کارنامه عملکرد و برنامه‌های ایمیدرو/ ۱۳ میلیارد دلار طرح با ۴۳ هزار شغل مستقیم در دست احداث

به گزارش آرتین پولاد: به نقل از ایمیدرو، مهمترین علت تسریع در راه اندازی طرح ها به رغم تشدید تحریم ها، طراحی و اجرای مدل جدید نظارتی ایمیدرو از زمان حضور غریب پور در راس این سازمان بوده به طوری که در این مدت،‌ ایمیدرو مدل “پایش حوزه تولید و توسعه” را با هدف نظارت دقیق، طراحی و اجرایی کرده است. مدلی که در آن ماهانه ۴۰تا ۵۰ جلسه پایش برگزار می شود.

یکی از برجسته ترین اثرات این مدل، تسریع در راه اندازی پروژه ها بوده است. در حالی که از ابتدای فعالیت ایمیدرو،‌ در اکثر سال ها، متوسط تعداد طرح های راه اندازی شده تک رقمی بوده، در سال های ۹۷ و ۹۸ به یکباره شاهد اوج گیری سرعت اجرا و همچنین راه اندازی پروژه ها شده ایم به طوری که طی این دوره، به رغم تشدید تحریم ها و اعمال شرایط پیچیده، به ترتیب ۱۶ و ۲۲ طرح معدن و صنایع معدنی با مشارکت بخش خصوصی در سراسر کشور راه اندازی شد.

بخش قابل توجهی از این طرح ها همچون آلومینیوم جنوب، توسعه کارخانه های کنسانتره و گندله سنگ آهن در سنگان، آهن اسفنجی فولادهای استانی، طرح های توسعه صنعت مس و … در مقیاس ملی بوده اند.

ایمیدرو به همراه شرکت های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی از ابتدای دولت کنونی تا پایان سال گذشته در ۲۷ استان سرمایه گذاری کردند. اکنون اما این سازمان و شرکت های بزرگ، در ۳۱ استان کشور “پروژه در دست اجرا و یا راه اندازی” دارند.

در دولت فعلی ۱۱۰ پروژه در بخش معادن همچون سنگ آهن، زغالسنگ، فولاد، مس، آلومینیوم،‌ طلا، سرب و روی و همچنین حوزه های زیرساخت راه اندازی شده است. در این میان، از سال گذشته معادن کوچک احیا و فعال شده نیز سهمی از راه اندازی طرح ها داشته اند.

طی شش سال اخیر، ۲۲هزار و ۳۵۱ اشتغال مستقیم و ۷۱هزار و ۲۵۰ شغل به صورت غیرمستقیم برای این تعداد استان از سوی ایمیدرو و شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی ایجاد شده است. این میزان اشتغال در استان های اصفهان، ایلام، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان،‌ سیستان و بلوچستان، فارس،‌ قزوین، قم، کردستان، کرمان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان،‌ لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد ایجاد شده است.

۱۳ میلیارد دلار طرح با ۴۳هزار شغل مستقیم

از سوی دیگر ایمیدرو و شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی، اکنون در ۳۱ استان کشور پروژه در دست راه اندازی یا احداث دارند. تعداد این پروژه ها به ۲۴۷ و ارزش سرمایه گذاری آن ها به بیش از ۱۳.۵ میلیارد دلار می رسد. این طرح ها بخش های اکتشاف و معادن کوچک (در مسیر احیا و راه اندازی) را نیز شامل می شود. پیش بینی شده این میزان سرمایه گذاری بیش از ۴۳هزار و ۳۰۰ شغل به صورت مستقیم و افزون بر ۱۸۰هزار شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

عملکرد سال ۹۸؛‌ بهره برداری از ۳.۲ میلیارد دلار طرح

عملکرد کلان ایمیدرو در توسعه و تکمیل طرح های بخش معدن و صنایع معدنی موجب شد تا در سال ۹۸، حدود ۳.۲ میلیارد دلار طرح با مشارکت بخش خصوصی به بهره برداری برسد. این دستاورد در حالی محقق شد که کشور در وضعیت تحریم های بی سابقه قرار دارد.

برنامه های سال ۹۹؛ اشتغالزایی ۴۱۰۰ نفر

افتتاح ۲.۲ میلیارد دلار طرح در سال۹۹ با اشتغال مستقیم ۴۱۰۰ نفر و ۱۵ هزار نفر به طور غیر مستقیم هدفگذاری شده است. همچنین علاوه بر هدفگذاری فوق، ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای بستر کمک به افتتاح یک میلیارد دلار طرح بخش خصوصی در سال۹۹ را فراهم خواهد کرد.

گوهر سنگ ها و سنگ های تزیینی؛‌ اقدامات جدید ایمیدرو

ایمیدرو برای نخستین بار، بهینه سازی صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی (گوهر سنگ ها) و همچنین سنگ های تزئینی را با تشکیل کارگروهی را آغاز کرده است. در این میان، سند جامع گوهرسنگ ها با همکاری و مشارکت بخش خصوصی و مراکز دانشگاهی تهیه و نهایی شده است. طبق این سند تا سال ۱۴۰۵ اشتغال ۵۰۰هزار نفری برای حوزه گوهر سنگ ها پیش بینی شده است. نخستین بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خردادماه امسال با حضور خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارگ جهان نمای شهر اصفهان افتتاح شد. مقصد بعدی بازارچه گوهرسنگ ها، استان خراسان رضوی و شهر مشهد است.

از سوی دیگر پروژه آسیب شناسی و برنامه تهیه و اجرای طرح جامع سنگ های تزئینی از نیمه بهار امسال توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی (زیرمجموعه ایمیدرو) آغاز شده که هدف آن رفع گلوگاه های توسعه صنعت و تسهیل صادرات سنگ های تزئینی است.

افزایش سرمایه و توسعه

ایمیدرو استراتژی افزایش سرمایه شرکت ها از محل سود انباشته را با توجه به نیاز مالی شرکت های بزرگ تعریف و از سال گذشته با هدف ایجاد توسعه این بخش، کلید زد. امسال هم شرکت هایی همچون مبارکه، مس، گل گهر، چادرملو و… این راهبرد را عملیاتی خواهند کرد. این رویکرد به منظور تکمیل راه اندازی طرح های توسعه ای شرکت ها و با هدف “جهش تولید” اجرا می شود. در سال گذشته مجموع افزایش سرمایه شرکت های بزرک به مرز ۱۳۷۰۰ میلیارد تومان رسید.

امسال مبارکه و مس هر کدام ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان، گل گهر ۵۲۰۰ میلیارد تومان، چادرملو ۱۲۰۰ میلیارد تومان و خوزستان ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهند داشت.

بومی سازی و توسعه ساخت داخل

ایمیدرو از ابتدای سال، استراتژی بومی سازی و توسعه ساخت داخل را ابلاغ، اهداف عملیاتی آن را از شرکت های زیرمجموعه دریافت کرده و پایش این استراتژی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. به عنوان نمونه شرکت های بزرگ، بومی سازی ۱۰۰۰ قطعه در سال جاری را هدفگذاری کرده اند. شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی با اجرای برنامه بومی سازی قطعات و تجهیزات توانسته اند معادل ۵۰۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی ایجاد کنند.

اکتشاف در وسعت۶۵۰ هزار کیلومتر مربع

ایمیدرو از ابتدای دولت یازدهم اقدام به اکتشاف ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور کرده است. در این میان عملکرد ۲ سال گذسته، ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع است.

یکی از نتایج فعالیت های گستره اکتشافی ایمیدرو طی دولت یازدهم و دوازدهم ، افزایش بیش از ۵۰۰ میلیون تن به ذخایر سنگ آهن کشور و ۲ برابر شدن ذخیره بوکسبت کشور است.

افزایش تولیدات طی چهار ماه ابتدای سال جهش تولید

آلومینیوم در سال جهش تولید، همچنان بالاترین رقم رشد تولید را در بین تولیدات شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی در اختیار دارد. تولید شمش این محصول طی چهار ماه ابتدای امسال با رشد ۶۷درصدی همراه شد. طی فروردین تا پایان تیر ماه سال جاری، افزون بر ۱۳۸هزار و ۷۰۰ تن شمش تولید شد این در حالی است که تولید مدت مشابه سال ۹۸ به ۸۳هزار تن رسیده بود. از تابستان گذشته تا بهار امسال، ایمیدرو دو کارخانه آلومینیوم جاجرم و آلومینیوم جنوب (سالکو) را راه اندازی کرد به طوری که سالکو، به عنوان بزرگ ترین و مدرنترین کارخانه تولید آلومینیوم ایران، با سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی احداث شد.

شرکت های فولادی نیز طی این مدت بیش از ۹.۴ میلیون تن فولاد خام (بیلت، بلوم و اسلب) تولید کردند که این رقم ۹درصد بیش از عملکرد مدت مشابه سال قبل است. همچنین تولید آهن اسفنجی به بیش از ۱۰.۵ میلیون تن رسید که حاکی از افزایش ۱۲ درصدی تولید این محصول است. مس کاتد نیز دراین مدت با تولید ۹۱هزار تنی رشد یک درصدی را تجربه کرد.