پروژه مشترک ذوب آهن اصفهان و نسوز ایران برای تولید آجر نسوز مورد نیاز کوره بلند

به گزارش آرتین پولاد: در حرکتی جدید وابتکاری در ذوب آهن اصفهان برای اولین بار آجرهای نسوز ساخت داخل درآجرچینی بدنه کوره بلند مورد استفاده قرار گرفت.

مهندس ایرج رخصتی معاون خرید ذوب آهن اصفهان با اعلام این خبر گفت : کوره بلندهای سه گانه ذوب آهن هر ۱۰ تا ۱۴ سال متوقف و بعد از اجرای تعمیرات اساسی و بازسازی های لازم دوباره راه اندازی می شوند . در تعمیرات اساسی نیز آجرهای نسوز بدنه و بوته کوره بلندها تعویض می گردند و طی سالیان گذشته آجرهای نسوز مورد استفاده تماماً از خارج کشور تهیه می شد . در این زمینه وبه منظور خودکفایی از اواسط سال ۹۶ و یک ماه اول سال ۹۷ در راستای تحقق شعارهای اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل و حمایت از کالای ایرانی به تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت ا…العظمی خامنه ای در پروژه ای مشترک بین ذوب آهن اصفهان و شرکت نسوز ایران که هر دو از شرکت های هلدینگ شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا )هستند برای اولین بار سفارش تهیه و ساخت آجرهای نسوزمورد نیاز بدنه وبوته کوره بلند مطرح و شرکت نسوز ایران واقع در شهرستان مبارکه اصفهان پذیرای تولید آن شد و بعد از ۳ ماه تحقیق مشترک محصول مذکور طراحی و ساخته شد و بعد از انجام تست های موفقیت آمیز و تائید ذوب آهن اصفهان این محصول به میزان۱۴۰۰ تن درخواست گردید که تولید شد ودرحال تحویل است. مهندس رخصتی در ادامه یادآور شد : در بررسی های اولیه معلوم شده است که کیفیت آجر نسوز تولید شده قابل رقابت بانوع خارجی آن است .

مهندس سعید لقمانی مدیر عامل شرکت نسوز ایران نیز در این زمینه یادآور شد : بعد ازارائه درخواست و سفارش ذوب آهن برای ساخت آجر نسوز دیواره چینی کوره بلند باکمک ذوب آهن طی دو ماه تحقیق و اختصاص خطوط تولید شرکت نسوز ایران کالای مورد درخواست ذوب آهن طراحی؛ تهیه و بعد از تائید نهایی به تولید انبوه رسید .

وی گفت : برای شرکت نسوز ایران به عنوان اولین و قدیمی ترین شرکت سازنده آجرهای نسوز در کشور و حتی خاورمیانه باعث افتخار است که محصول مورد نیاز ذوب آهن اصفهان و شرکت های فولادی مشابه را ساخته و تحویل نماید .

وی افزود : در تهیه این محصول یک میلیارد تومان هزینه شده و از این به بعد نیازی به خروج ارز و وارد نمودن این محصول از خارج وجود ندارد و درتولیدانجام شده حدود دو میلیون یورو صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.همچنین مواد اولیه مورد استفاده درتولید این محصول نیز تماماً از داخل کشور تأمین گردیده است . مدیر عامل شرکت نسوز ایران افزود : این حرکت ملی و اختراع جدید در شرکت مذکور در حال ثبت اختراع است .

مهندس رخصتی معاون خرید ذوب آهن اصفهان ضمن تشکر ازمدیرعامل و تمامی همکاران معاونت های مختلف شرکت واز جمله همکاران کوره بلند وآزمایشگاه مرکزی از سرعت عمل و ابتکار مدیریت وکارکنان شرکت نسوز ایران نیز تشکر نموده و این موفقیت ملی را به عموم مردم و صنعتگران کشورمان تبریک گفت. وی یادآور شد که در آینده نزدیک کوره بلند شماره۱ ذوب آهن اصفهان با استفاده ازاین محصول جدید و ایرانی راه اندازی خواهدشدکه جزییات آن متعاقبا” به اطلاع عموم خواهد رسید.