولید روان و زنجیره تامین و رفع مشکل کمبود کیفیت ازجمله این اقدامات هستند.