۲ کارخانه تولید آهن اسفنجی در استان کرمان احداث می‌شود

به گزارش آرتین پولاد: استاندار کرمان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با احداث دو کارخانه تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۲.۷ میلیون تن در سال موافقت کرد.

محمدجواد فدائی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه به منظور بررسی پاره‌ای از مسائل مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان کرمان جلساتی با حضور مدرس خیابانی سرپرست وزارتخانه صمت و اسماعیلی معاون معدنی این وزارت در تهران برگزار شد اظهار داشت: در این جلسه مواردی متعددی از مشکلات و مسائل استان کرمان در این حوزه بررسی و برای رفع آن تصمیم‌گیری شد.
وی با اشاره به سفر هیئتی به استان کرمان ظرف دو هفته آینده برای بررسی کامل و جامع مسائل معدنی استان گفت: نتیجه این بررسی‌ها در جلسه‌ای با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت جمع‌بندی و در مورد مسائل و پیشنهادات تصمیم‌گیری شود.
استاندار کرمان با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد تا پیشنهادی برای نحوه برگشت بخشی از حقوق دولتی معادن به استان کرمان جهت طرح در هیئت دولت ارسال شده و وزارت صمت این مسئله را پیگیری کند افزود: برای حل مشکلات کارخانه‌های استان و تامین مواد اولیه آنها نیز در این جلسه مواردی مطرح شد.
وی با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد وزارت صمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و مجوز واردات مواد اولیه به کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان بدهد گفت: در این جلسه مقرر شد خودروسازان استان کرمان در خواست خود مبنی بر نرخ‌گذاری خودرو را به وزارت صمت ارسال کنند.
فدائی با اشاره به اینکه وزارت صمت طی دستورالعملی جامع و کارشناسی شده بهره‌برداران عمده معادن استان کرمان را موظف کرد که بخشی از کار اکتشافی استان را به عهده بگیرند افزود: حل مشکل اکتشاف ذغال‌سنگ استان نیز در قالب این دستورالعمل تعیین تکلیف خواهد شد.
وی با بیان اینکه وزارت صمت با کلیات واگذاری خارج از مزایده پهنه‌های اکتشافی به شرکت‌های بزرگ موافق است ادامه داد: در این جلسه مقرر شد استانداری کرمان روش پیشنهادی تعیین نرخ فروش سنگ آهن را کتبا به وزارت صمت اعلام کند تا پیگیری لازم انجام شود.
استاندار کرمان با اشاره به اینکه با کلیات افزایش تولید گهرزمین به ۳۰ میلیون تن و تقویت تراک معادن گهرزمین موافقت شد گفت: به منظور بررسی بعضی از مشکلات معدنی استان نیز جلسه‌ای با معاون معدنی وزارت صمت تشکیل شد.
وی با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه کارخانه‌های تولید کنسانتره آهن در استان کرمان به ویژه کارخانه‌های بخش خصوصی بیان کرد: در راین راستا در این جلسه تولیدکنندگان سنگ آهن و کلوخه موظف شدند به میزانی که دولتی هستند تولید خود را از طریق مزایده و فقط به کارخانه‌های تولید کنسانتره و نه واسطه‌ها بفروشند و به میزان سهامی که خصوصی هستند می‌توانند تولید خود را خارج از مزایده بفروش برسانند.
فدائی با تاکید بر اینکه زمان‌های برگزاری مزایده باید طوری باشد که کارخانه‌های تولید کنسانتره بدون مواد اولیه نمانند و تعطیلی و بیکاری کارگران آنها را موجب نشود افزود: از آنجا که این راهکار نیز مشکل تامین مواد اولیه کارخانه‌های کنستانتره را به طور اساسی حل نمی‌کند مقرر شد معاون معدنی وزارت صمت فروش سنگ آهن با ترک تشریفات مزایده و به صورت در صدی از قیمت شمش فولاد را دنبال کند.
وی با بیان اینکه با ایجاد یک واحد تولید آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون تن در سال موافقت و مقررشد آقای طی مراحل قانونی تسریع شده و ظرف دو هفته مجوز نهائی صادر شود گفت: در این جلسه با صدور مجوز تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۷/۱میلیون تن در سال موافقت شد.
استاندار کرمان ادامه داد: در این جلسه مقرر شد تا یک ماه آینده در مورد مجوز تولید ورق فولادی و ورق استیل به ظرفیت یک میلیون تن در سال در استان کرمان توسط معاونت معدنی وزارتخانه بررسی و اعلام نتیجه شود.
وی با بیان اینکه مقرر شد تا شرکت گهرزمین میزان تولید سنگ آهن و نحوه فروش و قیمت گذاری آن را کتباً اعلام کند گفت: از سوی دیگر مقرر شد این شرکت درخواست افزایش تولید سنگ آهن تا ۳۰ میلیون تن در سال را برای دریافت مجوز به معاونت معدنی وزارتخانه ارسال کند.
فدائی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد درخواست شرکت گهر زمین برای ایجاد یک واحد تولید آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون تن در سال توسط معاونت معدنی وزارتخانه بررسی و ظرف یک ماه اظهار نظر شود.