پالایشگاه نفت بندرعباس و امام خمینی شازند کک اسفنجی و سوزنی تولید می‌کنند

به گزارش آرتین پولاد: پالایشگاه نفت بندرعباس و امام خمینی شازند در راستای اقتصاد مقاومتی کک اسفنجی و سوزنی را در این پالایشگاه تولید می‌کنند.

تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه نفت بندرعباس در راستای اقتصاد مقاومتی امروز دوشنبه با حضور وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت امضاء شد.
بر اساس این تفاهم‌نامه که بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران (ایمیدرو) به نمایندگی از وزارت صمت امضا شد، برای نخستین بار در کشور واحد تولید کک در ۲ پالایشگاه نفت بندرعباس و امام خمینی (ره) شازند ساخته می‌شود.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس روز دوشنبه گفت: این طرح همزمان در دو پالایشگاه نفت بندرعباس و امام خمینی (ره) شازند اجرا می‌شود.
هاشم نامور افزود: از نفت کوره تولیدی در این دو پالایشگاه کک اسفنجی و سوزنی مورد نیاز صنایع تامین می‌شود که این اقدام نقشی مهم در خودکفایی کشور، بومی‌سازی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.
به گفته وی، مطالعات طرح و اجرای آزمایشی آن در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس افزود: این طرح علاوه بر کاهش میزان نفت کوره با کمترین هزینه، موجب تولید کک‌های اسفنجی و سوزنی در مقیاس صنعتی شده و نیاز صنایع فولاد و آلومینیوم را برطرف می‌سازد.
شرکت پالایش نفت بندرعباس با ظرفیت پالایش روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی سومین پالایشگاه نفت کشور به لحاظ ظرفیت پالایشی است که ۱۸ درصد انرژی و فرآورده‌های نفتی کشور از جمله بنزین، گاز مایع، نفت گاز، نفت سفید و محصولاتی مانند سوخت جت، نفتای سنگین صادراتی، نفت کوره و گوگرد را تولید می‌کند.
کک سوزنی از محصولاتی است که در ماه‌های اخیر از سوی آمریکا تحریم شده است. کک‌سوزنی شکلی خاص از کک نفتی است که با فناوری‌ پیچیده‌ای تولید می‌شود؛ بخش اعظم کک تاخیری تولیدی به صورت قطعات سخت، متخلخل و با شکل‌های نامنظم است که به دلیل شباهت به اسفنج سیاه به کک اسفنجی شهرت دارد.