چادرملو در سنگان پروژه کنسانتره سازی اجرا می کند/ تا سال آینده شاهد رسیدن آب به اردکان خواهیم بود/ D19 را تمام شده تلقی می کنیم/ نگران ذخایر چادرملو نیستیم/ ثبت افزایش سرمایه چادرملو در روزهای آتی نهایی می شود

به گزارش آرتین پولاد: مهندس محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نشست خبری مطرح کرد: سهامداران عمده از عملکرد شرکت راضی هستند سهامداران خرد نیز رضایت نسبی داشتند.

وی افزود: در چادرملو سعی شده به دور از حاشیه ها به کار اقتصادی خودمان بپردازیم و مشکلات را در هر مقطعی مدیریت نماییم.

نوریان تصریح کرد: مسلما در اثر تصمیم گیری هایی که در سطح کشور اتفاق می افتد مشکلاتی ایجاد می شود اما سعی شده مشکلات حل گردد.

وی ادامه داد: چند روزی است که مذاکرات فشرده ای داشتیم تا یک پروژه کنسانتره در سنگان اجرا کنیم. در نظر داریم بخشی از سهام پروژه کنسانتره فولاد خراسان را فاینانس نماییم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: در طول سال های گذشته تنها سنگ آهن دانه بندی و به مقدار ناچیز صادر کرده ایم و صادراتمان در توسعه هزینه شده است. نیروگاه اردکان را نیز با همین صادرات اجرا نمودیم. در سال گذشته شمش فولاد نیز صادر کردیم و کماکان نیز صادر می کنیم.

وی تصریح کرد: در مکران مشاور طرح احداث فولاد انتخاب شده و قرار است ۱۰ میلیون تن فولاد تولید گردد و کنسانتره مورد نیاز آن از معدنی که در استرالیا و به صورت مشارکتی به سایر شرکت های فولادی و معدنی راه اندازی خواهد شد تامین می شود.

نوریان افزود: اقداماتی که برخی افراد در اخذ دلار دولتی انجام داده اند، دولت را مجاب به صدور بخشنامه هایی می کند اما شرکت های بورسی که همه حساب و کتاب آنها مشخص است استثنا نمایند چراکه مسلما در پایان سال می توانند ببینند چه میزان و با چه نرخی صادر کرده ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: چادرملو در بومی سازی پیشتاز و سرآمد همه شرکت هاست و در کنار ما مبارکه و سایر صنایع نیز این اقدام را شروع کرده است. با دانشگاه ها همکاری خوبی را آغاز کرده ایم و تاکنون با جهاد دانشگاهی، دانشگاه تهران و مرکز تحقیقات همکاری داشتیم و اخیرا شرکتی با همکاری شرکت های زیرمجموعه خود و دانشگاه امیرکبیر تاسیس کردیم و می خواهیم از امکانات دانشگاهی این دانشگاه برای ساخت داخل استفاده نماییم.

وی درخصوص افزایش سرمایه شرکت نیز گفت: یک مرحله افزایش سرمایه در سال گذشته نهایی شد و همین روزها ثبت آن نهایی می شود. امیدواریم امسال نیز از ۴۴ هزار میلیارد ریال به ۵۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران و مطالبات حال شده برسیم.

نوریان تاکید کرد: D19 را تمام شده تلقی می کنیم و نگرانی درخصوص ذخایر چادرملو نداریم و تا زمانی که معدن D19 راه اندازی شود سنگ دارد کما اینکه از سایر معادن استان نیز در حال خرید هستیم.

وی گفت: درصدهای بهره مالکانه نسبت به فروش محصول مطابق سال های گذشته است و قرار نیست فرقی کند.

نوریان در بخش دیگری گفت: در ۴ ماهه امسال تولید آهن اسفنجی رکورد زده است.

تجهیز معدن D19 نیازمند ۲۰۰۰ میلیارد تومان تامین مالی است

در این نشست خبری همچنین سید محمود سیدی مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: بهای تمام شده سنگ آهن قبل از فرآوری و در مرحله استخراج ۵۱۳،۸۴۱ ریال، در مرحله انباشت و برداشت ۵۷۰،۷۰۶ ریال، کنسانتره سنگ آهن ۱،۳۸۵،۰۱۱ ریال، آهن اسفنجی ۵،۰۲۹،۰۰۰ ریال، شمش فولاد ۲۵،۷۷۷ ریال بوده و ممکن است قیمت ها در ماه های آتی متفاوت باشد.

وی افزود: تجهیز پروژه D19 که یک طرح مشارکتی است به حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان تامین مالی احتیاج دارد. در بحث احیا معادن کوچک مقیاس نیز با همکاری سازمان ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) و صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و بانک انتخابی ما (بانک سپه) قرار است تا در حوزه معادن سنگ آهن اقداماتی جهت تامین منابع مالی و فعالیت در این بخش صورت بگیرد.

سیدی ادامه داد: قرار است تا پایان سال سرمایه شرکت از ۴۴ هزار میلیارد ریال کنونی به ۵۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده یا آورده نقدی سهامداران برسد.

سیدی در مورد حاشیه سود ناخالص محصولات چادرملو افزود: در رابطه با کنسانتره ۴۵ درصد، سنگ آهن دانه بندی ۴۳ درصد، گندله ۵۱ درصد، آهن اسفنجی ۵۳ درصد و فولاد ۴۵ درصد حاشیه سود ناخالص داشته ایم به طوری که ظرفیت ها کامل در نظر گرفته شده و مازاد را به بازار عرضه خواهیم کرد.

وی در مورد عملیات معدنکاری، استخراج و تولید تا تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ نیز اشاره کرد: میزان ۲۸،۵۰۰،۰۰۰ تن معادل ۴۰ درصد پیش بینی سالانه صورت گرفته است. میزان عملیات معدنکاری سالانه (استخراج و تولید) ۷۷ میلیون تن است و طبق برنامه بایستی تاکنون ۳۷ درصد نسبت به سال پوشش داشته باشیم که ۳ درصد نیز از برنامه جلوتر هستیم.