بدعهدی بانک ملت گریبان سرمایه‌گذار فولاد فسا را گرفت

به گزارش آرتین پولاد: قاسم کیومرثیان مشاور و سخنگوی شرکت فولاد فسا دلیل تعویق در روند اجرای پروژه را از یک سو شرایط تحریمی و تعلیق فاینانس خارجی و از سوی دیگر عدم اعطای تسهیلات ۲۰۰میلیارد تومانی بانک ملت دانسته که با وجود دریافت ضمانت نامه ملکی از پرداخت آن طفره می رود.

حجت‌اله فیروزی نماینده مردم شهر فسا در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن اخیرا از تعیین تکلیف پروژه فولاد فسا و فرجه زمانی ۴۰ روزه به سرمایه‌گذار برای شروع روند احداث در جریان نظارت‌های میدانی نمایندگان از حوزه انتخابیه خود خبر داده و تاکیده کرده در صورتی که پس از این مدت اقدام مشخصی صورت نگیرد ۷۰۰ هکتار اراضی که دولت به این پروژه اختصاص داده بازپس گرفته خواهد شد . در واقع این هشدار در حالی به سرمایه گذار این پروژه اعلام شده که در شرایط کنونی تحت فشار قرار دادن سرمایه گذار بخش خصوصی که تحت الشعاع تحریم های یک جانبه آمریکا امکان بهره‌گیری از فاینانس خارجی خود را از دست داده و از سوی دیگر عدم پایبندی بانک ملت به پرداخت تعهدات تسهیلاتی با وجودی که ضمانت ملکی را در رهن خود قرار داده فاقد توجیه بوده و بیشتر شائبه جهت‌گیری سیاسی را تقویت می‌کند.
پروژه فولاد فسا که برای تولید سالیانه ۱.۲تن شمش تختال و ۱.۷میلیون تن آهن اسفنجی طراحی شده بود، در سال ۸۹ کلنگ احداث ان به زمین زده شد و تا سال ۹۴ از پیشرفت فیزیکی چندانی برخوردار نبود. این طرح در نهایت از اواخر سال ۹۴ و با دعوت نمایندگان و مسئولان وقت استان به سرمایه‌گذار کنونی واگذار شد. با ورود سرمایه‌گذار جدید رایزنی با یکی از معتبرترین شرکت‌های آلمانی و دریافت فاینانس ۲۰میلیون‌دلاری برای خرید تجهیزات صورت گرفت و همزمان در قراردادی با بانک ملت تخصیص تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی نیز مصوب شد. اقداماتی که در نتیجه خروج آمریکا ازبرجام به حالت تعلیق درآمد و این در حالی بود که تسهیلات مصوب بانکی نیز از این غائله بی‌نصیب نماند. موضوعی که با فشارهای هر از چند گاه برخی از نمایندگان و عدم حمایت دولت از این پروژه که می تواند زمینه اشتغالزایی و رونق منطقه محروم فسا را فراهم آورد به دلسردی سرمایه گذار منجر شده تا عطای تولید و دعای خیر مردم منطقه را به چالش های پیش رو ببخشد و واگذاری پروژه را به عنوان تصمیم خود در صورت تداوم این وضعیت مطرح کند.
قاسم کیومرثیان سخنگو و مشاور شرکت فولاد فسا، ابعاد جدیدی از پروژه فولاد فسا را تشریح کرد و توضیح داد: اگر قرار نیست هیچ گاه تسهیلاتی به فولاد فسا تعلق بگیرد، هیات‌مدیره هم تمایل ندارد این کار را با سرمایه شخصی ادامه دهد و حتی حاضر است در ازای پس گرفتن هزینه‌هایی که تاکنون صرف کرده، کل پروژه را واگذار کند. قرار بود نخستین قسط تسهیلات بانک ملت در سال ۹۷ پرداخت شود و از آن تاریخ تاکنون یک سند ملکی نیز در رهن بانک مانده است، علاوه برسند ملکی، محل اجرای طرح نیز در رهن بانک قرار گرفته، این در حالی است براساس مصوبه هیات دولت در مناطق محروم برای پرداخت تسهیلات ضمانت محل اجرای پروژه کفایت می‌کند.
وی افزود: آقای فیروزی نماینده فسا که خود قرار است تا چند روز دیگر از محل پروژه بازدید کنند، در ابتدای انتصاب در سمت نمایندگی مجلس یازدهم به ما گفته بودند مثل کوه پشت فولاد فسا هستند، اما تاکنون نه تنها حمایتی از ایشان دیده نشده بلکه صحبت از بازپس‌گیری زمین هم به میان آمده است، این در حالی است که دو نماینده پیشین فسا آقایان دوگانی و جمالی تا آخرین روزهای کاری خود پیگیر این پروژه بودند و امروز در شرایطی حرف از سلب زمین زده می‌شود که حکم دادگاه تعطیلی پروژه را به این دلیل که پیشرفت فیزیکی داشته است، مجاز ندانسته و دیوان عالی کشور به نفع فولاد فسا رای صادر کرده است.
او در ادامه اضافه کرد: ۵ سال پیش این مجموعه به دعوت نماینده وقت مجلس آقای دوگانی کلید خورد و تاکنون ۲۰میلیون دلار برای خرید و ساخت تجهیزات به شرکت خارجى پرداخت و ۹۷میلیارد تومان نیز بابت هزینه‌های جاری صرف شده است. سرمایه‌گذاری در این منطقه برای هیات مدیره فولاد فسا یک کار عام‌المنفعه به شمار می‌آمد که با هدف اشتغالزایی در این منطقه دورافتاده آغاز شد و کسی به دنبال ماجراجویی‌های اقتصادی نبود. ظرفیت این پروژه ۱.۲میلیون تن شمش تختال و ۱۷میلیون تن آهن اسفنجی در سال درنظر گرفته شده که البته گندله فعلا حذف شده است.
مدیرعامل فولاد فسا در ادامه خاطرنشان کرد: عملیاتی شدن این پروژه می‌توانست به انقلابی در منطقه و شهرهای اطراف آن مانند فسا، داراب و نی‌ریز بینجامد، با توجه به اینکه این ناحیه بسیار محروم و از نبود فرصت‌های اشتغال و درآمدزایی برای جوانان در رنج است، انتظار می‌رود برای سرمایه‌گذاری که با ایجاد یک طرح فولادی شرایط از بین بردن این معضلات را فراهم می‌آورد رفع مانع شود، نه اینکه با اختصاص ندادن تسهیلات بر سر راه او مانع‌تراشی شود.
کیومرثیان تصریح کرد: دورافتاده بودن شرایط کار را سخت‌تر می‌کند، به‌ویژه که این منطقه در ۳۵ کیلومتری شهر فسا ناامن است اگرچه که هیچ کدام از این موانع باعث عقب نشینی نشد، مگر بدعهدی بانک ملت در اعطای تسهیلات. به نظر می‌ر‌سد بانک ملت تمایلی برای حضور در پروژه‌های تولیدی و اشتغالزایی ندارد و بیشتر بر دلالی و واسطه‌گری متمرکز شده است. جالب‌توجه است که این پروژه از فاینانس شرکت آلمانی هم برخوردار بود و سفرای هر دو کشور این فاینانس را امضا کرده بودند که فاینانس هم با توجه به تشدید تحریم‌ها و روی کار آمدن ترامپ لغو شد.
این سرمایه‌گذار همچنین گفت: فولاد فسا تاکنون ۱۲ کیلومتر راه در مسیر پروژه احداث و حدود ۱۵ کیلومتر شبکه برق ایجاد کرده است، اینها تنها بخشی از زیرساخت‌هایی است که فولاد فسا برقرار کرده است.
او اضافه کرد: پروژه فولاد فسا با معدن گلگهر ۲۳۰ کیلومتر، با بندرعباس ۴۳۰ کیلومتر، با عسلویه ۲۴۰ کیلومتر و با خط آهن سراسری ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و نزدیکی با این نقاط به معنای فرصت‌های قابل‌توجهی است که این پروژه در تامین مواد اولیه و اتصال به بازارهای صادراتی از آن برخوردار است.