اسحاق جهانگیری: ایران به دنبال تعامل با دنیا است
اسحاق جهانگیری: ایران به دنبال تعامل با دنیا است

آرتین پولاد: واحد احیای مستقیم (آهن اسفنجی)، فولاد میانه با تکنولوژی ایرانی پرد با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت معدن و تجارت و ریئس هیات عامل ایمیدرو در روز شنبه ۲۲ مهر افتتاح رسمی شد.

در این مراسم اسحاق جهانگیری به بیان پیشرفت‌های خوب کشور پس از انقلاب پرداخت، وی بیان کرد که در سال ۵۷ میزان تولید فولاد کشور کمتر از یک میلیون تن بود؛ اما امسال ظرفیت تولید فولاد کشور به ۳۵ میلیون تن رسید؛ این یعنی کشور پیشرفت خوبی پس از انقلاب داشته است. علاوه بر حوزه فولاد کشور در تمامی زمینه‌های صنعتی پیشرفت داشته است؛ برخی از پیشرفت ایران ناراحت هستند و در تلاش برای ایجاد سنگ اندازی در مسیر پیشرفت کشور هستند.

وی در ادامه افزود که برجام نتیجه دیپلماسی قوی ایرانی ها بود. در حال حاضر کشور باید به دنیا نشان دهد که از طریق گفت و گو مسائل بین الملل را حل خواهد کرد؛ امروز رئیس جمهور آمریکا می گوید در برجام کلاه بر سرش رفته است. این نشان از عملکرد خوب تیم مذاکره کننده ایران دارد.

دکتر جهانگیری در ادامه بیان کرد که بنابر گفته رهبری، ایران به دنبال تعامل با دنیا است؛ در کنار تعامل، راهبرد بعدی راهبرد اقتصادی است. بنابراین تلاش شده که اقتصاد کشور بزرگ شود و در سال گذشته بالاترین سطح رشد اقتصادی در دنیا را داشتیم. بنا بر اعلام صندوق بین المللی بانک جهانی، ایراندر سال گذشته ۱۲ درصد رشد اقتصادی داشته است. در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۶ نسبت به سه ماهه ۹۵، رشد اقتصادی حدود ۷ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه بیان کرد؛ مهم ترین کار اتحاد بین ملت، جریان های سیاسی و گروه های مختلف و تبعیت از رهبر است و در کنار آن مدیریت شجاعانه، دقیق و کارشناسانه است.

دکتر جانگیری در ادامه به بیان اهمیت رشد صنایع معدنی پرداخت. با رشد صنایع معدنی، سایر صنایع نیز رشد خواهند کرد. براساس اکتشافات اولیه، ایران به لحاظ ذخایر معدنی بسیار غنی است و تمامی موارد برای رشد این صنایع از جمله گاز و نیروی انسانی ماهر وجود دارد.

در پایان سخنرانی، معاون اول رئیس جمهور به بیان نقش سپاه در کشور پرداخت. سپاه توانمند در اجرای کارهای بزرگ است و دولت این توان را نادیده نمی گیرد.

در این مراسم، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. وی بیان کرد، صنعت فولاد در دنیا نشانه توسعه یافتگی کشورها است. در حال حاضر سرانه مصرف فولاد در کشور از میانگین کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت افزایش سرانه مصرف فولاد کشور تلاش خواهد کرد. از دهه ۷۰ رشد مناسبی در صنعت فولاد کشور وجود به‌وجود آمد که  ادامه‌دار بود.  

همچنین شریعتمداری در این مراسم به عدم وجود توازن در زنجیره فولاد کشور اشاره کرد. وی افزود  بین سال ۹۲ تا ۹۶ این توازن تا حدودی برقرار شد. زنجیره تولید فولاد کشور متناسب تعریف نشده بود. در جهت ایجاد تناسب برای آن تلاش خواهد شد. به منظور توازن زنجیره در گندله سازی با حمایت دولت سطح فعالیت تا ۹۰ درصد رشد یافت. رشد واحدهای نورد کم شد. در حال حاضر نیز در حال سوق سرمایه‌ها به بخش کنسانتره هستیم.

محمد شریعتمداری در ادامه اولویت این دوره را لزوم افزایش توجه به صادرات دانست. وی همچنین میزان رشد صادرات فولاد در ۵ ماهه اول سال را ۴۰ درصد بیان کرد و افزود اگر بخواهیم میزان تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن برسد، ۱۵ میلیون تن آن باید صادر شود.  وی در ادامه بیان کرد که در زنجیره فولاد باید در جهت ایجاد محصولات با ارزش افزوده بالا تلاش کرد.

شریعتمداری در ادامه بیان کرد که ۷ طرح فولادی در منطقه آذربایجان شرقی در دست اجراست. فولاد میانه یکی از آن ها است و طرح فولاد درپاد تبریز، فولاد صائب تبریز، فولاد بناب نیز با سه شرکت آذر حدید بناب،  ظفر بناب و مجتمع فولاد صنعت بناب فعال است. طرح تولید فولاد ملکان در شمال غرب آذربایجان شرقی و طرح ذوب آلیاژی فولاد ملکان در آینده ای نزدیک به بهره برداری نزدیک خواهد شد.