پیش‌بینی مصرف فولاد عمان

به گزارش آرتین پولاد:  تولید فولاد خام در عمان از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و این کشور به سرعت بر حجم تولید خود افزود؛ به نحوی که میزان تولید سالانه این کشور طی ۶ سال از ۲۰۰ هزار تن با ۱۰ برابر افزایش به ۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ رسید. هر چند که میزان تولید این کشور در مقابل سایر رقبای منطقه‌ای همانند ترکیه، ایران و عربستان و حتی امارات متحده عربی چندان قابل توجه نیست، اما سرعت رشد و همچنین سرمایه‌گذاری کلان در این صنعت، مورد توجه رقبا و کارشناسان بوده است. به گزارش فلزات آنلاین، عمان با تولید ۲ میلیون تن فولاد خام سهم حدود ۳ درصدی از تولید ۶۴ میلیون تنی منطقه دارد. سرانه مصرف عمان بالاتر از سرانه مصرف میانگین دنیا است و پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان ادامه داشته باشد.

میانگین سرانه مصرف عمان طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ با روندی نسبتا ثابت حدود ۳۵۷ کیلوگرم بر نفر بوده است. این رقم بالاتر از میانگین سرانه مصرف ایران با ۲۸۴ کیلوگرم بر نفر و میانگین دنیا با ۲۲۳ کیلوگرم بر نفر است. جمعیت پایین این کشور در کنار سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی در سال‌های اخیر، دلایل بالا بودن سرانه مصرف فولاد خام در این کشور محسوب می‌شود. در نمودار ۱ پیش‌بینی روند مصرف و سرانه مصرف عمان نشان داده شده است. با توجه به روند تولید و مصرف و برنامه‌های دولت عمان و پروژه‌های توسعه‌ای تولید فولاد خام این کشور در سال‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود حجم مصرف ظاهری فولاد خام عمان در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن برسد و سرانه مصرف این کشور نیز با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان ملل در مورد جمعیت این کشور حدود ۳۹۱ کیلوگرم بر نفر خواهد بود.

پیشرفت و توسعه تولید فولاد خام در عمان نمونه کامل یک برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت برای به‌دست آوردن بازارهای منطقه‌ای است. عمان با سرمایه‌گذاری در بندر صحار و تبدیل آن به یک منطقه ویژه اقتصادی و دادن امتیازات فراوان به سرمایه‌گذران، تعداد زیادی از آنان را از سراسر دنیا جذب کرده است و همزمان با تجهیز این بندر به پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات تخلیه و بارگیری کالاها، واردات مواد اولیه و صادرات محصولات تولید شده را برای تولیدکنندگان تسهیل کرده؛ به‌نحوی که هم اکنون سرعت تخلیه کالا در این بندر ۴ برابر بنادر ایران است. عمان با توجه به نیاز داخلی و منطقه به فولاد و موقعیت جغرافیایی مناسب خود، هدف‌گذاری دقیقی برای تولید در منطقه داشته و به گفته کارشناسان در آینده نزدیک قابلیت تبدیل شدن به هاب فولاد منطقه را دارد.

 

منبع: اخبار فلزات