افزایش مصرف مس جهان در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹

به گزارش آرتین پولاد: گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG) در آخرین نشست خود در لیسبون به ارائه پیش‌بینی‌های خود از آینده بازار مس پرداخت. این گروه افزایش مصرف مس در جهان در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ را پیش‌بینی می‌کند.

در نشست گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG)، که ۲۶ و ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ در لیسبون پرتقال برگزار شد، برآوردهای این گروه درخصوص تعادل جهانی تولید و مصرف مس تصفیه‌شده بررسی شد.
عرضه مس
تولید معدنی در جهان پس از کاهش ۱.۵ درصدی در سال ۲۰۱۷، انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ حدود ۶ درصد افزایش یابد و در سال ۲۰۱۹ نیز اساساً تغییر نخواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود بخشی از رشد در سال ۲۰۱۸ به دلیل بهبود ناشی از تولید محدود سال گذشته در کشورهای شیلی و اندونزی باشد. تولید سال ۲۰۱۸ همچنین تحت‌تأثیر شروع به کار مجدد ظرفیت‌هایی که در جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا موقتاً بسته شده‌اند، خواهند بود. علاوه بر این، تولید در این سال به میزان کمتر تحت‌تأثیر افزایش تولید چندین پروژه و طرح توسعه‌ای جدید خواهد بود.
انتظار می‌رود تولید جهانی مس تصفیه‌شده در سال ۲۰۱۸ در حدود ۴ درصد افزایش یابد و رشد سالیانه آن در سال ۲۰۱۹ نیز حدود ۱ درصد خواهد بود. چین در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین مشارکت را در رشد تولید مس تصفیه‌شده در جهان خواهد داشت و پس از آن جمهوری دموکراتیک کنگو قرار خواهد داشت. پس از کاهش ۲ درصدی در سال ۲۰۱۷، انتظار می‌رود تولید جهانی مس تصفیه جهان بدون در نظر گرفتن چین در سال ۲۰۱۸ به میزان قابل‌توجهی بهبود یابد. پیش‌بینی می‌شود رشد جهانی تولید مس تصفیه‌شده در سال ۲۰۱۹ کاهش یابد؛ چراکه با کاهش دسترسی به کنسانتره، تولیدات تصفیه‌شده الکترولیتی به‌شدت محدود خواهد شد.
مصرف مس
انتظار می‌رود مصرف مشهود مس تصفیه‌شده در جهان ۳ درصد در سال ۲۰۱۸ و ۲.۲ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یابد. چین بزرگ‌ترین مشارکت را در رشد جهانی مصرف مس خواهد داشت. انتظار می‌رود تقاضای مشهود چین در سال ۲۰۱۸ حدود ۳.۵ درصد و در سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۵ درصد افزایش یابد. همچنین چشم‌انداز اتحادیه اروپا، ژاپن و ایالات‌متحده امریکا همچنان مثبت است. انتظار می‌رود مصرف جهانی در سال ۲۰۱۸ بدون در نظر گرفتن چین حدود ۲.۵ درصد و در سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۹ درصد باشد.
تعادل بازار مس تصفیه‌شده
پیش‌بینی‌های کنونی ICSG برای سال ۲۰۱۸ نشان‌دهنده مازاد حدود ۴۰ هزار تنی است. انتظار می‌رود بازار در سال ۲۰۱۹ کسری حدود ۳۳۰ هزار تنی داشته باشد.