برزیل به دنبال بازار صادراتی فولاد

به گزارش آرتین پولاد: برزیل پس از افزایش تولید فولاد خود در سال ۲۰۱۷ به بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد در آمریکای جنوبی تبدیل شد. آمریکا و مکزیک، ۲ کشور اصلی واردکننده محصولات فولادی برزیل بودند. ضمن آنکه مکزیک خود دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در منطقه آمریکای شمالی محسوب می‌شود. طبق آمار سال گذشته میلادی، آمریکا بیش از ۵۹۰ هزار تن فولاد از برزیل وارد کرده است که رشد چشم‌گیری نسبت به سال قبل از آن داشت. حجم صادرات فولاد برزیل به آمریکا در سال ۲۰۱۶ کمتر از ۲۶۰ هزار تن بود.

در سال ۲۰۱۶ بحران سیاسی برزیل به دلیل فساد اقتصادی رئیس جمهور سابق این کشور، خانم دیلما وانا روسف (Dilma Rousseff) اثری منفی بر رشد اقتصادی آن گذاشت و فعالیت‌های سرمایه‌گذاران در برزیل را کاهش داد. فقدان سرمایه‌گذاری نیز اثر خود را به صورتی آشکار بر صنعت فولاد این کشور نشان داد، چرا که میزان مصرف داخلی به میزان قابل توجهی کاهش یافت. اگرچه برخی تحلیل‌گران معتقدند که حجم تقاضای برزیل در سال‌های آتی بهبود خواهد یافت، اما اقصاد این کشور هنوز در تکاپوی اصلاحات ساختاری است. سهم تولید ناخالص داخلی صنعت ساختمان برزیل از سال ۲۰۱۳ تا کنون کاهش یافته است. در این سال‌ها صنعت ساختمان این کشور با رشد ضعیفی روبه‌رو بوده که منجر به کاهش میزان مصرف فولاد شده است. حتی صنعت خودروی این کشور نیز پس از رشد نسبی در سال ۲۰۱۳ دوباره به سراشیبی رکود افتاده و تقاضای داخلی محصولات فولادی را کاهش داده است. همچنین باید خاطرنشان ساخت که رشد مثبت در صنعت خودرو به معنای ایجاد تقاضای مطلوب در بازار محصولات فولادی تخت خواهد بود. ورق‌های گالوانیزه گرم (HDG) و روق‌های فولادی نورد سرد (CRC) از جمله پرکابردترین محصولات فولادی در صنعت خودرو هستند که در سال‌های اخیر با اقبال کمتری مواجه بوده‌اند.

به گزارش سایت «فلزات آنلاین» برزیل با آنکه دومین ذخایر سنگ آهن دنیا را در اختیار دارد و دومین تولیدکننده این محصول نیز هست، اما جایگاه نهم را در تولید فولاد جهان به خود اختصاص داده است. این کشور در سال ۲۰۱۷ چیزی در حدود ۱۵٫۳ میلیون تن فولاد را به کشورهای مختلف صادر کرد که بیش از ۱۴ درصد رشد را نسبت به سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد. بر اساس اطلاعات موجود، صادرات فولاد برزیل حدود ۳ درصد از کل تجارت فولاد دنیا را در سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص داد. حجم صادرات فولاد برزیل تنها مقداری کمتر از ۱٫۵ برابر صادرات غول فولادی دنیا یعنی چین بوده است. در ضمن برزیل تنها کشور آمریکای جنوبی به‌شمار می‌رود که در بین ۲۰ کشور برتر صادرکننده فولاد جای دارد. در مقام مقایسه نیز فولاد چیزی در حدود ۳٫۷ درصد از کل کالاهای صادراتی برزیل را در سال ۲۰۱۷ تشکیل داد. در همین راستا این کشور با روی آوردن به سیاست صادراتی سعی در جبران مازاد تولید و نیز یافتن جایگاه مناسب در بازارهای جهانی دارد. نمودار ۱ وضعیت فولاد برزیل را در سال‌های اخیر مقایسه می‌کند.

جالب توجه آنکه این کشور محصولات فولادی خود را به بیش از ۹۰ کشور در سراسر جهان صادر می‌کند. پنج کشوری که بیشتر مورد توجه صادرات فولاد برزیل هستند عبارت‌اند از آمریکا، ترکیه، آلمان، آرژانتین و مکزیک. این کشورها مقصد نزدیک به ۶۰ درصد صادرات فولاد برزیل هستند. شایان ذکر است که میزان مازاد عرضه داخلی برزیل در سال‌های اخیر رشد کرده و به بیش از ۳۲۰ درصد رسیده است. در همین راستا این کشور با روی آوردن به سیاست صادراتی سعی در جبران مازاد تولید و نیز یافتن جایگاه مناسب در بازارهای جهانی دارد.

 

منبع: اخبار فلزات