چشم‌انداز روشنی در انتظار مصنوعات فولادی مصرفی در صنعت خودرو نیست
چشم‌انداز روشنی در انتظار مصنوعات فولادی مصرفی در صنعت خودرو نیست

قیمت ورق‌های سرد فولادی در سال ۲۰۱۷، روندی مشابه ورق‌های گرم را پشت سر گذاشت؛ یعنی پس از افت شدید قیمتی در انتهای سال ۲۰۱۶، در روند صعودی قرار گرفت. گرچه قیمت این محصول در مناطق جغرافیایی مختلف نوساناتی را در طول سال تجربه کرد. حال برای بررسی روند تغییرات قیمتی این محصول در سال آتی، بررسی عوامل اثرگذار بر این بازار ضروری به‌نظر می‌رسد.

چین یکی از تأثیرگذارترین عوامل بر بازار فولاد است. در حال حاضر که در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۷، به‌سر می‌بریم، این کشور حجم عمده‌ای از برنامه‌های کاهش ظرفیت تعیین شده برای صنعت فولاد را در سال جاری محقق کرده است؛ تا جایی که برآورد می‌شود از کل برنامه کاهش ظرفیت فولاد در نظر گرفته شده این کشور، طی سال جاری حدود ۸۴ درصد آن تاکنون اجرایی شده است.

با وجود آن‌که چین اعلام کرده بود، برخی از ظرفیت‌های فولادسازی خود را از تولید خارج می‌کند، اما اکنون انتظار می‌رود که میزان تولید فولاد و مصنوعات آن در این کشور از رشد ۳ تا ۵ درصدی برخوردار شود. انجمن آهن و فولاد چین (CISA) نیز اعلام کرد که تولید فولاد خام داخلی در سال جاری حدود ۸۴۰ میلیون تن برآورد می‌شود. این بدان معناست که احتمالا تا پایان سال میزان تولید فولاد خام این کشور نسبت به سال ۲۰۱۶، از رشد ۳۲ میلیون تنی برخوردار شود.

قیمت محصولات فولادی چین در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۶، رشد داشت. این افزایش را باید از یک‌سو ناشی از پیشی گرفتن تقاضا از عرضه برای فولاد و حذف تولید از ظرفیت‌های غیر استاندارد دانست. در سال جاری بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های تولید این کشور غیر مجاز اعلام شدند و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شد. از سوی دیگر نیز رشد تقاضا در حوزه ساخت‌وساز و زیرساخت‌های چین، موجب رشد مصرف فولاد شد.

اختلاف قیمت میان ورق‌های نورد گرم فولادی (HRC) و ورق‌های نورد سرد (CRC) نسبت به سال‌های گذشته در سطح بیشتری قرار دارد و همین موضوع ناهنجاری‌هایی را در بازار به‌دنبال داشته است. در حالی‌که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، اختلاف قیمتی میان این ۲ محصول حدود ۱۰۰ دلار به‌ازای هر تن بود، اما در اواخر سال ۲۰۱۶ این اختلاف به ۲۰۰ دلار هم افزایش یافت. اگر چه در سال جاری مقداری از اختلاف ۲۰۰ دلاری کاسته شد، ولی همچنان بیشتر از مقدار سال‌های گذشته است. انتظار می‌رود که این روند کاهشی در اختلاف قیمت این ۲ محصول در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه یابد.

تقاضا برای ورق‌های نورد سرد (CRC) از سال گذشته کاهش یافت. کاربرد اصلی این ورق‌ها به صنعت خودرو و ساخت لوازم خانگی اختصاص دارد. جایگزین شدن ورق‌های آلومینیومی به جای ورق‌های سرد فولادی، از اصلی‌ترین دلایل کاهش مصرف این محصول در صنعت خودروسازی برشمرده شده است.

در سال گذشته روند تغییرات قیمتی ورق سرد مشابه با ورق گرم بوده است. در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت آینده دقیق قیمت ورق‌های سرد فولادی را پیش‌بینی کرد، اما تاکنون قیمت متوسط ۸۲۵ دلار به‌ازای هر تن برای این محصول پیش‌بینی شده است. نمودار ۱، محدوده قیمتی برای ورق‌های سرد فولادی را در سال آتی نشان می‌دهد. انتظار می‌رود که ورق‌های نورد سرد در بازه قیمتی حداقل ۶۸۵ تا حداکثر ۸۶۰ دلار در هر تن در بازار معامله شوند.