افزایش حجم تجارت الکترود گرافیتی به دنبال تشدید خرید آمریکا، ایران و ترکیه

به گزارش آرتین پولاد: در سال گذشته شاهد تعطیلی ۳۰ درصد ظرفیت های تولید الکترود گرافیتی در چین به عنوان تولیدکننده و صادرکننده اصلی دنیا بوده است. براساس اطلاعات گمرکی کشور چین، این کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۰۱ هزار و ۶۹۵ هزار تن الکترود گرافیتی صادر کرد که عمده صادرات این کشور به ایران با حجم ۲۲ هزار و ۲۰۶ تن، روسیه با حجم ۲۳ هزار و ۱۱۱ تن ، ترکیه با حجم ۱۵ هزار و ۶۰۳ تن و آمریکا با حجم ۱۵ هزار و ۸۲۷ هزار تن بود.

در دو ماهه اول سال ۲۰۱۸ یعنی ژانویه و فوریه چین حدود ۳۸ هزار و ۴۹۳ تن الکترود تولید کرد که ۸۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

براساس گزارش های بازار، چین در راستای جایگزینی واحدهای فرسوده و آلاینده با واحدهای جدید، از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا آوریل ۲۰۱۸ مجوز احداث واحدهای فولادساز جدید به ظرفیت ۱۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن را درقبال خروج و بسته شدن ۱۶۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از ظرفیت های قدیمی را صادر کرده است.از مجموع ظرفیت های جدید حدود ۳۴ درصد یعنی ۵۱.۴ میلیون تن از نوع کوره قوس الکتریکی می باشند. انتظار می رود این ظرفیت های جدید در بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ و با خروج ظرفیت های قدیمی روی کار آیند.

با این سناریو و روی کار آمدن واحدهای جدید قوس الکتریکی در چین قطعا تقاضای داخلی برای الکترود گرافیتی افزایش یافته و به طور غیر مستقیم بر روی صادرات الکترود تاثیر خواهد گذاشت. با این حال گزارش ها حاکی از آن است که بسیاری از شرکت های الکترود گرافیتی چین به ظرفیت های خود خواهند افزود و انتظار می رود تولید الکترود گرافیتی این کشور از ۵۵۱ هزار تن در سال ۲۰۱۷ به ۷۲۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰برسد از اینرو انتظار می رود صادرات الکترود گرافیتی چین تنها در سال ۲۰۱۸ تا نیمه دوم سال ۲۰۱۹ دچار کاهش شده و این روند تا همان زمان ادامه یابد.

باید گفت، احادیه اروپا در کنار چین و بعد از آن دیگر صادرکننده اصلی الکترود گرافیتی است. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۱۵ هزار و ۹۶۰ تن الکترود گرافیتی صادر کرد که عمده آن به روسیه و آمریکا بود. اتحادیه اروپا در دو ماهه اول امسال هم ۱۸ هزار و ۲۵۱ تن الکترود گرافیتی صادر کرده است که درمقایسه با ۱۷ هزار و ۹۵۹ تن دو ماهه اول سال ۲۰۱۷ افزایشی بوده است.

ژاپن سومین کشور اصلی صادرکننده الکترود گرافیتی است که در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۹۸ هزار و ۶۷۰ تن صادرات داشت صادرات این کشور به طور عمده به کره جنوبی به میزان ۲۵ هزار و ۳۸۲ تن و سپس به آمریکا به میزان ۱۳ هزار و ۷۹۶ تن بود.

در بین ماه های ژانویه تا فوریه هم ژاپن درمجموع ۱۶ هزار و ۱۵۶ تن الکترود صادر کرده است که ۲۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت.

هند هم به عنوان یکی دیگر از تولیدکنندگان و صادرکنندگان الکترود گرافیتی همچون چین در سال گذشنه شاهد افت صادرات بود. این کشور در سال گذشته ۸۰ هزار و ۴۴۷ تن الکترود گرافیتی صادر کرد که عمده آن به آمریکا و ترکیه رفته است. در ژانویه صادرات الکترود گرافیتی این کشور به ۶ هزار و ۴۹۸ تن رسید که درمقایسه با ۱۲ هزار و ۴۸۲ تن ژانویه ۲۰۱۷ کاهشی بوده است.

در سال قبل روسیه هم ۳۹ هزار و ۴۵۸ تن الکترود صادر کرد که ۳۳ درصد از این میزان یعنی ۱۳ هزار و ۲۰۶ تن به آمریکا، ۷ هزار و ۴۰۵ تن به قزاقستان و ۳ هزار و ۳۸۸ تن به بلاروس بود.

آمریکا هم در سال قبل ۱۹ هزار تن الکترود صادر کرد که ۴ هزار و ۴۲۸ تن به مکزیک و ۳ هزار و ۸۸۸ تن به کانادا بوده است. در طول ماه های ژانویه و فوریه هم این کشور ۲ هزار و ۱۱۳ تن الکترود صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۳ هزار و ۵۷۷ تن بود کاهش نشان می دهد.